| Author |
Message |
|
Polytone
|
 biasfråga twin reverb
Jag har ändrat i min twin reverb från balanserad till justerbar bias, samt AB763 modifierat den. Det är ursprungligen en -71:a. Dock, när jag kontrollerade biasen så skilde det ca 4-5 mA(kontrollerat med TAD biasmaster) mellan de båda 6l6-paren. Jag vet att rören är matchade. Hur stor roll spelar detta och bör jag justera detta med någon, och isf vilken resistor?
Fråga nr 2, jag har hört att alla rör ska vara sammankopplade från pin 7 till 7 till 7(från lampan) osv. samt till 9, 9, 9 ja ni fattar. För att reducera brum. Stämmer detta? På min twin så går dom lite hur som helst. Dvs 7 till 7 till 2 till 7, sedan 9 till 9 till 4/5 till 9 till 4/5 till 9. Bör jag löda om?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 24 Sep 2014, 21:38 |
|
 |
|
Sustain
|
 Re: biasfråga twin reverb
Här har vi ett typexempel på det olämpliga i att bygga om bias-balanskontroll till bias-nivåkontroll, när det är både enklare och mycket mera praktiskt att komplettera balansen med en nivåkontroll. Ja, enklare kanske inte är helt rätt, för man måste ju komplettera med en potentiometer av lämplig typ på lämpligt sätt.
Men om du kan mäta ström i varje rör, så kanske du kan flytta om så att den parvisa summan balanserar bättre? Annars är det inga problem med några mA skillnad.
Det där med kopplingen av glöden vet jag inte om det verkligen har någon betydelse, känns tveksamt. Har du problem med brum från glöden? Min erfarenhet är att det är mycket sällsynt.
|
| 24 Sep 2014, 23:25 |
|
 |
|
bb5000
|
4-5 mA brukar ju vara acceptabelt som matchande värde....som Sustain skrev, man kan kolla bias på 2 rör i taget (ryck ur 2) för att se hur mycket varje rör drar och sen sätta i alla 4 så att sidorna är så balanserade som möjligt.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 25 Sep 2014, 07:21 |
|
 |
|
peterh
|
bb5000 wrote: 4-5 mA brukar ju vara acceptabelt som matchande värde....som Sustain skrev, man kan kolla bias på 2 rör i taget (ryck ur 2) för att se hur mycket varje rör drar och sen sätta i alla 4 så att sidorna är så balanserade som möjligt. Jag tycker nog att 4-5 mA inte kan anses vara en matchning, det är mera som att slumpvis sammanföra 2 rör ur en låda. Nu kan mätmetoderna skilja, så utan att veta under vilka förhållanden man mätt, måste man frikänna leverantören. ( man skall alltid ta reda på ur man mätt upp matchade rör. Jag levererar rör som är matchade vid 400V med en utrustning tillverkad för jobbet, maximatcher. Detta för att mäta under realistiska förhållanden)
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 25 Sep 2014, 07:44 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Rör som är matchade "på pappret" kan ge lite variation när de sitter i stärkaren. Om skärmgallermotstånden är gamla och murkna kan de ha drivit i resistans, och detta kan via den resulterande skillnaden i spänning på SG ge inbördes variationer i anodström. Kanske ovanligt, men iaf. Vanligare "fel" är att kopplingskondingarna från PI:n är föråldrade och börjat läcka igenom lite likström. Denna lilla ström ger ett spänningsfall över gallerläckan (220k BF, 68k SF om jag minns rätt) som i sin tur rubbar biasinställningen. Ibland visar sig dessa felorsaker först efter ett tag, när värmen från slutrören hunnit sprida sig till komponenterna. I en stärkare som är helt i tip-topp avseende ovan nämnda, så föredrar jag nog bias-justering till en gemensam punkt, hellre än bias-balans. Dock personlig åsikt 
|
| 25 Sep 2014, 08:59 |
|
 |
|
Sustain
|
AHjelmAmp wrote: I en stärkare som är helt i tip-topp avseende ovan nämnda, så föredrar jag nog bias-justering till en gemensam punkt, hellre än bias-balans. Dock personlig åsikt  Jag vill ha både och!  Och så ska vi komma ihåg att perfekt DC-balans troligtvis inte ger d:o AC-balans. Kruxet är bara att veta åt vilket håll det "felar"? Och så vill jag veta om någon kan höra eller på annat användarmässigt sätt notera en obalans på 5mA i en 100-watts gitarrfärstärkare? Man måste ju jämföra obalansen med den totala mängden ström genom rören, stor skillnad mellan en 100- och en 15-wattare t.ex.
|
| 25 Sep 2014, 10:54 |
|
 |
|
Polytone
|
AHjelmAmp wrote: Rör som är matchade "på pappret" kan ge lite variation när de sitter i stärkaren. Om skärmgallermotstånden är gamla och murkna kan de ha drivit i resistans, och detta kan via den resulterande skillnaden i spänning på SG ge inbördes variationer i anodström. Kanske ovanligt, men iaf. Vanligare "fel" är att kopplingskondingarna från PI:n är föråldrade och börjat läcka igenom lite likström. Denna lilla ström ger ett spänningsfall över gallerläckan (220k BF, 68k SF om jag minns rätt) som i sin tur rubbar biasinställningen. Ibland visar sig dessa felorsaker först efter ett tag, när värmen från slutrören hunnit sprida sig till komponenterna. I en stärkare som är helt i tip-topp avseende ovan nämnda, så föredrar jag nog bias-justering till en gemensam punkt, hellre än bias-balans. Dock personlig åsikt  Skärmgallermotstånden samt kopplingskondingarna från PI har jag precis bytt så dom fungerar som dom ska. Nu har jag ställt in bias på 23 mA på ena paret och drygt 27 mA på andra så det skiljer bara drygt fyra mA. Dock så är jag missnöjd med ljudet. Låter hårt och skär i örat. Jag vill helt enkelt stänga av skiten. Kan resistorerna på 82k samt 100k vid PI(bytta från 2 x 47k) spela in där? Eller bytet från 330k till 1M vid nästa "V". Tog ju även bort 2 ohm resistorerna från katod till jord vid slutstegsrören.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 25 Sep 2014, 13:16 |
|
 |
|
bb5000
|
Polytone wrote: AHjelmAmp wrote: Rör som är matchade "på pappret" kan ge lite variation när de sitter i stärkaren. Om skärmgallermotstånden är gamla och murkna kan de ha drivit i resistans, och detta kan via den resulterande skillnaden i spänning på SG ge inbördes variationer i anodström. Kanske ovanligt, men iaf. Vanligare "fel" är att kopplingskondingarna från PI:n är föråldrade och börjat läcka igenom lite likström. Denna lilla ström ger ett spänningsfall över gallerläckan (220k BF, 68k SF om jag minns rätt) som i sin tur rubbar biasinställningen. Ibland visar sig dessa felorsaker först efter ett tag, när värmen från slutrören hunnit sprida sig till komponenterna. I en stärkare som är helt i tip-topp avseende ovan nämnda, så föredrar jag nog bias-justering till en gemensam punkt, hellre än bias-balans. Dock personlig åsikt  Skärmgallermotstånden samt kopplingskondingarna från PI har jag precis bytt så dom fungerar som dom ska. Nu har jag ställt in bias på 23 mA på ena paret och drygt 27 mA på andra så det skiljer bara drygt fyra mA. Dock så är jag missnöjd med ljudet. Låter hårt och skär i örat. Jag vill helt enkelt stänga av skiten. Kan resistorerna på 82k samt 100k vid PI(bytta från 2 x 47k) spela in där? Eller bytet från 330k till 1M vid nästa "V". Tog ju även bort 2 ohm resistorerna från katod till jord vid slutstegsrören. 23 mA för ett par rör eller 23 mA / rör i paret ? Vad har du för anodspänning ? Vid 450V är 23 mA 10W effektförlust.. mäter du 23mA för 2 rör så är det 5W/rör vilket är alldeles för kallt.
|
| 25 Sep 2014, 13:38 |
|
 |
|
Polytone
|
23 mA per rör i ena paret och 27 per rör i andra paret. Anodspänningen ligger på 427v.
George Harrison
|
| 25 Sep 2014, 14:01 |
|
 |
|
bb5000
|
Polytone wrote: 23 mA per rör i ena paret och 27 per rör i andra paret. Anodspänningen ligger på 427v. 0.027 * 427 = 9.8W vilket då är 32% av max effektförlust hos 6L6GLC (som är 30W). Ställ upp till ~35 mA och bedöm om det blev bättre (ca 15W effektförlust , 50% av max).
|
| 25 Sep 2014, 14:43 |
|
 |
|
Polytone
|
bb5000 wrote: Polytone wrote: 23 mA per rör i ena paret och 27 per rör i andra paret. Anodspänningen ligger på 427v. 0.027 * 427 = 9.8W vilket då är 32% av max effektförlust hos 6L6GLC (som är 30W). Ställ upp till ~35 mA och bedöm om det blev bättre (ca 15W effektförlust , 50% av max). Ok. Då får jag byta 27k motståndet på biaspoten till 15k? Jag har nämligen skruvat så "hett" det går nu.
George Harrison
|
| 25 Sep 2014, 15:08 |
|
 |
|
bb5000
|
Polytone wrote: Ok. Då får jag byta 27k motståndet på biaspoten till 15k? Jag har nämligen skruvat så "hett" det går nu. Om det är motståndet mellan pot o jord du menar, så svar ja...du vill ju ha en lägre negativ spänning. 22k tror jag att jag satte dit på en SF Twin som jag moddade till justerbar bias.
|
| 25 Sep 2014, 15:47 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Sustain wrote: Jag vill ha både och!  +1 Standardproceduren vid blackfacing borde vara att lägga till justerbar bias och behålla balansjusteringen! Varför skrota en bra grej när man som sagt kan ha både och?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 25 Sep 2014, 17:16 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag funderar bara på hur viktigt detta med matchningen är? Jag har nämligen en Carlsbro 50 Top som jag kör med ett grymt omatchat par EL34, har testat några olika matchade rör som mäter jämt i stärkaren men då låter den sämre! Lite omatchat om det låter bra är väl inte så farligt, eller?
|
| 25 Sep 2014, 18:53 |
|
 |
|
peterh
|
busse wrote: Jag funderar bara på hur viktigt detta med matchningen är? Jag har nämligen en Carlsbro 50 Top som jag kör med ett grymt omatchat par EL34, har testat några olika matchade rör som mäter jämt i stärkaren men då låter den sämre! Lite omatchat om det låter bra är väl inte så farligt, eller? Det blir obalans i utgångstrafon, den blir magnetiserad. Effekten blir att basen blir dämpad och distorderad. Annars är det inget farligt. Samma effekt kan man få med matchade rör som man avsiktligt ställer biasen snett på ( för de lyckliga satar som har riktiga justeranordningar i sin stärkare - ni andra får handla obalanserade rör). Kanske en affärside att sälja mis-matchade rör ? Någon som vill ha ? Riktigt mismatchat att ha el34 på ena sidan och 6550 på andra ? Any takers ?
|
| 25 Sep 2014, 19:25 |
|
 |
|
Polytone
|
Nu har jag monterat dit ett ställbart motstånd på biaspoten och justerat bias till 34 samt 36mA på paren(bytte lite plats på rören så dom närmade sig varandra). Ska provspela under dagen.
George Harrison
|
| 26 Sep 2014, 10:37 |
|
 |
|
Polytone
|
Sådär ja. Nu har jag fått upp anodspänningen till 460 V. Bytte tåt från ingångstrafon, från röd/svart till grön/svart. Alltså från 240 till 230 V.
Undrar varför någon valt 240V?
Har också kompleterat till justerbar SAMT balanserad bias. Tack för tipsen.
Bytte även motstånden vid PI, 82 samt 100 K tillbaka till 47 + 47 K som jag hade innan.
Nu börjar det likna något. Tips på biasnivå? Jag vill ha varmt men rent ljud.
George Harrison
|
| 28 Sep 2014, 16:31 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Polytone wrote: Nu börjar det likna något. Tips på biasnivå? Jag vill ha varmt men rent ljud. Ställ med öronen, skruva tills det låter bra. Mät för att kolla om du ligger inom säkerhetsmarginalen för rören.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 28 Sep 2014, 20:57 |
|
 |
|
Polytone
|
När jag mäter anodströmen från utgångstrafon till pin 3 på slutstegsrören med min multimeter så blir det ca 10mA högre än när jag läser av med TAD´s biasmaster??? Vad beror det på, och vilken ska man lita på?
Jag valde att lägga mig på 36mA enligt biasmastern, vilket lät bra i mina öron, men då landar jag runt 46mA med den andra mätmetoden vilket kanske är för högt?
Satte också i ett Mullard 12ax7 i PI så att stärkaren blir lite mer följsam.
George Harrison
|
| 29 Sep 2014, 10:18 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Din multimeter är säkert en billig... intern resistancen i multimeter behöver vara mins 1 meg... annars blir shuntmätning galet... men i gitarrstärkare så är det onödigt o mäta shunt... Bättre mäta på katod... vilket då är summan av skärmgaller o anod ström... = du ligger safe sidan
|
| 29 Sep 2014, 10:42 |
|
 |
|
Polytone
|
Aha, det förklarar ju saken.. Ja, en billig multimeter från biltema 
George Harrison
|
| 29 Sep 2014, 12:27 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
bättre o köpa nåt för en 500-700:- I multimeter då är dem rätt bra faktist...
|
| 29 Sep 2014, 12:32 |
|
 |
|
bb5000
|
Jag mäter aldrig anodströmmen direkt heller.. finns det 1 Ohm's motstånd mellan katod o jord så mäter man där, finns det inga kan man ju sätta dit motstånd. Om man inte vill göra det så mäter man resistansen mellan utgångstrafons primära centertapp (den som får B+ matningen) och tapparna som går ut till slutrören. Detta görs med stärkaren avslagen. Sen mäter man spänningsfallet mellan centertappen och resp slutstegshalva och får fram anodströmmen om man delar detta spänningsfall med tidigare uppmätt resistans. Dela anodströmmen med antal slutrör på resp slutstegshalva så är man klar. Går oftast snabbast. Vissa trafos har väldigt låg resistans så där blir det otillförlitligt, men de flesta ligger på 50-150 Ohm.
|
| 29 Sep 2014, 14:20 |
|
 |
|
Polytone
|
bb5000 wrote: Jag mäter aldrig anodströmmen direkt heller.. finns det 1 Ohm's motstånd mellan katod o jord så mäter man där, finns det inga kan man ju sätta dit motstånd. Om man inte vill göra det så mäter man resistansen mellan utgångstrafons primära centertapp (den som får B+ matningen) och tapparna som går ut till slutrören. Detta görs med stärkaren avslagen. Sen mäter man spänningsfallet mellan centertappen och resp slutstegshalva och får fram anodströmmen om man delar detta spänningsfall med tidigare uppmätt resistans. Dela anodströmmen med antal slutrör på resp slutstegshalva så är man klar. Går oftast snabbast. Vissa trafos har väldigt låg resistans så där blir det otillförlitligt, men de flesta ligger på 50-150 Ohm. Räknas 36 Ohm som "för låg" resistans? Det motståndet har nämligen min utgångstrafo.
George Harrison
|
| 29 Sep 2014, 18:24 |
|
 |
|
peterh
|
Det finns stora fördelar att montera ett katodmotstånd och mäta bias över detta. - man mäter inte livsfarliga spänningar ( är motståndet 10 ohm är spänningen ungefär 0.5V ) - man smäller varken säkringar eller skadar rör om man slinter med mätproben
- man kan dra ut dessa mätpunkter till lämpliga "kontakter" på bakstycket så att man inte ens behöver ta isär stärkare för att kolla bias. - man kan enkelt kolla/justera bias individuellt för varje rör då man mäter dem var för sig.
Är bara motstånder litet nog så påverkas inga andra saker. 1-10 ohm / rör är lagom
|
| 29 Sep 2014, 18:42 |
|
 |
|
bb5000
|
Polytone wrote: bb5000 wrote: Jag mäter aldrig anodströmmen direkt heller.. finns det 1 Ohm's motstånd mellan katod o jord så mäter man där, finns det inga kan man ju sätta dit motstånd. Om man inte vill göra det så mäter man resistansen mellan utgångstrafons primära centertapp (den som får B+ matningen) och tapparna som går ut till slutrören. Detta görs med stärkaren avslagen. Sen mäter man spänningsfallet mellan centertappen och resp slutstegshalva och får fram anodströmmen om man delar detta spänningsfall med tidigare uppmätt resistans. Dela anodströmmen med antal slutrör på resp slutstegshalva så är man klar. Går oftast snabbast. Vissa trafos har väldigt låg resistans så där blir det otillförlitligt, men de flesta ligger på 50-150 Ohm. Räknas 36 Ohm som "för låg" resistans? Det motståndet har nämligen min utgångstrafo. 36 Ohm från centertapp till resp sida , alltså 72 Ohm mellan sidorna ? Borde funka...men som skrivits, även om du mäter ett spänningsfall på ett par volt så har du multimetern kopplad till 450+ volt och bör vara extremt försiktig.
|
| 29 Sep 2014, 21:15 |
|
 |
|
awe
|
Ibland har jag upplevt en differens på 4-5 mA som sedan minskar i takt med att rören blir varmare. Vänta en halvtimme och mät igen!
|
| 02 Oct 2014, 09:32 |
|
 |
|
Polytone
|
Ställde frågan om min biasmätning till TAD, som svarade såhär;
"The method of a paralleled current measurement over the output transformer is only half way exact if the OT has a very high DC resistance. This is not the case with the Twin! So your measurement is only a guess!
For cross check and a higher accuracy please measure the DC resistance of both sides of the OT(so from red to brown and red to blue with the tubes pulled out). With the tubes installed again and powered up(no signal!!) please check the DC voltage from CT to brown and divide this value by the DC resistance. Then you get the current for the two tubes on the "brown side". Proceed same way on the "blue" side and you are done".
George Harrison
|
| 02 Oct 2014, 11:42 |
|
 |
|
bb5000
|
|
| 02 Oct 2014, 14:26 |
|
 |
|
peterh
|
bb5000 wrote: http://www.aikenamps.com/index.php/the-last-word-on-biasing ..täcker in det mesta. Mycket bra skrivet ! Hade kunnat skriva det själv  Jag lägger i alla fall ut en länk på tubular-well
|
| 02 Oct 2014, 17:08 |
|
|