View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 16:44

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Hur svårt och farligt är det att byta nättransformator? 
Author Message

Post Hur svårt och farligt är det att byta nättransformator?
Har en Fender Super Champ som jag haft sedan tidigt 90-tal. Köpte den i USA och har alltid kört med en extern transformator men nu har den gått sönder.

Funderar därför på att byta 110V-trafon till Fenders exportmodell.

Är det bara att skruva loss, ta ett kort, löda loss och sedan löda tillbaka den nya med samma kabelfärger till samma punkter?

Eller ska jag ge f-n att stoppa mina små korvfingrar i sådant som jag inte förstår mig på?

Harald

02 Dec 2014, 16:55
Profile ICQ WWW

Post Re: Hur svårt och farligt är det att byta nättransformator?
Du måste dränera förstärkaren (det gör man alltid oavsett vad man ska göra för arbete) först om du ska byta den annars riskerar du eventuellt att få dig en ordentlig smäll.

Om du vet hur man gör det så är det inte svårt, så länge den nya transformatorn passar direkt dvs, annars kan du ju behöva modifiera chassit och det kanske inte alltid är så jättelätt. Svårt är det inte men det är potentiellt livsfarligt om du inte vet vad du sysslar med. Kabelfärger kan du inte lita på, du måste ha kopplingsschemat till den nya trafon så du vet vad färgerna representerar.

Känner du dig osäker är det bättre att lämna den till nån kunnig. Om du inte kan så får du forska vidare och ta det säkra för det osäkra innan du gör nåt.

Men om det är en fin förstärkare så kanske det är värt att lämna den till ett proffs, så det blir snyggt gjort?

Hur vet du att transformatorn är trasig förresten? Det är nog bättre att du lämnar den till en tekniker som får göra detta och felsöka den. Risken finns ju att den nya transformatorn också går sönder annars.

02 Dec 2014, 21:39
Profile ICQ WWW

Ett ytterligare skäl att lämna in den till en van mekare är att få den "säkrad" med moderna metoder ( kabelavlastning, nätkabel,
strömbrytare och borttagning av ev "death-caps" )

02 Dec 2014, 22:20
Profile WWW

peterh wrote:
Ett ytterligare skäl att lämna in den till en van mekare är att få den "säkrad" med moderna metoder ( kabelavlastning, nätkabel,
strömbrytare och borttagning av ev "death-caps" )

+1!

https://www.facebook.com/ahjelmamp

03 Dec 2014, 10:17
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]