Fender Bassman 100,"stealth edition".

Köpte mig en Bassman 100 häromda´n som vart ledsen. Som fan rent av. Säljaren menade att OT´n vart skottad,men..ja...inte så mkt faktiskt.
Däremot satt de gamla original RCA sidegetter flaskorna fortfarande i,å de kan man väl säga hade varit körda i botten.
Serienumret e B 03492,och ngn mer insatt än jag menar att det innebär att den sannolikt e tillverkad -74.?
Hagström import och den har export trafo från Fender.
Visade sig att det var kortis i första lyten i biaskretsen,med påföljd att den kretsen gav rätt specifikt noll volt ut mot slutrören,å ja..resten kan ni nog lista ut själva.
Hade gett för handen att ett slutrör hade gett kortis mot glöd,och att den sockeln var skottad. I sin tur var två av de fyra SGM´ena skottade de med och resistorerna för glödens centrum detsamma.
Nåja. Vart ju inget som inte gick att fixa rätt enkelt och med det gjort var den gamle maskinen uppe å knalla å gick igen.
I det skicket tjänstgjorde den just för bas för dagen och efter det...isär igen åsså moddade vi fasvändarens topologi till gamla Blackface värden.
Men...
"Stealth edition"?
Mm.
Muttra isär eländet idag igen,efterdrog lite skruv osv å hade redan igår frågat mig fram på ett annat ställe vad göra med den här klumpen,å se då föddes just iden med "stealth edition". Stealth i så måtto att absolut ingenting avslöjas utvändigt...
Mao,den ser ut som precis vilken annan Bassman 100 som helst,och inte bara det utan inom rimliga marginaler funkar den å låter som en med,men...

Jomen. Där sitter dels en extra flaska och dels en PPIMV pot. Men? Huh? E det en 4 stegare?
Mja å nähh...

Cleant e namnet. E liksom inte så mukke grejer under huven på en så´n här oavsett vad man anser.

Å som synes,helt orört. Eller....inte.
Signalen från 1a gainsteg för normalkanalen e precis som vanligt. E bara det att den leder till brightswitchen numer,som då icke mer e ngn brightswitch.
Å med switchen nedåt så e där två gainsteg å... då låter det...standard Fender Bassman 100 (om än då med BF värden kring PI´n). Med switchen uppåt däremot så byglas de där två gainstegen in från den flaskan jag installerat in i mitten,å se då brakar hele helvete löst!
Å...midpotten e en luring. För det finns ingen midpot mer utan där sitter gainkontrollen för "läge B".
Nu skall jag iofs tweaka lite har jag tänkt...fan vet om jag inte rent av bygger tillbaka fasvändaren till original igen.. Finns krut (läs-dist) så det räcker å blir över iaf,å PPIMV´n kontra original master setupen gör att man kan ratta fram riktigt vettigA sweetspots i den. Mm..den har nämligen mer än en bra sweetspot numer.
Fn sitter det fortfarande gamla sidegetters i den,men jag överväger att helt resolut klappa dit en omgång nya varianter. Känns lite meningslöst att offra gamla SG på denna ärligt sagt. Å tills vidare har vi oss en Dr Jekyl & Mr Hyde maskin som basisterna i sammanhanget kan begagna..
...eller för den delen ngn dist sugen polare med gitarr..

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.