View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 21:33

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Förstegsrör Orange Rockerverb 50 MKII 
Author Message

Post Förstegsrör Orange Rockerverb 50 MKII
Tjenare,
Har ganska nyligen köpt en Rockerverb 50 MKII som jag är väldigt nöjd med.
Jag skulle dock vilja byta ut förstegsröret på den rena kanalen till något som gör att ljudet inte spricker upp riktigt så tidigt som det gör nu. Jag eftersöker helt enkelt större/mer headroom.
Det sitter ett 12ax7 i den idag så vad tror ni blir bäst, ett 12at7 eller 12ay7?
Vad jag förstår det som så är dessa tre typer utbytbara med varandra utan att kunna skada någonting i stärkaren?

Kom gärna med idéer och tips angående rör!

Tack,
Robin

12 Dec 2014, 11:13
Profile

Post Re: Förstegsrör Orange Rockerverb 50 MKII
at7 och ay7 kan låta sterila på den platsen. 5771, eller JJ ECC803S longplate, eller JJ's nya ECC83MG är nog att föredra, tycker jag. JJ 5771 är ganska billliga och man kan ha dem lite överallt i försteget - om man vill minska gainen naturligtvis.

12 Dec 2014, 11:28
Profile

Jag gillar verkligen 5751 det är oftast en lagom sänkning av gain, 12AY7 kan annars vara ett alternativ dessa användes ju i vissa tweed Fenders.

12 Dec 2014, 17:49
Profile

5751 :mrgreen:

12 Dec 2014, 17:59
Profile

Rörbyte ger väl inte mer headroom bara lägre förstärkning.

12 Dec 2014, 20:55
Profile

Tubis wrote:

Nja vissa rör kan ju göra det, 12BZ,,någonting har ju dubbla tranduktansen mot en vanlig 12AX7 och dessa får man mer headroom med, alla fall i den stärkan jag provade dom i.

12 Dec 2014, 21:31
Profile

Tubis wrote:

Intressant är ju detta jag upplever att ex ett 5751 som V1 ger mer headroom på nåt vis i ex min Marshall Class 5 och då menar jag inte att den spelar renar med volymkontrollen på 5 med ett 5751 mot att ha ett 12AX7 med volymkontrollen på 5, för visst blir ljudet renare men då med volymtapp vilket inte enligt mig är en rättvis jämförelse. Vad jag upplever (om det sen är så eller om detta är inbillning) är att man kan dra upp volymen högre säg till kanske 7 och ändå ha ett renare ljud med ungefär samma ljudvolym som med ett 12AX7 och volymen på 5 (obs detta är ett exempel orkar inte ta reda på exakta inställningar).

Kan det vara så att om man matar lägre signal via de två 1:a gainstegen så får man lite mindre dist genom de efterföljande stegen, i de flesta fallen är det väl den lägre förstärkningen i 2:a gainsteget efter volymkontrollen som påverkar resten. Jag vet inte men jag kan inte få fram samma ljud som med ett 5751 hur än jag rattar volymen på stärkaren om jag har i ett 12AX7, enda sättet att uppnå ungefär samma effekt är att backa volymkontrollen på gitarren. Som sagt detta kan bara vara inbillning men det är som jag upplevt det.

12 Dec 2014, 23:19
Profile

Hej Alla
En fundering om hur olika rör i V1A (dvs ofta 1:a förstärkande steget = ingångsteg) påverkar headroom..

Egentligen inte alls eftersom förstärkningen (hög eller låg) i det steget kompenseras med justering av volym/gain potentiometern innan signalen går in i nästa förstärkarsteg.
Däremot kan ju ljudkvaliteten (frekvensgång, övertonshalt etc. ) förändras beroende på rörtyp.

V1B (triod nr 2 i dubbeltriod V1) kan ju däremot påverka headroom var nu i förstärkarkedjan denna triod är placerad. Ofta sitter den ju som andra förstärkarsteget efter volym/gain poten och då varierar headrom (dvs hur tidigt förstärkaren börjar dista) beroende på gain i röret.
OBS! Även den totala förstärkningen går ju ned med lägre gain i förstärkarsteg 2 , som måste kompenseras med volym/gain poten (eller master volym , om det finns en sådan).
Busse ; som du också upplevt..
Men i min Peavey classic clone (KLD) så sitter V1B som andra steg i clean kanalen och påverkar inte headroom.
/Kalle

13 Dec 2014, 16:00
Profile WWW

Givetvis måste man hålla koll på vilket rör som påverkar respektive gainsteg, det är ju inte givet att V1 per automatik är 1:a och 2:a gainsteget, i min Tweed Twin 5F8 och ex Tweed Bassman 5F6 så är V1 ingångsstegen på respektive kanal som sen går till ett gemensamt 2:a gainsteg och en katodföljare som är V2.

Skit samma jag gillar 5751 och de sitter i flera av mina stärkare, bla Marshall Class 5, Tweed Twin, Vibro Master (ett eget ihop kok med 6G6-B som bas) och säkert i nån till.

13 Dec 2014, 19:36
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]