View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 14:52

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Hur sjutton moddar man en PCB baserad förstärkare? 
Author Message

Post Hur sjutton moddar man en PCB baserad förstärkare?
Hej!

Om ni sett några av mina tidigare trådar vet ni kanske att jag är något av en nybörjare när det gäller moddning och konstruktion av förstärkare. Jag har länge gått och funderat på det här med att modda PCB baserade förstärkare. Hur gör man när man moddar dem? Använder man de redan befintliga hålen på kretskorten för att installera komponenter? Om jag vill installera ett till rör, hur ska jag kunna få in det i kretsen på ett PCB kort? Jag har även hört att vissa klipper bort preamp-sektionen på kretskorten och ersätter med ett nytt kort. Hur kan man klippa i ett PCB kort utan att förstöra själva kretsen? :?

Jag hoppas att någon kan förklara detta för en okunnig sate som mig!

16 Nov 2014, 22:21
Profile

Post Re: Hur sjutton moddar man en PCB baserad förstärkare?
Nah,asså allt det du tar upp...jaa...jooo.
Att tex i sin tur borra nya hål är verkligen inte världens ände,det gäller bara att implementera dem vettigt.
Dvs,man använder borr i tillräckligt liten diameter till att börja med,och handlar det om delar av kopparbana som skall överföra ngr större effekter alt är störningskänsliga så får man helt enkelt borra med eftertanke när så sker.

När det sedan handlar om nyare maskiner med sk SMD komponenter (dvs ytmonterade dito,dvs hål saknas) så e det mer av "you´re on your own". Går fortfarande alldeles utmärkt att borra egna hål då med,å det väsentliga att ha med sig i kråksången är ALLTID elsäkerhet,som skall stå i 1a rummet oavsett vad.

Ja. I maskiner där det finns möjlighet till det går det alldeles utmärkt att kapa ner befintliga krets/mönsterkort och ersätta med "eget". Inga större konstigheter,men i min erfarenhet mera sällan nödvändigt så länge ursprungsapparaten man moddar använder rör den med.
Värre då med maskiner av tex hybridtyp där helt enkelt layouten på kortet inte har mkt gemensamt med det man avser göra. Tex en Musicman eller liknande.

Ett välmenat råd i sammanhanget är att se upp lite för vissa kort fixar en helsikes massa värme i form av löda å fläta av medans andra släpper kopparbana fortare än man hinner rapa.
Det e en punkt där en BRA lödstation verkligen kan göra skillnad,det och teknik vad avser tex att fläta av. Ju mindre man härjar runt med värmen...desto bättre-ur DET perspektivet.

Vad sedan avser det med "förstöra hela kretsen". Nja. Det funkar inte riktigt så. De maskiner vi sysslar med har ju olika "delar" i form av tex slutsteg,fasvändare,preamp osv varför man alltså isf tar bort kompletta delar ur ekvationen. Ibland inte ens det som sagt,så att i all härlighet...e nog bara att modda på det.
Det med erfarenheten kommer med antalet kort du stirrat dig blind på :mrgreen:

17 Nov 2014, 00:05
Profile

2davwei wrote:
Om jag vill installera ett till rör, hur ska jag kunna få in det i kretsen på ett PCB kort?
Du gör ett nytt litet pcb bara för det röret och sedan kopplar ihop det med övriga kortet via kablar.

17 Nov 2014, 09:34
Profile

Racing wrote:

Vad sedan avser det med "förstöra hela kretsen". Nja. Det funkar inte riktigt så. De maskiner vi sysslar med har ju olika "delar" i form av tex slutsteg,fasvändare,preamp osv varför man alltså isf tar bort kompletta delar ur ekvationen. Ibland inte ens det som sagt,så att i all härlighet...e nog bara att modda på det.
Det med erfarenheten kommer med antalet kort du stirrat dig blind på :mrgreen:

Hej Racing. Hej Tubis.

Jag förstår att man tar bort hela segment men det jag undrar är hur man kan klippa bort bara preamp-sektionen på ett kort? Preampens komponenter sitter väl inte alltid samlade på en separat del av kretskortet? Eller när man säger "klippa bort", menar man då att man klipper av kopparspåren som kopllar samman preampen med övriga förstärkaren eller menar man att man fullkomligt fysiskt klipper av kortet (som i "klippa" med en sax)?

17 Nov 2014, 14:02
Profile

2davwei wrote:

Jag förstår att man tar bort hela segment men det jag undrar är hur man kan klippa bort bara preamp-sektionen på ett kort? Preampens komponenter sitter väl inte alltid samlade på en separat del av kretskortet? Eller när man säger "klippa bort", menar man då att man klipper av kopparspåren som kopllar samman preampen med övriga förstärkaren eller menar man att man fullkomligt fysiskt klipper av kortet (som i "klippa" med en sax)?

Är mest på gamla kort folk klipper bort för att det är så fundamentalt dålig layout i preampen. Där brukar preampen ofta vara i ordning så man kan klippa av hela preampdelen utan att en enda komponent i slutsteget följer med. Jag har själv aldrig klipp kort utan tagit bort hela kortet för det är inte så jädra jobbigt att göra kort för slutsteget med när man ändå ska göra ett nytt kort. Dock har jag fått modda ett par där kortet redan varit klippt av någon tidigare. Saken är den att folk gör på massor av olika sätt när de moddar, det finns inga regler utan man får använda förnuftet.

17 Nov 2014, 14:17
Profile

Tubis wrote:
2davwei wrote:

Är mest på gamla kort folk klipper bort för att det är så fundamentalt dålig layout i preampen. Där brukar preampen ofta vara i ordning så man kan klippa av hela preampdelen utan att en enda komponent i slutsteget följer med. Jag har själv aldrig klipp kort utan tagit bort hela kortet för det är inte så jädra jobbigt att göra kort för slutsteget med när man ändå ska göra ett nytt kort. Dock har jag fått modda ett par där kortet redan varit klippt av någon tidigare. Saken är den att folk gör på massor av olika sätt när de moddar, det finns inga regler utan man får använda förnuftet.

Okej saker och ting börjar klarna upp.

Så om jag ska modda en JCM800 och vill bygga om preampen på en turret board för tonens skull, skulle jag då kunna kapa spåren som leder till ton-stacken, input jacken och de punkter som förbinder förstegsrörens anoder till spänningskällan? Jag skulle sedan låta det gamla kortet sitta och installera ett nytt handkopplat kort som ansluts i dessa punkter med hjälp av kablar som Tubis föreslog?

Det kanske blir lite trångt och därför tänkte jag också fråga hur jag skulle klippa bort preamp segmentet på ett JCM800-kort? Vad gör jag med de spår jag kapat? Behöver jag isolera dem på något sätt efter att jag kapat dem?

17 Nov 2014, 21:23
Profile

2davwei wrote:
på en turret board för tonens skull
Tonen siter inte i om komponenterna är fastlödda på nitar(turret)eller lödöar(pcb). Förstör nu inte en JCM800 för detta.

17 Nov 2014, 21:53
Profile

Tubis wrote:
2davwei wrote:
Tonen siter inte i om komponenterna är fastlödda på nitar(turret)eller lödöar(pcb). Förstör nu inte en JCM800 för detta.

Det är uppfattat.

18 Nov 2014, 14:05
Profile

Tubis wrote:
2davwei wrote:

+1

LF Audioservice

18 Nov 2014, 14:30
Profile WWW

+1.
Hela den myt som finns kring detta behöver som jag ser det avlivas en ggn för alla. Turrets eller kopparmask,samma skit annan dag under förutsättning att grejerna e rätt dimensionerade-vilket de alltid behöver vara.

Lite som i räservärlden. Vad kommer funka bäst,ett vanligt runt avgasrör,ett ovalt eller ett eliptiskt?
Samma skit givetvis..vilket en del då har svårt att ta in.

En JCM-800 är inget undantag,oavsett vilken modell. Marshall har ju använt PCB sedan -73 lr -74 vafan det nu e,å det e väl knappast ngn som tittar ner på dem för det. Snarare tvärtemot.

Ser man däremot det hela an från perspektivet modda vad avser maskiner som tex hybrider mm hamnar ju det hela lugnt sagt i lite annan dager. Till att börja med så är det sannolikt maskiner av mkt ringa varken ekonomiskt eller historiskt värde och vad vidare är så brukar kopparmasken på en PCB vara allt annat än optimal att modda till rörspec. I det läget kan det absolut vara ett vettigt alternativ att kapa bort och ersätta med eget.

Det hör isf till saken i min mening att man INNAN det bör ha gjort sig en vettig bild vad avser målsättning. Dvs,man kapar inte för kapandets skull utan för att nå ett mål. Sedan en bra tid tillbaka har jag en sådan Musicman RD stående som jag tänkt färdigställa ngn vacker dag här. En maskin som en el anser att jag begår helgerån i genom att modda till helrör. Personligen ngt jag skiter glatt i eftersom jag ur det perspektivet är resultatinriktad och en originalare duger att lira cleant med åsså färdigt med det.
Hur som...
Där har jag just kapat väck en del av originalkortet för att ge plats åt rören samt dess komponenter,men i det samtidigt sett över kortet noga vad avser vad jag kan "återanvända".

I andra änden av spektrat..har ju precis handlat mig ngr gamla hybrider igen. Två gamla Peaveys och en KMD och i dess fall är det så att jag vid snabb okulärbesiktning helt resolut insett att det som sitter där e fan inget att spara på vad avser preamp såväl som dess effekter.
Det som KAN vara av intresse att spara e väl isf reverbkretsen i resp maskin,men that´s it...å eftersom de i sin tur e designade för relativt sett låga spänningar så vetti faen om inte det medför mer besvär än vad det e värt rent praktiskt.
Ett e iaf säkert och det är att den formen av gamla transistorhybrider nästan alltid har trafos osv som mäktar med en omgång förstegsrör samt PI dito. (tänker framför allt glöd osv nu)

Men nä.
Ett modda en JCM-800 till "turret status" ser inte jag heller riktigt vitsen i. 2205/4210 iofs..e väl kanske inte så kul,men isf kan man lika gärna modda det som redan sitter där. 2204 osv i sin tur...nä. Inte alls faktiskt. 8)
Där e jag till 100% med Johan.

Mao e vad jag säger att om du e ute efter att lära och skapa så finns det bra FAN mkt vettigare alternativ att köra kniven i.
Ett BRA sådant exempel e de Italien byggda Geloso jag tagit hem ett gäng från kontinenten. Bra skit rent hårdvarumässigt som lirar på kapp med det mesta därute..å de kostar skit å inget i inköp. Innehåller trafos,chassi samt rör så det bara e att tuta å åka. Gammaldags uppbyggda,så de e enkla att jobba med...
Å som sagt,sätter man ihop dem rätt ryter de härifrån te helvete å tebax.. :mrgreen:

18 Nov 2014, 14:31
Profile

Jag håller med gubbsen ovan, dock med vissa renovationer.

Låt mig berätta en storry.
Blev ombedd att bygga en SIR39#/ Slash's kända stärkare.
Well, schemat fans på forumet och i troget "Marshall maner", så en 2210 stärkare som fans till godo fick göra bygg grund.

Nu är jag ju inte killen som går ner på knä varje kväll o ber en bön till fader Marshall (som för övrigt var en trummis :) )
Utan jag kollade på layout en och tänkte: det där är ju inte så optimalt.

Så jag gjorde min egen layout , med förbättrad jordning o filtrering (o lite trix till).
Kunden la upp ljudklipp på forumet och fick positiv feedback : skit vad bra det låter!
Sen postade han en bild på insidan av stärkan, och nu blir det intressant.
Nu kom komentarena av , nä det är fel ,även av den som postat schemat till den grad att detalj studerade layouten och påpekade fel,trotts jag följ schemat 100%:igt men valt att inte följa Marshalls layout.

Vad jag vill säga är: bra layout när det gäller jordning, filtrering, skärning mm, är guld värt för ljud .
Tänk utanför "the box" Kom igen nu vad vet en trummis om rörstärkare ;)

18 Nov 2014, 15:23
Profile

Här är ett exempel på där man sågar bort preamp och ersätter det med nytt kort.

Det gamla kortet har inte någon perfekt layout men det funkar.

Attachment:
AEON_Marshall.jpg
AEON_Marshall.jpg [ 212.88 KiB | Viewed 3259 times ]

06 Dec 2014, 00:39
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]