| Author |
Message |
|
bb5000
|
 LM Ericsson -> JTM/JMP bygge
Jag är inne i slutfasen av en total ombyggnad av en LM Ericsson F659 till en Marshall JTM/JMP-inspirerad stärkare, håller just nu på med relästyrning för att koppla in/ur gainmodden. Jag behöll originalströmtrafon och slängde resten.
_________________/Lasse LF Audioservice
Last edited by bb5000 on 10 Oct 2014, 15:53, edited 1 time in total.
|
| 09 Oct 2014, 09:14 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: LM Ericsson -> JTM/JMP bygge
bb5000 wrote: Jag är inne i slutfasen av en total ombyggnad av en LM Ericsson F659 till en Marshall JTM/JMP-inspirerad stärkare, håller just nu på med relästyrning för att koppla in/ur gainmodden. Jag behöll originalströmtrafon och slängde resten. The story so far: http://www.audioservice.se/?cat=2Ser bra ut Lasse ! Kanhända det blir lite mycket bas när du pressar den, men det går ju fixa senare Jag förstår dock inte varför du kallar den för JTM/JMP-inspirerad ? Jag menar JTM/JMP/JCM är ju tidsperioder inte någon specifik modell.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 09 Oct 2014, 11:02 |
|
 |
|
bb5000
|
Amp Healer wrote: bb5000 wrote: Jag är inne i slutfasen av en total ombyggnad av en LM Ericsson F659 till en Marshall JTM/JMP-inspirerad stärkare, håller just nu på med relästyrning för att koppla in/ur gainmodden. Jag behöll originalströmtrafon och slängde resten. The story so far: http://www.audioservice.se/?cat=2Ser bra ut Lasse ! Kanhända det blir lite mycket bas när du pressar den, men det går ju fixa senare Jag förstår dock inte varför du kallar den för JTM/JMP-inspirerad ? Jag menar JTM/JMP/JCM är ju tidsperioder inte någon specifik modell. tja, JTM är ju oftast likriktarrörbaserade, JMP har solidstatelikriktare...kunden ville helst ha nåt åt Bluesbreaker-hållet men LM-trafon hade ju ingen glödlindning för likriktarrör så därför blir det en slags Bluesbreaker-krets med styvare powersupply...lite inspirerad av design från olika tidsperioder, kan det funka som förklaring ?? Och ja, Normalkanalen levererar hyfsat med bas...men vi får prova oss fram..
|
| 09 Oct 2014, 12:56 |
|
 |
|
Tubis
|
Loopen där ser lite konstig ut. Return behöver ju ett gainsteg och inte en unity gain buffer.
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Oct 2014, 15:39 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: Loopen där ser lite konstig ut. Return behöver ju ett gainsteg och inte en unity gain buffer. Det är Webers loopdesign rakt av, jag har filat lite på den sen schemat och lagt till en Bypass-switch samt gjort om Return-nivåkontrollen till Dry/Wet mix kontroll, samt provspelat genom den. https://taweber.powweb.com/store/el_schem.jpg
|
| 09 Oct 2014, 16:06 |
|
 |
|
Tubis
|
Har du testat sätta en pedal i den, låt oss säga ett digitalt delay, och spela? Grejen med en loop som fungerar bra är att signalen från send måste tas ner till väldigt låg nivå för att inte det man kopplar in ska skita på sig totalt. Sen måste den nivån tas upp igen i return för att kunna sätta fart på slutsteget. Webers loop inte gör inte något av detta. En loop ska mer se ut något så här till en sådan stärkare http://i249.photobucket.com/albums/gg23 ... ematic.jpg
|
| 09 Oct 2014, 16:17 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: Har du testat sätta en pedal i den, låt oss säga ett digitalt delay, och spela? Grejen med en loop som fungerar bra är att signalen från send måste tas ner till väldigt låg nivå för att inte det man kopplar in ska skita på sig totalt. Sen måste den nivån tas upp igen i return för att kunna sätta fart på slutsteget. Webers loop inte gör inte något av detta. En loop ska mer se ut något så här till en sådan stärkare http://i249.photobucket.com/albums/gg23 ... ematic.jpgJag har kört med Phaser, Flanger, Delay , Chorus + Reverb från min multieffekt Boss ME50B och det lät OK utan att behöva dra ner SEND Level ....Nivåmässigt från total Bypass av hela kretsen till att ha loopen inkopplad hör jag ingen skillnad heller....
|
| 09 Oct 2014, 20:01 |
|
 |
|
Tubis
|
Beror väl på vilken nivå du har preampvolymerna. Finns dock ingen möjlighet att en nivå som funkar på ingången på en pedal skulle kunna driva slutsteget till full effekt. En return ingång ska man kunna plugga in gitarren i och få full effekt eftersom gitarren opererar på pedalnivå. Därav ser du alltid ett returnsteg i moderna förstärkare som har hög förstärkning med ett 12ax7 och en send nivå som fungerar när preampen är totalt bottad. En bra loop ska alltså kunna ha en pedal helt wet som får gitarrnivå in när preampen är helt bottad. Samtidigt ska slutsteget gå att köra helt bottad. Nivåerna i boxen en bit ner är utnivåerna som fungerar bra, jag har mätt och testat detta mycket mången gång. Professional audio för rackeffekter och consumer audio för pedaler. http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level Det måste ju då förstärkas upp igen med ett så kallat recoverysteg som weber saknar utan bara har en buffer med noll förstärkning. Tänk även på att sakerna ska kunna fungera i hela sitt svep i en loop. Om man har en för hög signal in i effektboxen så kanske en nivåkontroll inte går att höja lika mycket innan det distar. Som tex en EQ pedal.
|
| 09 Oct 2014, 20:20 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: Beror väl på vilken nivå du har preampvolymerna. Finns dock ingen möjlighet att en nivå som funkar på ingången på en pedal skulle kunna driva slutsteget till full effekt. En return ingång ska man kunna plugga in gitarren i och få full effekt eftersom gitarren opererar på pedalnivå. Därav ser du alltid ett returnsteg i moderna förstärkare som har hög förstärkning med ett 12ax7 och en send nivå som fungerar när preampen är totalt bottad. En bra loop ska alltså kunna ha en pedal helt wet som får gitarrnivå in när preampen är helt bottad. Samtidigt ska slutsteget gå att köra helt bottad. Nivåerna i boxen en bit ner är utnivåerna som fungerar bra, jag har mätt och testat detta mycket mången gång. Professional audio för rackeffekter och consumer audio för pedaler. http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level Det måste ju då förstärkas upp igen med ett så kallat recoverysteg som weber saknar utan bara har en buffer med noll förstärkning. Tänk även på att sakerna ska kunna fungera i hela sitt svep i en loop. Om man har en för hög signal in i effektboxen så kanske en nivåkontroll inte går att höja lika mycket innan det distar. Som tex en EQ pedal. Ok, ska köra ett större test och kolla allt med oscilloskopet inom preampens arbetsområde så får jag se var jag hamnar, det är väl bäst att jag får dit gainmodden först så jag ser vad preampen lämnar för signal med den inkopplad.
|
| 09 Oct 2014, 21:10 |
|
 |
|
bb5000
|
Men för att förenkla, om pedalen har en nominell output på -10dBu så ska loop-returen ta in ca 0.4V RMS och förstärka upp den till den nivå som fasvändaren normalt ska ta emot (utan loop) ?
|
| 10 Oct 2014, 08:22 |
|
 |
|
Tubis
|
bb5000 wrote: Men för att förenkla, om pedalen har en nominell output på -10dBu så ska loop-returen ta in ca 0.4V RMS och förstärka upp den till den nivå som fasvändaren normalt ska ta emot (utan loop) ? Precis. Alternativet är ju att köra den signalen som fasvändaren ska ha genom pedalen vilket pedalen inte kommer att klara. Dels kommer den klippa signalen så det inte blir lika hög signal på utgången som du skickar in och dels så kommer ju den klippningen göra att pedalen inte fungerar som den ska. Pedaler har ju nästan inget headroom alls i dessa sammanhang och det krävs inte mycket över gitarrsignal för de inte ska fungera optimalt.
|
| 10 Oct 2014, 09:54 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: bb5000 wrote: Men för att förenkla, om pedalen har en nominell output på -10dBu så ska loop-returen ta in ca 0.4V RMS och förstärka upp den till den nivå som fasvändaren normalt ska ta emot (utan loop) ? Precis. Alternativet är ju att köra den signalen som fasvändaren ska ha genom pedalen vilket pedalen inte kommer att klara. Dels kommer den klippa signalen så det inte blir lika hög signal på utgången som du skickar in och dels så kommer ju den klippningen göra att pedalen inte fungerar som den ska. Pedaler har ju nästan inget headroom alls i dessa sammanhang och det krävs inte mycket över gitarrsignal för de inte ska fungera optimalt. Gott, jag har kollat in ett flertal olika looplösningar och jag tror att jag kan använda det befintliga buffer-steget i Weber-loopen (med vissa justeringar) och sen göra om retur-steget till ett drivsteg istället.. och ev byta 12AU7:an till en 12AX7 om så krävs. Inte så stora ingrepp..
|
| 10 Oct 2014, 10:06 |
|
 |
|
Amp Healer
|
bb5000 wrote: Amp Healer wrote: Ser bra ut Lasse ! Kanhända det blir lite mycket bas när du pressar den, men det går ju fixa senare Jag förstår dock inte varför du kallar den för JTM/JMP-inspirerad ? Jag menar JTM/JMP/JCM är ju tidsperioder inte någon specifik modell. tja, JTM är ju oftast likriktarrörbaserade, JMP har solidstatelikriktare...kunden ville helst ha nåt åt Bluesbreaker-hållet men LM-trafon hade ju ingen glödlindning för likriktarrör så därför blir det en slags Bluesbreaker-krets med styvare powersupply...lite inspirerad av design från olika tidsperioder, kan det funka som förklaring ?? Och ja, Normalkanalen levererar hyfsat med bas...men vi får prova oss fram.. Nä Lasse det stämmer inte, JTM 50 och 100 hade solidstatelikriktare, men JTM 45 blev den som blev mest känd . JMP hade flera modeller med rörlikriktare (RL) så det är inget JMT är "det" och JMP är "det". Hela grejen med benämningarna JTM/JMP/JCM kan jämföras med Volvo . Om någon säger jag har 140 så blir det rätt likt säga jag har JMP. 140 säger ju inget om det är en två dörras eller fyra dörras eller ens en combi, sen kom ju även 140 med olika motor alternativ . Nä korrekt är att jag har en Volvo 142E då vet alla vad det handlar om och samma när det gäller Marshall och dess årgångar. Ditt bygge hade varit mer korrekt att säga : bygger en 1959:a Du får ursäkta om jag låter lite "tillrättavisande" , jag är bara lite trött på höra : jag har en JMP,,,,som det skulle vara någon specifik modell (vilket det inte är) Du som stärkar meck vet ju det, men titeln på tråden känns ju lite som du faller in i den "allmänna dimman" att JTM/JMP/JCM skulle vara specifika modeller. Här har du en bra sida med scheman och även historik :http://www.drtube.com/en/library/schematics/69-marshall-schemas
|
| 10 Oct 2014, 14:25 |
|
 |
|
bb5000
|
Amp Healer wrote: bb5000 wrote:
tja, JTM är ju oftast likriktarrörbaserade, JMP har solidstatelikriktare...kunden ville helst ha nåt åt Bluesbreaker-hållet men LM-trafon hade ju ingen glödlindning för likriktarrör så därför blir det en slags Bluesbreaker-krets med styvare powersupply...lite inspirerad av design från olika tidsperioder, kan det funka som förklaring ?? Och ja, Normalkanalen levererar hyfsat med bas...men vi får prova oss fram..
Nä Lasse det stämmer inte, JTM 50 och 100 hade solidstatelikriktare, men JTM 45 blev den som blev mest känd . JMP hade flera modeller med rörlikriktare (RL) så det är inget JMT är "det" och JMP är "det". Hela grejen med benämningarna JTM/JMP/JCM kan jämföras med Volvo . Om någon säger jag har 140 så blir det rätt likt säga jag har JMP. 140 säger ju inget om det är en två dörras eller fyra dörras eller ens en combi, sen kom ju även 140 med olika motor alternativ . Nä korrekt är att jag har en Volvo 142E då vet alla vad det handlar om och samma när det gäller Marshall och dess årgångar. Ditt bygge hade varit mer korrekt att säga : bygger en 1959:a Du får ursäkta om jag låter lite "tillrättavisande" , jag är bara lite trött på höra : jag har en JMP,,,,som det skulle vara någon specifik modell (vilket det inte är) Du som stärkar meck vet ju det, men titeln på tråden känns ju lite som du faller in i den "allmänna dimman" att JTM/JMP/JCM skulle vara specifika modeller. Här har du en bra sida med scheman och även historik :http://www.drtube.com/en/library/schematics/69-marshall-schemas Då är det mera korrekt att säga att jag bygger en 1962 med 1987 powersupply  ...själv kör jag 93.
|
| 10 Oct 2014, 14:54 |
|
 |
|
Amp Healer
|
bb5000 wrote: Amp Healer wrote: Då är det mera korrekt att säga att jag bygger en 1962 med 1987 powersupply  ...själv kör jag 93. Nä du bygger en 1986=http://www.drtube.com/schematics/marshall/1986u.gif
|
| 10 Oct 2014, 15:22 |
|
 |
|
bb5000
|
Fast i mitt senaste schema har jag 270k mixresistorer och 270pF diskantresistor....orka hålla på.... tack för mig.
|
| 10 Oct 2014, 15:40 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Tycker du gör det skitbra Lasse!! Keep up the good work!! Det som e lite läskigt med de där PT´na e att de redan som original,som du skriver,har två lindningar för HT. Avsett att stackas på varandra.. Vadå 25w?? Har provat å det innebär närmare 800VDC i B+!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Oct 2014, 20:31 |
|
 |
|
bb5000
|
Sådär, hittade en loop i Merlins bok som funkade med lite anpassning, nu tar den ner och upp signalen korrekt.. Med Effects Send-level och Mix-control så blev det rätt bra, och signalen är i samma nivå när man switchar förbi loopen med Bypass. Relästyrningen använde jag till att parallellkoppla kanalerna, det blev lite grötigt med RR-modden och jag vill behålla karaktären i de båda kanalerna. Testkörd med KT66:or nu , klar för leverans.  
Last edited by bb5000 on 19 Oct 2014, 11:16, edited 1 time in total.
|
| 18 Oct 2014, 17:30 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Våkkert!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Oct 2014, 21:16 |
|
|