View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:34

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Park -66´a 
Author Message

Post Park -66´a
In genom dörren kom en gammal Park "50wattare"(45w).
En maskin som sett tidigare moddar och därför har jag lite frågor.

Skall en dylik maskin eg inte vara rörlikriktad via ett GZ-34? Den aktuella maskinen e oavsett försedd med nyare dioder av vanlig N4007 typ,men som sagt maskin visar tydliga spår av modifieringar sedan tidigare.

Dessa har ju aluminiumchassie,och det kan man lugnt säga utsatts för en del. Såpass att det dels är sprucket vid bockarna men vad vidare är undrar jag om ngn vet ifall det skall sitta mutter i chassiet.? Dvs för att dra fast chassiet i cabben. Som det är nu används helt lösa/separata skruvförband.
Är det ide att gå in i maskin såpass hårt att jag svetsar sprickorna? AC TIG har jag ju en,å vett på att använda den med.

Invändigt är det givetvis mycket "marshall". Dvs samma form av tagboard och turrets. Topologin skiljer sig dock lite från tex Plexi,och med det sagt är maskinen båda kanaler helt likvärdiga. Finns ingen som helst skillnad dem emellan.

Efter att ha sett över det mest elementära visade det sig att bla skyddsjordens anslutning dels var felaktigt monterad inne i själva maskin men även att kabeln därför var avryckt inne i den tidstypiska nätkontakten. Den formen av nätkontakt saknar ju all form av dragavlastning,vilket väl milt sagt får sägas vara lite suspekt i sig,men det jag grunnar på e hur ni andra hanterar detta.?
Räcker det tex med ett stöddigt buntband runt själva kabeln,inuti kontakten så att säga?.

Efter att jag gått över ett antal punkter som skrek efter hjälp drog jag igång maskin och justerade bias varefter den kopplades upp...å resultatet var sådär ärligt sagt.
Till saken hör att jag då referens mätte de 22nF mustarder som sitter lite varstans i den,och ALLIHOP hade driftat ngt helt djävulskt. Ingen av dem visade under 50nF.

Med original topologi var maskin direkt bumlig i vad den presterade. Bland annat saknas,jmfrt med Plexi,andra stegets 680nF avkoppling varför en liten lyt om 1uF adderades till det steget lite temporärt...å se det gjorde mycket gott för ljudbilden.

Tanken här e att maskin skall ut på vägarna,den tillhör en hyggligt namnkunnig artist,och iom det kommer den reversibelt moddas bla med en PPIMV. Givetvis då för att all form av master saknas original. Installationen därav funkade bra och det hela ser hyggligt propert ut allt sagt å gjort.

Maskinens HT´s centertapp hanterades vs jordning av 1a lyt osv,och på det försågs den med trimpott för glödbalans. Alltså fortfarande allt helt reversibelt....och gjort i tanke med det ovan. Dvs att maskin skall användas å brukas under turnéer. Jordningen av 2a lyt var lös vilket åtgärdades..osv. Kort sagt har en brumgenerator,för det var vad det var,fått ett avsevärt mer civiliserat beteende..å maskin e nu så tyst som kan begäras av en maskin i det aktuella skicket menar jag.

Finns det ngr andra fallgropar att se upp med i detta fallet? Ngt jag behöver ha i å åtanke?

Tänkte ta lite bilder idag å posta. Antar att det alltid kan vara nån som har glädje av dem på ett eller annat sätt.

30 Oct 2013, 11:53
Profile

Post Re: Park -66´a
Lite bilder så.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Så.
Nätkabeln säkrades enl ovan. Verkar funka hyggligt iaf så länge man inte direkt lyfter maskin i kontakten :mrgreen:
I sin tur tog jag loss det gemensamma katodmotståndet för de 1a två stegen. Riktade ben osv,och monterade tillbaka. Bryggade resistorn..å installerade sedan vad som i min mening e lite vettigare värden,å vad vidare e separerade diton för 1a röret.
Mao sitter originalet där fortfarande och SKULLE man nu vilja göra maskin original igen saknas inte ens original resistorn.

Ägaren kom förbi å prova och trots att den nu distar rejält efterfrågades mer av den varan. Iom att den nu i effekt har två olika kanaler,som i sin tur blir bryggbara enl vanligt Marshall maner,så bytte jag anodresistorn för ingångssteget på ena kanalen till 220k.

Nu skall där i princip bara till ett par friska slutrör så tror jag vi e i hamn med denna. Ett litet enkelt snabbjobb får man nog säga..

30 Oct 2013, 23:21
Profile

Varför inte fila upp och montera ett EIC-uttag för nät i stället ?
Så är det problemet permanent ur värden.

31 Oct 2013, 14:59
Profile WWW

peterh wrote:
Varför inte fila upp och montera ett EIC-uttag för nät i stället ?
Så är det problemet permanent ur värden.

För att det, likt borrhåll, gissningsvis sänker värdet rejält? Vild gissning :wink:

31 Oct 2013, 19:10
Profile

Jo.
Visst e det så. ALLT som e gjort e 100% reversibelt. Ptja..med undantag att lödningarna förvisso e rörda,men där gavs inte mkt val iaf.
Storyn slutar i fas 1 med att jag dels då ersatte ena kanalens anodresistor på ingångssteget med 220k. På det så byttes den 100k resistor som sitter till det efterföljande globala steget till 150k på ägarens begäran. Maskin e precis avlämnad...å det skall bli förbannat spännande att få feedback på om detta duger vad det lider.

Oavsett. Chansen e nog stor att ni får uppleva maskin på div skandinaviska scener..personligen tycker jag den blev riktigt trevlig. Ryter styggt,å installationen av ett par friska EL-34´or gjorde inte saken sämre. 8)

B+ landade på ganska exakt 450 pinnar jämnt. Kan kanske vara bra att ha skrivet här som referens för ngn nån ggn...

31 Oct 2013, 21:20
Profile

Jesper,

Nu hände det igen, du fick in en stärkare som jag tackade nej till.

Bra att kunden fick den fixad, jag tyckte lite synd om honom, såg hans besvikelse när jag gav honom det tråkiga beskedet.

Själv har jag en regel att inte börja rota i en stärkare som är allt för risig, speciellt gällande el-säkerheten.
Har man väl börjat, så är man delaktig och får då ett visst ansvar för kunden/anvädarens hälsa, om något skulle hända.

Sedan är det också en annan sak.
Även om man kommer överens med kunden att, ok jag gör bara detta, fixar precis detta felet och inget annat, alltså jag blundar för det övriga, och framför allt inte skriver min signatur i stärkaren.

Lik förbaskat så kan man på omvägar höra: vilken skit, och vad slarvig den är inuti, den har varit inne på firma XXXXXX för rep/renovering.

Denna situationen vill jag undvika.

--Bosse

31 Oct 2013, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Bo Hansén wrote:

Lik förbaskat så kan man på omvägar höra: vilken skit, och vad slarvig den är inuti, den har varit inne på firma XXXXXX för rep/renovering.

Denna situationen vill jag undvika.

--Bosse

Men Bosse du lämnar väl inte ifrån dig några dåliga jobb, när jag ser på bilderna på din sida får det mig att tänka på :
http://www.chambonino.com/index.html

Nu skriver du inte så mycket som John (älskar hur den killen uttrycker sig i ord! ) men era jobb ser lika ut.

Ps, Bosse nästa gång jag är i götet vore det kul om vi svingade en bägare o tjötade lite :)

01 Nov 2013, 01:29
Profile

Jopp Bosse.
Visst e det så,å på punkten med elsäkerhet e vi överens till 101%.

Å som du säger. Huvudsaken e ju att kunden blev nöjd. Kan åxå säga att det vart en tacksam kille att jobba emot. Helt klart. På inget sätt krävande och med klara besked. Underlättar kopiöst det se..

Sen det med "rykten på stan".
Spelar hart nog inte roll om du så gör de bästa jobben i världen tror jag. Tids nog e det någon som stör sig på något oavsett. I det är väl det riktigt väsentliga att man själv vet vad som e vad och varför..

01 Nov 2013, 12:12
Profile

Racing wrote:
I det är väl det riktigt väsentliga att man själv vet vad som e vad och varför..

http://www.youtube.com/watch?v=t2JnCXvm_Qc ---- någon som känner igen sig :?: :wink:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

01 Nov 2013, 13:01
Profile WWW

:mrgreen: :mrgreen:

Med det sagt så visst har jag i början av denna resa lämnat det efter mig som kunde gjorts bättre. Gissningsvis i likhet med många andra..

01 Nov 2013, 13:26
Profile

Jesper,

Mitt problem är att när jag väl börjar med en sådan stärkare, så kan jag inte låta bli och åtgärda allt som retar mig.
Det går åt för många arbetstimmar som inte man kan ta betalt för.
Så när det står ett 10 tal andra stärkare i kö i väntan på vård, så har jag på gamla dar lärt mig att tacka nej.
Men givetvis så klappar ens gamla tekniker hjärta för att rädda alla gamla ras, men man måste dra gränsen någon stan, speciellt som det är mitt levebröd, pengar måste in.
Tur att det finns sånna som ni som har ork och ro att rädda dessa gamla stackare.
Det kommer nog mer skulle jag tro.

Ove,

Självklart att du skall hälsa på om du är i närheten, alltiid kul å tjöta en stund över en fika eller linande.
Ps! gäller givetvis er andra också,
Slå en signal så jag är förvarnad.

Alex,

Jag har alltid undrat varför kablar är krullade på dylika apparater när man ser dom på film ?

--Bosse

01 Nov 2013, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]