View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 19:35

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Överhängande överhettningsfara? 
Author Message

Post Överhängande överhettningsfara?
Kom hem med en Marshall JTM30 i förra veckan och jädrar vad positivt överraskad jag blev :D ! Boost-kanalen var inte lika kul men pedaler funkar utmärkt. Har googlat en del och förstått att det finns några konstruktionsmissar. I förrgår tappade den volym så jag satte nya rör i och det verkade hjälpa. Nu kör jag med 6l6 som satt i redan innan men nya rör verkar aalstra mer värme och jag skulle vilja förekomma smält kretskort m.m. De flesta verkar lösa det med en datorfläkt men idag såg jag en australiensare som löst det på ett sätt som jag själv finurlat på. En metallskiva ovanför rören 5mm distansierat ifrån chassit ovanför som isolering s.a.s. Vad säger panelen? Om ni röstar för datorfläkt undrar jag hur smäller jag dit en slik?
http://www.youtube.com/watch?v=Vs2TRFz-2RI

24 Sep 2014, 18:37
Profile WWW

Post Re: Överhängande överhettningsfara?
Använd fläkt. Att isolera åt ett håll ökar bara värmen åt andra håll.

24 Sep 2014, 23:05
Profile WWW

Post Re: Överhängande överhettningsfara?
+1.

De där maskinerna har ett reläsystem.
Det ligger likriktad spänning in vid den styrdelen som hanterar den biten. Om du mäter där skall du se att du har redan hygglig vettig spänning för att driva en datorfläkt.
Om du har kvar rastret som sitter som en perforerad kåpa kring slutrören så drar du bara dit fläkten med buntband.
Kom ihåg att det räcker med relativt sett små luftflöden för att göra STOR skillnad i stabiliserad temperatur. Mao,en relativt strömsnål fläkt räcker länge...

Har gjort den modden på min egen JTM-60 och det fungerar klockrent. Moderna datorfläktar hör du inte ens att de går. Har för mig att den jag installerade väsnas 37dB. Mao,står du framför maskin hör du den inte.

I sin tur har vissa JTM ett raster upptill på cabben och andra inte. Om din saknar,installera ett. Luftflödet behöver kunna evakueras ur chassit.

24 Sep 2014, 23:31
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]