View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 14:43

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Optocouplern illegal/vem har stoppat in IC´s i min Fender? 
Author Message

Post Optocouplern illegal/vem har stoppat in IC´s i min Fender?
Grävde i min Fender Deluxe RI ´65 (av nå´n anledning) Hittade ingen optocoupler.....däremot en massa IC´s på eget PCBboard, och ett extra PCB
Image
Image
Sedan 2011 sätter inte Fender in optocouplers i exportstärk utan ist en härva av IC m.m. RoHs regler och EU....
Blev lite konfunderad när jag inte hittade grejor på schemat. Tydligen också orsakat av problem med "tick" i tremolot.
Schema
http://www.christianguitar.org/forums/a ... ub-pcb.pdf
eller
http://www.christianguitar.org/forums/t194751-2/
2 extra mindre PCBs installerade totalt
Reservdelar till optoC får säljas men inte förstärkare med denna får importeras?
Vibratot är alltså transistoremulerat?

"This component was a compromise for the EU market due to current RoHS laws in that country. ... The option was to not sell amplifiers with an LDR component installed in them from factory or develop the DSP chip for countries with this restriction. You will not find this DSP chip in any US domestic amplifier or any export where the legal complications are not present."

Consumer Relations Representative
Fender Musical Instruments Corp.

Min stärk kommer från England BTW....Är det samma med svenska?

Last edited by rudmark on 19 Mar 2014, 21:41, edited 1 time in total.

17 Mar 2014, 23:09
Profile

Post Re: Optocouplern illegal/vem har stoppat in IC´s i min Fende
Fotesistorer som ingår i äldre optokopplare innehåler kadmiumföreningar och dessa är förbjudna sedan länge.
Där man behöver omkopplingsfunktion används opto-mosfet och liknande.
Den gamla tremolokretsens funktion hängde på glimmerlampa + fotoresistor. Om man tycker den var bra eller sög ruttet fiskhuvud är en smaksak.
I alla fall, Fender försökte - med tryck på försökte - att emulera beteendet av glimmerlampa/fotoresistor krtsen med ngn halvledarmakapär, av bilden på kretskortet kan jag inte avgöra om de använde sig av någon DSP, skulle bli förvånad om det sitter en där.
Nåväl, allt detta pga ROHS som gäller hela EU och även länder utanför som har annamat regelverket.
Gammaldags optokopplare tillverkas fortfarande, likaväl som blyhaltigt lödtenn, de får endast användas för labprotyper vilka sedan förstörs och för reparation av elektronik från tiden före ROHS.
Annars har jag en egenutvecklad tremolokrets som använder opto-fet, ingen DSP eller annat överjävligt smart digitalmojäng.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Mar 2014, 23:51
Profile WWW

Eller så bygger du in ett biasmodulerande tremolo, låter väldigt bra... Snygg sinuskurva på svängningarna. Det är förmodligen överkurs om du är nöjd med stärkaren som den är...

18 Mar 2014, 22:47
Profile

Custom Sam wrote:
Eller så bygger du in ett biasmodulerande tremolo, låter väldigt bra... Snygg sinuskurva på svängningarna. Det är förmodligen överkurs om du är nöjd med stärkaren som den är...

Jag tror att jag gör det,klart enklare, ska replikera min DDRI. Utan IC, men med optoCoupler istället.Men tremolot (eller är det ett vibrato) har faktiskt låtit helt OK, blev bara förvånad när jag på ett ställe hittade ett getingbo ICs , och på ett annat ställe en extra PCB med lite kondingar och dioder som inte fanns på schemat.
Trots att jag varit inne i den förut och monterat midcontrol m.m. De är ju så små och svarta så de knappt syns de där, tom ytmonterade motstånd på kortet. Kan inte bli kul att laga den dag som kommer.
En IC optocoupler ligger på långt under 1 EUR så det är billigt, men det tycks krävas lite grejor runtomkring, jfr digitala reverbenheter typ Belton

18 Mar 2014, 23:06
Profile

Hur gör man alltså idag om man ska reparera tremolot i t.ex en blackface eller bygga en dylik?

21 Mar 2014, 19:30
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]