View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 11:50

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Marshall major och pedaler, funkar det 
Author Message

Post Marshall major och pedaler, funkar det
Har läst runt lite gran men vill kolla med de kunniga här.

Kan man köra pedaler OD DELAYS BANDEKON BOOSTS i en gammal Marshall major riskfritt för stärkaren?

21 Dec 2014, 23:53
Profile ICQ WWW

Post Re: Marshall major och pedaler, funkar det
Ptja Ragnar?
Varför skulle man inte kunna det menar du?

22 Dec 2014, 01:24
Profile

rag wrote:
Kan man köra pedaler OD DELAYS BANDEKON BOOSTS i en gammal Marshall major riskfritt för stärkaren?

Jag är frestad att svara ja utan att blinka, men sättet du ställer frågan får mig att fundera... Är det någon modd i den, typ en effektloop, eller är det pedaler direkt mellan gitarr och in på ingången?

https://www.facebook.com/ahjelmamp

22 Dec 2014, 01:38
Profile

http://www.marshallheads.com/viewtopic.php?f=24&t=6

http://www.thegearpage.net/board/showth ... ?t=1267508

22 Dec 2014, 08:36
Profile ICQ WWW

AHjelmAmp wrote:
rag wrote:

Jag är frestad att svara ja utan att blinka, men sättet du ställer frågan får mig att fundera... Är det någon modd i den, typ en effektloop, eller är det pedaler direkt mellan gitarr och in på ingången?

Hej Anders

nä inga moddar eller något. Har länkat i tråden ovan/nedan. Det e bara pedal rakt in. verkar som om major har en annan lösning på insidan ang krets och sådant jag inte vet nåt om :D

hoppas att ni har rätt för då blir livet roligare :mrgreen:

22 Dec 2014, 10:42
Profile ICQ WWW

Racing wrote:
Ptja Ragnar?
Varför skulle man inte kunna det menar du?

tjabba Jesperverkar vara så enligt vissa forum men jag hoppas att jag har fel

22 Dec 2014, 10:43
Profile ICQ WWW

Ok, jag skulle kunna gissa att frågeställningen kokar ner till att den höga anodspänningen (en bit över 600V) i kombination med full (eller tillräckligt hög) utstyrning i slutsteget, ger upphov till ett så stort spänningssving på anodernas och skärmgallernas anslutningar (kanske över 1200V toppvärde) på rörsocklarna, att det skulle kunna uppstå överslag där.

Ja, i teorin är det fullt möjligt att det skulle kunna hända. Kanske lite "extra möjligt" om det är en gammal stärkare med lite smuts och damm runt anslutnigarna.

Men, den logiska kopplingen till att detta skulle bero på användandet av pedaler kan jag inte se. Min tolkning är att det handlar om hur hårt slutsteget drivs. Sen kan det förvisso vara så att man inte kommer upp i så hög utstyrning om man inte hjälper till med en OD/booster på ingången, om inte stärkarens egen gain räcker för att komma upp i den volymen. Men det är nog rätt högt vid det laget :)

https://www.facebook.com/ahjelmamp

22 Dec 2014, 10:56
Profile

AHjelmAmp wrote:
Ok, jag skulle kunna gissa att frågeställningen kokar ner till att den höga anodspänningen (en bit över 600V) i kombination med full (eller tillräckligt hög) utstyrning i slutsteget, ger upphov till ett så stort spänningssving på anodernas och skärmgallernas anslutningar (kanske över 1200V toppvärde) på rörsocklarna, att det skulle kunna uppstå överslag där.

Ja, i teorin är det fullt möjligt att det skulle kunna hända. Kanske lite "extra möjligt" om det är en gammal stärkare med lite smuts och damm runt anslutnigarna.

Men, den logiska kopplingen till att detta skulle bero på användandet av pedaler kan jag inte se. Min tolkning är att det handlar om hur hårt slutsteget drivs. Sen kan det förvisso vara så att man inte kommer upp i så hög utstyrning om man inte hjälper till med en OD/booster på ingången, om inte stärkarens egen gain räcker för att komma upp i den volymen. Men det är nog rätt högt vid det laget :)

Så MAO så bore det inte vara någon fara att köra pedaler på mer vanlig volym på majoren :D

22 Dec 2014, 11:13
Profile ICQ WWW

Ingen som helst.

Han snubben på vintage amps i sin tur,sicken going....

"Överslagen var så snabba att säkringen aldrig löste ut" :shock:

"Dessa maskiner var försedda med ultralinjära slutsteg. De var Hi-Fi slutsteg" :shock:

Du får ursäkta Ragnar men nu luktar det mkt "Urban legend" i min näsa.
Att engelska designers fått det fel ibland på maskiner som nått allmänheten? Ja,jo. Så e re. Visst har de det. (Se bara idiotin bakom tex Dan Armstrong puffrorna)

Men det finns så mkt fel i texterna på de där två länkarna jag läst nu att det e knappt ide att börja en ggn.
Visst. Det med isolationsprover osv var väl knappt påtänkt i England,och visst..650VDC e en del. Inget att orda om.
För att ge dig perspektiv och referens. Andra rör...sant,men likväl LÅÅÅÅÅNGT över design spec.
Jag har personligen stått och drivit EL-34´or som matas med kring 960VDC under last(Över 1000VDC i kallstart). Så själva grundiden att anodspänningen i sig skulle vara det som utgör problemet köper jag helt enkelt inte.
Samma med det att keramiska socklar skall vara så förbannat mkt bättre än de i plast...still not buying. Tyskarna arbetade ofta med lite högre anodspänningar i maskiner de designade,och i vanlig tysk ordning då med god koll på läget. Haft näsan nere i mååååånga som arbetar över 700VDC iaf,väl medveten om att det skiljer i såväl last som induktans osv..min tanke med att säga det e bara det av perspektiv.
Ngt de har gemensamt de flesta av de där maskinerna är att de använder oktalsocklar i just...plast. Eller rättare sagt,jag har aldrig öppnat en äldre tysktillverkad maskin som använt socklar i keramik,å vid detta laget har det blivit ngr st.

Sen...UL kopplade slutsteg e till för Hi-Fi. Jag..jag vet inte ens hur replikera det. Nöjer mig med att konstatera att de har fel. Punkt&slut,å inte mer med det.
Åsså det underförstådda i att UL kopplade slutsteg är mer benägna till överslag än icke UL.? Huh? :shock:
Flybacks i sin tur. Vad gäller flybacks och rör specifikt är mina erfarenheter begränsade. Vad däremot gäller flybacks rent generellt kan jag en del å...det fungerar iaf inte nödvändigtvis som beskrivs i texterna i länkarna. Det e då ett som e förbannat säkert.

Nah Ragnar. Om du har ordning på maskin i sin helhet,dvs den e hyggligt servad osv samt likaledes rengjord från damm,smuts osv...bara åk.

22 Dec 2014, 11:56
Profile

Och jag tackar de båda större hjärnorna än vad jag har för dessa utomordentliga svar.

Nu kan vi åka på :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

22 Dec 2014, 13:05
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]