Fler Geloso´s....ser gärna åsikter
Grunnar på å försöka vara med i matchen kring ytterligare en Geloso.
Denna gång en lite äldre maskin vid namn Geloso G.220 Den har den egenheten att den egentligen är gjord för att via en sk "vibrator" drivas av ett 6V batteri.

En milt sagt lite annorlunda lösning,om än på inget sätt unik. I grunden mest för min egen del då jag tycker det kunde vara intressant att ta del av hur en sådan gammal lösning är gjord-rent tekniskt.
Man återfinner den lösningen även i andra Gelosos,som tex i typ 229,fast då med egenheten att andra Gelosos "can run both ways".
Dvs på såväl 6 alt 12V batteri som nätspänning.
Det kan inte en Geloso 220,utan skall man använda den till ngt seriöst är det byte av PT som gäller som jag ser det.
Det sagt så känner jag mig samtidigt styrkt av framgången med min andra lilla Geloso,dvs den lilla 18w 3215-A jag knåpat ihop sedan tidigare.
Å poängen med Geloso G.220 är att den arbetar via ett par likriktarrör som heter 6X5 och i sin tur ett par 6V6 i arslet. Mao är det jag ser i sammanhanget att man med byte av PT kan få till en liten smidig maskin om ca 18-20w med rötterna i Italienskt -50 tal,med allt det medför.
Misstänker nämligen att den där maskin kommer bli billig... Frågar därför panelen,är det värt att hoppa på detta tåget primärt för att ta del av det med vibratorkretsen? Som sagt,att göra det till en maskin användbar för gitarr ser jag som minsta problemet egentligen.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.