| Author |
Message |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 90 hål senare. Puuhh!
 Extra jobbigt eftersom jag inte har någon Pelarborr. Stålchassie kommer inte på fråga innan en sådan införskaffats. Noga som fan får man vara och jobba sig upp från 1,5 mm. Skavsår på tummens knoge som vilat mot borrmaskinen. Men det blev bra utan några missar så här långt. Hur gör ni? Pelarborr med koordinatbord eller CAD:ar ni och lämnar bort? H/ Bosse Östman
_________________bneostman@live.se
|
| 22 Mar 2014, 19:08 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: 90 hål senare. Puuhh!
Näfan. Har en verkstad. Så skjut mig då. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Mar 2014, 03:25 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Handborrar....jäkla jobb.
Fast jag kör hål-plunch till de stora hålen.
/Hasse
|
| 23 Mar 2014, 10:47 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
Då är det fler än jag som svär över detta tidsödande moment. Det är ju inte den roligaste delen av ett bygge direkt. Om jag skulle göra fler av samma så skulle jag göra en borrjigg. Skulle spara mycket tid när det gäller att få hålen på rätt ställe. Det kanske är en bra idé i alla fall eftersom man inte skulle vara så orolig över att borra fel? H/ Bosse Östman
|
| 23 Mar 2014, 11:07 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
Racing wrote: :mrgreen: Näfan. Har en verkstad. Så skjut mig då.  Du fuskar. Du har ju både verkstad och återanvänder en hel del befintliga hål! Fast å andra sidan gör du så många maskiner att du gör många fler hål än jag ändå  .
|
| 23 Mar 2014, 11:07 |
|
 |
|
Racing
|
Jaou!! Skämt åsido... För de lite större hålen,typ för trafos osv,så är en nibblingsmaskin närmast oslagbar. Det går fort,det går rätt (om man e van att använda dem) och det blir bra.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Mar 2014, 12:56 |
|
 |
|
bb5000
|
Här är det manuellt arbete, handborrmaskin, stegborr o håltagare, en utprintad pappersmall, Dremel o svordomar.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 24 Mar 2014, 08:51 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
bb5000 wrote: Här är det manuellt arbete, handborrmaskin, stegborr o håltagare, en utprintad pappersmall, Dremel o svordomar. Jag är således inte ensam. Nä, en pelarborr vore gott. Nu sitter man med fullskalaritning och mäter och donar, märker ut med syl. Börjar med lite borr så skiten inte drar sig. Fan, vissa hål är ju borrade 5-6 ggr när linjeringen är kritisk. Nu har jag en bra konisk plåtborr och har uteslutande jobbat i aluminium så det är faktiskt inte så jobbigt att ta upp hål för rörsocklarna. Snarare är det antalet hål totalt sett som är mödosamt. Dock för Aluminiumet med sig vissa problem som på bygget på bilden ovan. Chassiet är 43 x 25 och har tunga trafos så chassiet behöver stagas upp med vinkelprofil i Aluminium så att inte plåten deformeras om det blir hårda tag med förstärkaren. H/ Bosse Östman
|
| 25 Mar 2014, 08:53 |
|
 |
|
bb5000
|
Hiwatten är 54x26x7 med 15 kg trafos, men aluminiumplåten är 1.6 mm tjock och klarar tyngden bra.  
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 25 Mar 2014, 10:03 |
|
 |
|
Racing
|
Bosse. Ett mkt enklare alt e att du får chassiet eloxerat. Då menar jag att sannolikheten e stor att du slipper staga. Enda reservationen jag kan se där e om chassiet e på längd med ett tidigt JMP o dyl. Isf kan det nog vara en god ide med en nitad L profil nånstans i mitten av det.
Tillverka det i 2mm 4212/6082 så tar det till sig eloxeringen bra. En sidogrej e att du i sin tur kan välja färg på chassiet som det passar. Elox gör alumniumet MYCKET hårdare.
|
| 25 Mar 2014, 10:57 |
|
 |
|
trälhavsvägen
|
Hade det varit ett stående chassie så hade det nog funkat utan profilerna men det här kommer att hänga i kortändarna (med rör och trafos hängande alltså) Dessutom så var det en jäkla klump till ringkärna jag fick hem och det kändes inte helt bekvämt med enpunktsupphängning i något som flexar. I synnerhet eftersom denna stärk sannolikt kommer att åka runt en hel del.
Hiwatten är förjäkla ball, vilka monstertrafos! Dom har ju rejäla infästningar mot chassiet och det är väl lite skillnad mot min ringkärna som sitter med en M6:a i mitten.
Eloxering hade ju varit mums, likaså en Plåtbockningsmaskin. Ska fundera över det för framtiden. Det skulle ju vara skönt att slippa hålla sig till Hammonds storlekar. Dom är sällan exakt enligt önskemål, antingen är bredden rätt, men så stämmer inte djupet eller tvärt om. Lite kompromiss varje gång.
H/ Bosse Östman
|
| 25 Mar 2014, 21:23 |
|
|