View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 18:02

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Fundering kring topologi/ gainsteg m.m. för att göra helrör. 
Author Message

Post Fundering kring topologi/ gainsteg m.m. för att göra helrör.
Som jag nämnde i en tidigare tråd när Jesper berättade att han hade fått tag i en Eminent IIT som han tänkte göra till helrörsstärk har jag ett liknande projekt som har legat mer eller mindre på is sedan 2009... :roll: :oops:

Nu har jag börjat dra i det och då blir det en massa funderingar... det är en av sönerna som ska ha denna stärkaren.
Ljudmässigt är det inte Metal i första hand, utan mer klassiska rockljud plus väldigt rena klara ljud, som jag tänker mig med en EF86-kanal för det rena ljudet och en fyrstegare för dist.

Förra gången detta var aktuellt hade jag en idé om att göra en simuleringsstärk som skulle simulera på riktigt, det var en massa komponenter som skulle kopplas in/ur för att uppnå en hel hög med olika förstärkarvarianter. Sex stycken var det t.o.m.

Nu har jag ett lite mer jordnära tänk, med enklare setup.

Jag har delvis utgått från en Matchlesspreamp, i det att jag har en EF86-kanal som jag tänker går in på ena sidan av fasvändaren, och den andra kanalen går in på andra sidan av fasvändaren. Däremot kommer andra kanalen (distkanalen) inte vara särskilt Matchlessaktig.

Förutsättningar för distkanalen; 2 ECC83-or i preampen, dsv fyra gainsteg. Tänkte det skulle vara växlingsbart mellan tre eller fyra gainsteg. Jag har tänkt mig en Jamestonkontroll, det är stackade pottar i stärkaren idag som jag tänkte kunna använda. (500k några av dem, borde räcka som volymer/gainsteg?)

Om man tänker sig att tredje gainsteget kan kopplas förbi med opto, och Jamestonkontrollen sist borde det väl vara en bra lösning? Jag vet att Jespers stärkare är fyrstegare, och de låter klart gôtt. Själv har tre, fyra eller fem steg inkopplingsbara, och fyra räcker helt klart även för ganska omfattande rundgång...

Eller ska man göra fjärde steget till en katodföljare? Dvs att det i praktiken blir tre eller två steg som distar med en katodföljare sist?

Tankar/Ideér? :wink:

22 Dec 2013, 00:16
Profile

Post Re: Fundering kring topologi/ gainsteg m.m. för att göra hel
Tror du får motkoppling och inte förbikoppling med "en" optokopplare. Ska du förbikoppla måste du samtidigt döda steget du kopplar förbi. Dock fungerar motkoppling för att döda disten i steget så det kan nog kanske bli bra ändå......en annan sak man kan göra är att sänka signalen på något ställe med optokopplare så det distar mindre i ett steg.

22 Dec 2013, 00:31
Profile

Tubis wrote:
Tror du får motkoppling och inte förbikoppling med "en" optokopplare. Ska du förbikoppla måste du samtidigt döda steget du kopplar förbi. Dock fungerar motkoppling för att döda disten i steget så det kan nog kanske bli bra ändå......en annan sak man kan göra är att sänka signalen på något ställe med optokopplare så det distar mindre i ett steg.

Ok, tack för info Johan!

Ja, då kan jag iofs lägga en opto som jordar bort gallret på det bortkopplade steget. Det är ju också en tanke att helt enkelt bara jorda bort delar av signalen, antingen att man öppnar till ett fast motstånd eller har en opto som shuntar signal, och vars styrspänning/ljusstyrka styrs via en pot...

Ser att jag på min andra stärkare har använt tre optosar för förbikoppling, två för att öppna/stänga för signalvägen till/förbi det steg som kan kopplas bort, och en opto som öppnar för signal från det bortkopplingsbara steget. Kanske är överdrivet, men det funkar. :oops:

Detta med gainstegens ordning och eventuell katodföljare, någon som tycker där? :)

22 Dec 2013, 00:49
Profile

En tanke om du kör kanalerna på varsin sida av fasvändaren: en lösning som gjord för att kunna använda bägge kanaler parallellt. Något att i så fall beakta när det gäller antal gainsteg och switchning.

22 Dec 2013, 13:27
Profile

Lynxtrap wrote:
En tanke om du kör kanalerna på varsin sida av fasvändaren: en lösning som gjord för att kunna använda bägge kanaler parallellt. Något att i så fall beakta när det gäller antal gainsteg och switchning.

Tack, ja, det är förstås en tanke så det inte blir fasfel i så fall. Att paralellkoppla har jag inte tänkt på, faktiskt.

Orsaken till att jag vill gå in på andra sidan av PIn är att slippa en master på den kanalen, och i stället ha en PPIMV för hela stärkaren. Detta för att bevara signalen så klar och oförstörd som möjligt... :P :wink: Däremot en kanalmaster på distkanalen.

För att kunna göra detta misstänker jag att jag får bygga om en del kring PI.

Har börjat på ett schema, kommer väl upp här om någon dag. Har tänkt spara t.ex VU-metern, och eventuellt effektloopen som faktiskt finns, om jag blir klok på hur det är uppbyggt och om det går att fysiskt separera de delarna av kretskortet.. Transistordriven, men det spelar ju ingen roll.

22 Dec 2013, 16:57
Profile

En fråga jag skulle vara tacksam för svar på är detta med 500kOhms gainpottar. Kommer förstärkaren att tappa en massa "kräm" på detta eller är det mest av gammal vana man sätter 1M? Matchless kör med 500k, men det är inte något gainmonster precis...

Som spänningsdelare har man ju ofta lägre värde än 500k till jord.

Kom att tänka på att jag skulle kunna sätta ett 470k motstånd eller annat lämpligt mellan pot och jord om det är så att 500 k är för dåligt. Man kan förstås inte dra ner signalen till noll men det är inte så ofta man gör det på gainpottar.

Om någon undrar vad som tagit åt mig är jag funderar på att göra om stärkaren så att den exteriört kommer att se ut i stort sett som original...

Troligen låter jag två av transistorkanalerna sitta kvar, utrymmet behövs inte för den nya rörpreampen. Om de kanalerna ska kopplas in eller inte har jag inte bestämt mig för ännu.

Detta med pottarna är väl den enskilda fråga som mest bestämmer vilket jag gör. Det är stackade pottar med ngn originell tunn axel på kanalerna, dessa är svåra att ersätta på ett snyggt sätt. Och de har dubbel funktion förstås, vilket är elegant.

22 Dec 2013, 20:30
Profile

Ett schema är tillskapat, dock är inte slutsteg eller PI klart.

Länk til schema: https://drive.google.com/file/d/0B5ghOAEYIf2dbXA4TEJYdnhzbm8/edit?usp=sharing

EF86-kanalen är plankad från en Matchless, är kanske inte så mycket att säga om?

Fyrstegspreampen är jag tacksam för synpunkter på. Där är några switchar, dels för att välja kanal, dels för att koppla förbi gainsteg tre. Vidare är det en liten switch för en diskantboost.

På första gainsteget är det valbart med 100k eller 200k på anoden, samt 22uF eller 0,68uF som katodkonding (ungefär).

I slutet av fyrkanalaren sitter en Optovolym, dvs för att shunta signal till jord när det är fyra gainsteg inkopplade i lagom mängd för att balansera trestegaren.

PI, jag har börjat att rita på en kopierad PI från Matchless, med PPIMV, men kom att tänka på att det kanske är en väl så bra PI i original i Dynacorden? Bifogar länk till schema. https://drive.google.com/file/d/0B5ghOAEYIf2dX3ZLQWlTdU1GVEU/edit?usp=sharing

I det läget får jag lösa detta med att blanda signalen dock, om jag ska använda Dynacord PI.

(Hoppas delningen av filerna funkar)

Tacksam för alla kommentarer! :P

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!! :D

31 Dec 2013, 18:21
Profile

Original i de flesta Dynas sitter det ju concertinas/cathodyne.
Nackdelen med dem i min mening är att de kan vara lite vanskliga att justera ljudet hårdhet i.

Personligen hade jag nog byggt om PI´n.
I fallet kanske med en Paraphase. En form av PI jag anser har mkt som talar för sig. Kika på trollkarlens hemsida för att kika såväl på Para som sk floating Para.. Paran för med sig en "råhet" jag får erkänna att jag för tiden e rätt svag för. I min egen Hohner MH-50 tex sitter där en klassisk Para som har 3st 3 stegare framför sig. Enkelt summerat e den vilda ECC-83 kanalen inget kort på fanfuckintastic...å ryter på ett sätt,vilket jag då delvis tillskriver Para´n,på ett vis som är mig mycket mycket tilltalande.

Meeen...med det sagt,det finns ju så helvetes mycket fasvändar lösningar att hälften hade varit nog.

Som Kuhn en gång myntade,"det skojas alldeles för lite med setups i det här landet".
Ligger som jag ser det mycket sanning i det.

31 Dec 2013, 18:37
Profile

Racing wrote:
Original i de flesta Dynas sitter det ju concertinas/cathodyne.
Nackdelen med dem i min mening är att de kan vara lite vanskliga att justera ljudet hårdhet i.

Personligen hade jag nog byggt om PI´n.
I fallet kanske med en Paraphase. En form av PI jag anser har mkt som talar för sig. Kika på trollkarlens hemsida för att kika såväl på Para som sk floating Para.. Paran för med sig en "råhet" jag får erkänna att jag för tiden e rätt svag för. I min egen Hohner MH-50 tex sitter där en klassisk Para som har 3st 3 stegare framför sig. Enkelt summerat e den vilda ECC-83 kanalen inget kort på fanfuckintastic...å ryter på ett sätt,vilket jag då delvis tillskriver Para´n,på ett vis som är mig mycket mycket tilltalande.

Meeen...med det sagt,det finns ju så helvetes mycket fasvändar lösningar att hälften hade varit nog.

Som Kuhn en gång myntade,"det skojas alldeles för lite med setups i det här landet".
Ligger som jag ser det mycket sanning i det.

Tack för tipset Jesper! Ska kollas upp!

Att det inte är så mycket härjande med olika setups misstänker jag beror delvis på okunskap, delvis på bekvämlighet och sparsamhet. Att köpa en massa komponenter för att testa diverse varianter kostar förstås några kronor, och tar tid.

Denna varianten jag gjort i denna tråden är ju inte sårskilt nyskapande precis, den första ide´n med hårdvarusimulering av sex olika stärkare är ju roligare... :wink:

01 Jan 2014, 20:29
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]