View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:51

Reply to topic  [ 6 posts ] 
DIY Attenuator 
Author Message

Post DIY Attenuator
Vet att det finns massor med trådar där olika typer av attenuatorer diskuteras, men i stället för att bumpa en gammal startar jag en ny. Hittade av en slump denna sidanpå nätet:
http://guitarprojects.weebly.com/diy-attenuator.html

Min fråga är kort o gott till er som kan och vet. Kan en sådan här skada Förstärkare/Högtalare?

På sidan nämner han också att han använder en L-Pad på 16 ohm 100 watt, om man nu kör stärkaren på en 8 ohms utgång, ska man i så fall då ha en L-Pad på 8 ohm?
I mitt fall handlar det om en Egnater Tweaker (15w) --> HB 212 V30.

Rör ju sig inte om några stora pengar så det kunde va kul att bygga en o testa.

27 Sep 2013, 13:53
Profile

Post Re: DIY Attenuator
Jag har byggt en attenuator med L-pad en gång. Tycker den funkar sådär om jag ska vara ärlig. Svårt att sätta fingret på exakt vad, men det känns inget gött att lira genom den.
Den risken som finns är ju att du bränner själva poten. Det gäller att hålla sig en bra bit under potens spec. En 15 watts stärkare genom en pot på 100 watt känns väl lagom, men jag tror inte det är så smart att köra en 50 wattare.
Poten kommer bli ganska varm när du kör den. Det skadar inte att ha en ventilerad låda.

Jag använde aldrig någon bright bleeder på min, så den kanske funkar bättre med en sån. Jag kanske borde testa att hänga på en..

27 Sep 2013, 17:09
Profile WWW

Hej
Jag har monterat L-PAD SAT 100 (8 ohm/100W) före 8 ohms högtalarelementen i alla mina högtalarlådor.
http://www.hifikit.se/tillbehor/l-pad-k ... tiometrar-
De sitter monterade på baksidan av lådan i av närheten ingångarna , ser helt orginalmonterat ut
Jag tycker det funkar bra för att dra ner volymen när man spelar hemma.
Och det funkar bra att dämpa en 30W förstärkare hårt.
Men har en kompis som satt in sådana i en 4x12" och dämpade en 100W förstärkare på fullt skaft.
Potentiometrarna (av keramik o metall) höll med plastinfästningarna smalt ner...
/Kalle

28 Sep 2013, 10:04
Profile WWW

Tack för era svar. Ska nog sätta ihop en och testa. Får bli en sån på sidan jag länkade till så behöver jag inte göra nån inverkan på högtalarlådan.

En fundering bara om ni vet, är det viktigt att man använder samma OHM-tal som utgången på förstärkaren?

28 Sep 2013, 10:17
Profile

För att en L-Pad skall fungera som den skall , så skall den ha samma ohmtal som högtalaren(högtalarlådan) som den är kopplad till.
Sedan skall man ställa förstärkarens "utimpedans" till samma ohmtal.
Sätter du en 16 ohm "Attenuator" framför G212 Vintage ( 8 ohm) så kommer förstärkaren "se" en last mellan 8 o 16 ohm beroende på hur mycket du dämpar.
Men du kan ju köpa SAT 100 potentiometern och montera själva potentiometer (utan monteringsfront) i separat låda (kan köpas på Kjell o Co) , Telehona 6.35 mm för chassiemontage kan du köpa på HiFikit eller Kjell o Co.
/Kalle

28 Sep 2013, 11:17
Profile WWW

Toppen, tack för svar Kalle 8)

28 Sep 2013, 15:26
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]