View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 00:31

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Kondingar Super reverb AB763 
Author Message

Post Kondingar Super reverb AB763
Det sitter 47uF, 100 v-kondensatorer där det enligt schema ska sitta 25uF/25v-dito i min SR. Hur påverkar detta ljudet? Blir det mindre "sag" eller nåt? Dom som sitter i är Philipsmärkta och verkar fräscha. Har köpt Sprague 25uf/50v och när jag mäter dom ligger dom bara på 22,5uF så jag funderar på vilket som är bäst. Låta dom gamla sitta i eller byta. Men som sagt; hur påverkas ljudet av att det är högre värde på kondingarna?(47/100v)

George Harrison

30 Oct 2014, 10:01
Profile

Post Re: Kondingar Super reverb AB763
Det är bypass-kondingarna på katoderna i preamprören...förenklat så ger en bypass-konding på katoden mera gain, värdet på kondingen bestämmer frekvensomfånget på gainökningen.. högre värde på kondingen ger mer botten....
här kan man laborera med olika värden och se frekvenspåverkan:

http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... capacitor/

LF Audioservice

30 Oct 2014, 10:45
Profile WWW

Ok!! Så om man vill ha en "slankare" ton så väljer man ett lägre värde(läs 25uF istället för 47uF)? Gäller detta alla 7st 25/25-kondingar eller bara de som går till dom första två förstegsrören?

George Harrison

30 Oct 2014, 15:10
Profile

Polytone wrote:
Ok!! Så om man vill ha en "slankare" ton så väljer man ett lägre värde(läs 25uF istället för 47uF)? Gäller detta alla 7st 25/25-kondingar eller bara de som går till dom första två förstegsrören?

Tonen formas i V1 (Normal-kanalen) o V2 (Vibrato), V3 o halva V4 hör till Reverbet, halva V4 är gainsteg till Vibrato-kanalen, V5 är till för själva vibrato-effekten.

Så V1 o V2 och i viss mån V4 har påverkan på det "rena" ljudet... sen har jag själv lite svårt att höra skillnad på ett steg med 25uF och ett med högre kapacitans...om man däremot från 25 uF går till 1uF eller lägre så skär man ju bort lågbas så att det faktiskt märks... Hiwatt har ex 47nF på Brilliant-kanalen i 70-talspreampen.

LF Audioservice

30 Oct 2014, 16:01
Profile WWW

bb5000 wrote:
Polytone wrote:

Tonen formas i V1 (Normal-kanalen) o V2 (Vibrato), V3 o halva V4 hör till Reverbet, halva V4 är gainsteg till Vibrato-kanalen, V5 är till för själva vibrato-effekten.

Så V1 o V2 och i viss mån V4 har påverkan på det "rena" ljudet... sen har jag själv lite svårt att höra skillnad på ett steg med 25uF och ett med högre kapacitans...om man däremot från 25 uF går till 1uF eller lägre så skär man ju bort lågbas så att det faktiskt märks... Hiwatt har ex 47nF på Brilliant-kanalen i 70-talspreampen.

Ok, då kanske jag lika gärna kan behålla de kondingar som sitter(47uF/100V). Dom verkar ha väldigt låg resistans, vilket väl är ett tecken på friskhet.
Tack för hjälpen!

George Harrison

31 Oct 2014, 09:13
Profile

Polytone wrote:
Ok, då kanske jag lika gärna kan behålla de kondingar som sitter(47uF/100V). Dom verkar ha väldigt låg resistans, vilket väl är ett tecken på friskhet.
Tack för hjälpen!

Det finns för o nackdelar med det. Med katod 1,5K så behövs egentligen inget större än 5uF, men större kommer ge dig fylligare ljud på lägre volymer (Fender sålde ju stärkare i musikaffärer där man inte kunde spela så högt), men på högre volymer kommer ut märka det Classic Fender "skita på sig i basen"
Det är inte för inte mertalet av kända gitarrister kört med basen på noll.
Sen 100V när behovet är typ 5V är overkill och vill minas Merlin skrev nått om det med.

31 Oct 2014, 19:09
Profile

Amp Healer wrote:
Polytone wrote:
Tack för hjälpen!

Det finns för o nackdelar med det. Med katod 1,5K så behövs egentligen inget större än 5uF, men större kommer ge dig fylligare ljud på lägre volymer (Fender sålde ju stärkare i musikaffärer där man inte kunde spela så högt), men på högre volymer kommer ut märka det Classic Fender "skita på sig i basen"
Det är inte för inte mertalet av kända gitarrister kört med basen på noll.
Sen 100V när behovet är typ 5V är overkill och vill minas Merlin skrev nått om det med.

Förstår jag dig rätt om jag tror att du skulle sätta dit nya 25uF/50V-kondingar istället för de befintliga 47uF/100V? Eller är det snarare så att om jag kör mestadels på lägre volym så behåller jag, och om jag däremot kör på hög volym mestadels så byter jag till 25uF?

George Harrison

31 Oct 2014, 20:26
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]