|
 |
 |
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Hohner MH-25 / Ljudklipp
Hm. EF-86 å PAF. https://www.youtube.com/watch?v=NobtdOkFrq4&feature=youtu.beSvennigt? Mm. Må vara. RÅKKNRÅLL MOTERHFUCKERS!!!! TURN IT DA FOKK UP!!  (bara lita på mig...  ) EF-86 FTW!!! (Å jafan. Det e fortfarande ngt som började som en sunkig dragspelsförstärkare från 1963. Så skjut mig då.  )
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Nov 2014, 02:32 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Hohner MH-25 / Ljudklipp
Jo!!! Glömt ta upp det,den lilla oskyldigt ljusblå har utvecklat lite av ett problem. Ett som jag tänkte prova hantera på ett så smidigt sätt det går...
EF-86 har ju rykte om sig att kunna bli mikrofoniskt,och mycket riktigt är det precis vad som händer i DENNA maskinen. Jag har ju flyttat upp EF-86 från dess originalposition nere i slutstegsdelen upp till preampen. I det har jag monterat sockeln stumt,och vad vidare e ligger röret alltså vågrätt.
Jag TROR att detta i kombination med den kraftigt dels ökade kapaciteten till dist SAMT den avsevärt högre volymen ur lådan iom Celestion elementet e det som är boven i dramat. De flesta av preamp socklarna har krage för kåpa,men inget rör har kåpa installerat.
Det jag tänkt göra är att installera om sockeln för EF-86 flaskan och i det gummiupphänga den. Till det använder jag ett par helt vanliga små gummigenomföringar för 3mm innerhål å i sin tur vanliga M3 skruv,som tidigare. Bara denna gången med en nyloc mutter.
Alltså. Skruv genom chassit. Bussning. Sockel. Mutter. Min förhoppning e att jag kan bestämma bussningens kompression medelst muttern,och iom nyloc insatsen...satt sitter så att säga.
Med det grunnar jag också på om det kan vara en ide att förse just DET röret med kåpa. På så vis e min tanke att ljudtrycket i sig,det direkta,iaf förhindras nå flaskan. Sen...sen vetti faen om det egentligen tillför ngt rent internt för röret. Försöka duger dock.
Det åsido så e maskinen,i mitt tycke och smak,totalt otrolig. E min "primärmaskin" sedan den föddes på nytt i sin nya skepnad,och framför allt då EF-86 kanalen (använder dock båda friskt).
För att ge lite perspektiv till det har den rullat ett antal timmar vid det här laget lugnt sagt,den har gigats med osv å till dags dato e det EF-86 rör som nu sitter i det andra som utvecklar mikrofoni. Rören ifråga har inte varit nya utan är gamla godingar,med allt det medför.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Nov 2014, 15:33 |
|
|