View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 03:55

Reply to topic  [ 6 posts ] 
220-110 volts omvandlare 
Author Message

Post 220-110 volts omvandlare
Hej!

Jag har köpt en Fender Princeton -66 som vill ha 110 volt.
Kommer den här gamla klenoder passa för det ändamålet? Vad är 300 va i watt?
Image
Image

02 Aug 2014, 16:52
Profile

Post Re: 220-110 volts omvandlare
Nej använd aldrig den. Det är en spartransformator. De brukar anses som förkastliga ur elsäkerhetssynpunkt och åtminstone tidigare var de helt förbjudna att säljas som konsumentprodukt.

Det bästa är faktiskt att köpa och byta ut till en modern Hammond Princeton nättransformator för 240V och ta ur och spara på originalet istället. Inget konverteringsjox att släpa på sen alltså. Det är det klart tryggaste och smidigaste för dig och din gamla klenod. Lämna den till en tekniker som kan förstärkare som kan kolla över resten samtidigt. Det finns inte sällan farliga cap of death och annat otyg att städa bort i gamla amerikanska förstärkare.

02 Aug 2014, 20:48
Profile

Tack för svar!

Ja jag tänker lämna in den för att konvertera den till 240 volt.
Var mest sugen att testa den innan men jag lugnar mig och får den kollad först:)

03 Aug 2014, 20:57
Profile

Den där spartrafon kan du kolla upp hur mycket du vill - du ska ändå INTE använda den.

Den är livsfarlig av olika skäl - den har t ex inte galvaniskt skilda primär- och sekundärlindningar. Det är en uppfinning från 1880-talet. Leave alone. Dom är FÖRBJUDNA att använda sedan länge. Låt den gå till elektronikåtervinningen.

"Spartransformatorer är i Sverige förbjudna som konsumentprodukt på grund av den risk för elchock som föreligger vid deras användande om det skulle uppstå ett isolationsfel i apparaten eftersom lindningens "gemensamma" ände av misstag kan anslutas till fasledaren i stället för neutralledaren." > Wikipedia

03 Aug 2014, 21:57
Profile

Undrar om det verkligen är så att spartransformatorer är förbjudna som konsumentprodukt. Den frågeställningen diskuteras t.ex. i denna tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=62111

Även Wiki-påståendet ifrågasätts där, och jag är böjd att stämma in i kritiken. Det säljs spartransformatorer på ELFA, så det känns inte troligt att det är så himla förbjudet...

Och varför skulle det vara så farligt om man vänder stickproppen "fel" och får fasledaren på den gemensamma tråden? Skulle isolationen i den försörjda apparaten klara 110V (och kanske 150, etc...) men inte 230V mot chassie? Ja, om man ska vara noggrann med alla kryp-och isolationsavstånd så kanske man inte bör använa en spartrafo. Men herregud, det kommer för all del att funka, och om inget är skadat i apparatens isolering, så är det inte farligt heller.

Trafon på bilden behöver du inte ändra eller konvertera till 240V (om det ens går, d.v.som den har en tapp för det), med 230V in får du 115V ut, och det mår inte en USA-stärkare illa av.

Men, jag tycker ändå du ska "frikoppla" dig från 230V-nätet, för det extra skydd det innebär. Jag har t.ex. använt denna toroidtrafo till en vintage USA-stärkare:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18841
Den har 2x115V primär och 2x55V sekundär. Med både primärerna och sekundärerna seriekopplade (var för sig naturligtvis) har du 230V in och lite drygt 110V ut (min ger runt 115V).

Kör på en sån.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

03 Aug 2014, 23:14
Profile

Ballz wrote:
Den där spartrafon kan du kolla upp hur mycket du vill - du ska ändå INTE använda den.

Den är livsfarlig av olika skäl - den har t ex inte galvaniskt skilda primär- och sekundärlindningar. Det är en uppfinning från 1880-talet. Leave alone. Dom är FÖRBJUDNA att använda sedan länge. Låt den gå till elektronikåtervinningen.

"Spartransformatorer är i Sverige förbjudna som konsumentprodukt på grund av den risk för elchock som föreligger vid deras användande om det skulle uppstå ett isolationsfel i apparaten eftersom lindningens "gemensamma" ände av misstag kan anslutas till fasledaren i stället för neutralledaren." > Wikipedia

Jag svarade på det tidigare inlägget och syftade på förstärkaren,inte spartransformatorn.
Stärkaren skall få ny 240 trafo och samtidigt kollas igenom så allt är ok..

04 Aug 2014, 15:04
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]