Re: Hur sjutton moddar man en PCB baserad förstärkare?
+1.
Hela den myt som finns kring detta behöver som jag ser det avlivas en ggn för alla. Turrets eller kopparmask,samma skit annan dag under förutsättning att grejerna e rätt dimensionerade-vilket de alltid behöver vara.
Lite som i räservärlden. Vad kommer funka bäst,ett vanligt runt avgasrör,ett ovalt eller ett eliptiskt?
Samma skit givetvis..vilket en del då har svårt att ta in.
En JCM-800 är inget undantag,oavsett vilken modell. Marshall har ju använt PCB sedan -73 lr -74 vafan det nu e,å det e väl knappast ngn som tittar ner på dem för det. Snarare tvärtemot.
Ser man däremot det hela an från perspektivet modda vad avser maskiner som tex hybrider mm hamnar ju det hela lugnt sagt i lite annan dager. Till att börja med så är det sannolikt maskiner av mkt ringa varken ekonomiskt eller historiskt värde och vad vidare är så brukar kopparmasken på en PCB vara allt annat än optimal att modda till rörspec. I det läget kan det absolut vara ett vettigt alternativ att kapa bort och ersätta med eget.
Det hör isf till saken i min mening att man INNAN det bör ha gjort sig en vettig bild vad avser målsättning. Dvs,man kapar inte för kapandets skull utan för att nå ett mål. Sedan en bra tid tillbaka har jag en sådan Musicman RD stående som jag tänkt färdigställa ngn vacker dag här. En maskin som en el anser att jag begår helgerån i genom att modda till helrör. Personligen ngt jag skiter glatt i eftersom jag ur det perspektivet är resultatinriktad och en originalare duger att lira cleant med åsså färdigt med det.
Hur som...
Där har jag just kapat väck en del av originalkortet för att ge plats åt rören samt dess komponenter,men i det samtidigt sett över kortet noga vad avser vad jag kan "återanvända".
I andra änden av spektrat..har ju precis handlat mig ngr gamla hybrider igen. Två gamla Peaveys och en KMD och i dess fall är det så att jag vid snabb okulärbesiktning helt resolut insett att det som sitter där e fan inget att spara på vad avser preamp såväl som dess effekter.
Det som KAN vara av intresse att spara e väl isf reverbkretsen i resp maskin,men that´s it...å eftersom de i sin tur e designade för relativt sett låga spänningar så vetti faen om inte det medför mer besvär än vad det e värt rent praktiskt.
Ett e iaf säkert och det är att den formen av gamla transistorhybrider nästan alltid har trafos osv som mäktar med en omgång förstegsrör samt PI dito. (tänker framför allt glöd osv nu)
Men nä.
Ett modda en JCM-800 till "turret status" ser inte jag heller riktigt vitsen i. 2205/4210 iofs..e väl kanske inte så kul,men isf kan man lika gärna modda det som redan sitter där. 2204 osv i sin tur...nä. Inte alls faktiskt.
Där e jag till 100% med Johan.
Mao e vad jag säger att om du e ute efter att lära och skapa så finns det bra FAN mkt vettigare alternativ att köra kniven i.
Ett BRA sådant exempel e de Italien byggda Geloso jag tagit hem ett gäng från kontinenten. Bra skit rent hårdvarumässigt som lirar på kapp med det mesta därute..å de kostar skit å inget i inköp. Innehåller trafos,chassi samt rör så det bara e att tuta å åka. Gammaldags uppbyggda,så de e enkla att jobba med...
Å som sagt,sätter man ihop dem rätt ryter de härifrån te helvete å tebax..

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.