View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 14:38

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Testa gain på 12ax7 
Author Message

Post Testa gain på 12ax7
Joråsåatt...

Pysslar vidare med att få Super Leaden dit jag vill ljudmässigt, nu är jag ganska nöjd, men jag vill få lite mer dist i preamp (utan att modda) så jag tänkte börja toklabba med preamprören.. Tänker mig att jag ska ha så mkt gain som möjligt i V1, jag har kanske 20-25 rör att testa men ingen rörtestare. Så frågan är ju om det finns något "husmorsknep" för att testa gain på dessa? Annars blir det förstås att prova sig fram, men efter 20 rör är det väl tveksamt hur pass bra man kommer ihåg...

Annars kanske det är dags att skaffa rörtestare... Men vilken?

30 Jan 2015, 22:56
Profile

Post Re: Testa gain på 12ax7
Svullo wrote:
Joråsåatt...

Pysslar vidare med att få Super Leaden dit jag vill ljudmässigt, nu är jag ganska nöjd, men jag vill få lite mer dist i preamp (utan att modda) så jag tänkte börja toklabba med preamprören.. Tänker mig att jag ska ha så mkt gain som möjligt i V1, jag har kanske 20-25 rör att testa men ingen rörtestare. Så frågan är ju om det finns något "husmorsknep" för att testa gain på dessa? Annars blir det förstås att prova sig fram, men efter 20 rör är det väl tveksamt hur pass bra man kommer ihåg...

Annars kanske det är dags att skaffa rörtestare... Men vilken?

uTracer ( dos4ever.com )
några timmars monteringsarbete + en dator

30 Jan 2015, 23:22
Profile WWW

Ja jag satt faktiskt just och kikade på den där.. såg att du byggde ihop en. Hur pass svårt var det? Något man törs ge sig på som amatör?

30 Jan 2015, 23:29
Profile

Har du en voltmätare? Skicka in en sinussignal https://www.youtube.com/watch?v=G9oYClOrS-k och mät på volympotens ingång med volympoten ställd på noll.

31 Jan 2015, 10:09
Profile

Svullo wrote:
Ja jag satt faktiskt just och kikade på den där.. såg att du byggde ihop en. Hur pass svårt var det? Något man törs ge sig på som amatör?

Ja, instruktionera är utmärkta steg för steg.
Det enda som behövs är en dvm. Och, löda med 60/40 är min rekommendation.

Han har numera en 400V modell, något som gör att man kan närma sig effektrörens verkliga kurvor.

31 Jan 2015, 10:48
Profile WWW

Tubis wrote:
Har du en voltmätare? Skicka in en sinussignal https://www.youtube.com/watch?v=G9oYClOrS-k och mät på volympotens ingång med volympoten ställd på noll.

Jamen grymt bra tips, det ska jag testa.. sugen att bygga en rörprovare när tid ges, men nu är det mer brådis att mäta gain.

31 Jan 2015, 12:18
Profile

peterh wrote:
Svullo wrote:

Ja, instruktionera är utmärkta steg för steg.
Det enda som behövs är en dvm. Och, löda med 60/40 är min rekommendation.

Han har numera en 400V modell, något som gör att man kan närma sig effektrörens verkliga kurvor.

Ska begrunda det där, vore ett perfekt projekt när man får lite tid... Har flera hundra rör totalt som det vore kul att få lite ordning på... :D

31 Jan 2015, 12:20
Profile

Svullo wrote:

Jamen grymt bra tips, det ska jag testa.. sugen att bygga en rörprovare när tid ges, men nu är det mer brådis att mäta gain.
Håll signalen låg bara så inte ingångssteget bottar då blir det felaktigt mätresultat.

31 Jan 2015, 12:32
Profile

Det här är en del av rörtestaren som jag byggde.. komplettera med ett powersupply så har du en enkel testrigg för 12xxx rör. Går naturligtvis att förenkla ännu mer, kör ett fast värde på anod o katodresistor och skippa möjligheten till fixed bias.

Image

LF Audioservice

31 Jan 2015, 13:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]