View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 10:18

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Vitt brus i sustainen från VOX AC30 
Author Message

Post Vitt brus i sustainen från VOX AC30
Vet inte hur jag ska förklara detta riktigt, men jag försöker ändå. Ni som kan sånt här förstår säkert vad det är.

Min AC30 Brian May får ibland, lite sporadiskt och i perioder kan man säga, ett läte när tonen hänger kvar som är som ett brus runt tonen. Inte jättehögt eller något som låter direkt "farligt" eller vad man ska säga. Men det ligger kvar där över tonen och det låter inte så kul. När tonen fejdar ut så blir det mer påtagligt och hörs mer. Det blir inte högre utan är konstant, men det märks mer då iom att ljudet från strängen blir lite lägre. Kommer direkt efter anslaget och ligger kvar tills tonen dör ut helt men är ändå som starkast just efter anslaget (även om den är konstant :? ).

Vad kan detta vara?

Har även märkt att det lixom sprakar till ibland vid hårt anslag precis i anslaget, som om den skiter på sig.

Var och lirade lite efter jobbet idag i repan på samma volym som när vi kör hela bandet, men utan öronproppar. Det är rätt högt måste jag säga... Så den får jobba en del stärkaren. Men innan jag åkte därifrån och skulle lyssna en gång till för att kunna förklara exakt hur det låter så lät det inte något just då. Såklart. Det kommer och går lite som sagt, men det finns där mer ofta än inte alls så att säga. Det märks oftast rätt mycket om man har en rumseffekt på, typ ett reverb eller delay. Trodde först att det var effekterna som hade den egenheten, men det kommer från stärken.

Tacksam för idéer. Hoppas mest på att det är rören som behöver bytas, då är det ju lätt fixat. Den funkar ju att spela på men det stör lite.

06 Nov 2014, 19:57
Profile WWW

Post Re: Vitt brus i sustainen från VOX AC30
Ingen som har en idé om vad det kan vara?

07 Nov 2014, 10:55
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
Ingen som har en idé om vad det kan vara?

Är lite som du själv säger:"Vet inte hur jag ska förklara detta riktigt, men jag försöker ändå" då är det svårt säga något utan sett o hört.

Men tror inte det är rören, utan mer att dina E-kondingar i nätdelen (främst dom första) som sjunger på sista versen.
Har inte schemat, men vill minnas denna är som dom gamla AC30 = endast 22uF som första filterkonding och min när jag själv hade en gammal AC30 så
var det rätt känsligt att med att den skulle vara frisk, annas fick jag bi-ljuds brum.
Din stärkar borde väl ha några år på nacken nu ,minns inte när BM AC30 kom ut (?) men den är väl mer än 10 år sen ?

Slog mig senare det skulle även kunna vara ett rasslande likricktarrör med.

07 Nov 2014, 11:18
Profile

Tack Owe! Jag köpte den för något år sen, eller två... Tiden går fort. Den var ny då, men har stått i butik i alla år innan och har förmodligen blivit provspelad både en och två gånger, kanske stått med ström påslagen länge, av och på många korta gånger osv. Så jag har funderat på att byta alla rör ändå. Kan ju börja med det, men filterkondningen kan man ju lika gärna se över.

Får kolla detta vidare.

07 Nov 2014, 11:49
Profile WWW

Kollade lite, dessa gjordes 2005 och vad jag vill minnas bara under en kort period.
Så 9 år gamla E-kondinga borde inte vara slut, men om stärkan stått ospelad längre tid typ år, då torkar dom ut.
E-kondinar är typ som bilbatteri , står bilen stilla länge så dör batteriet , men kör man bilen så laddas det upp och fungerar många år.

07 Nov 2014, 17:02
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]