View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:44

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Byta rör i Laney Ironheart 
Author Message

Post Re: Byta rör i Laney Ironheart
Ingen fara :mrgreen:

Frågan är ju hur mycket dyrare.
Som sagt ca 500 för ett par rör.
Kostar det sedan typ 100 kr att lämna till proffs att titta på förstärkaren, eller 3000? Jag har ingen aning om vad det kan kosta nämligen.
Det är väl lite därför jag drar mej för det...

16 Aug 2014, 23:05
Profile

Tvåtakt wrote:
Ingen fara :mrgreen:

Frågan är ju hur mycket dyrare.
Som sagt ca 500 för ett par rör.
Kostar det sedan typ 100 kr att lämna till proffs att titta på förstärkaren, eller 3000? Jag har ingen aning om vad det kan kosta nämligen.
Det är väl lite därför jag drar mej för det...

fråga honom. En dialog är aldrig fel, och ett samtal kostar inget.
Inte heller är det fel att ha kontakt med en hantverkare ett tag INNAN man ger honom/henne ett uppdrag, detta
för att bedöma vad det är för en person och om man litar på vederbörande.

Proffset räknar antagligen med att sälja eventuella resevdelar ( och kanske göra någon liten förtjänst med det), detta
är fullt normalt och ingår i den s.k. kalkylen. På plusssidan har du att proffset ger dig någon form av garanti
att problemet är löst och att det kommer att fungera.

Mekar man själv är man starkt beroende av att man vet vad man gör, om inte så kan det bli både långvarigt strul och högre kostnad.

Hur man än gör så har man ändan baktill :-)

17 Aug 2014, 10:03
Profile WWW

Jo jag vet... Funderar på det.

Men funderar också på att sälja skiten och skaffa något man kan lita på typ en gammal Peavey Bandit 112.

17 Aug 2014, 10:20
Profile

Är det 60 wattaren du har?

Prova byt slutstegsrör i så fall, om du inte hittar ett bra pris i Sverige så bör du göra det i Tyskland. Max 350 kr inklusive frakt för ett par 6L6:or. Mer än så ska det inte behöva kosta. Om du fortfarande har problem efter det så lämna den till en tekniker.

Då har du ändå nya rör som kan användas. Planerar du att använda din förstärkare så måste du ändå byta slutstegsrör relativt regelbundet.

17 Aug 2014, 12:14
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Är det 60 wattaren du har?

Prova byt slutstegsrör i så fall, om du inte hittar ett bra pris i Sverige så bör du göra det i Tyskland. Max 350 kr inklusive frakt för ett par 6L6:or. Mer än så ska det inte behöva kosta. Om du fortfarande har problem efter det så lämna den till en tekniker.

Då har du ändå nya rör som kan användas. Planerar du att använda din förstärkare så måste du ändå byta slutstegsrör relativt regelbundet.

Äsch, jag kommer lämna in förstärkarn till 4sound imorn så får dom kolla på den... Det var ju fel på den redan från början egentligen, bara det att jag trodde det var den inbyggda Boostern som var problemet, men samma missljud uppstod ju mer å mer till slut.

Blev ju helt putt på detta tidigare idag men vafan... Den låter ju så jäkla bra :mrgreen:

Hur ofta är regelbundet när det handlar om rör?

17 Aug 2014, 18:13
Profile

Beror på hur mycket man spelar och hur hårt man pressar rören. För mig så blir det ungefär ett byte per år i genomsnitt, jag spelar nästan varje dag, pressar dock alltid mina rörförstärkare hyfsat när jag spelar annars låter det inte bra. Tar man det lugnare så kommer man ju billigare undan, men då är det ingen vits med en rörförstärkare enligt mig i alla fall.

17 Aug 2014, 19:27
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2