View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:57

Reply to topic  [ 24 posts ] 
reverb drive/distkrets samtidigt? 
Author Message

Post reverb drive/distkrets samtidigt?
en udda idé jag inte stött på nånstans vore att låta reverbdriversteget även bli sista steget i en distkrets, genom att sätta mastern mellan
drivern och reverbtanken och samtidigt tappa en torr signal efter trafon, kanske tom en högtalarutgång där nånstans.. funkar?
fördelarna vore att man får en slutstegslikdist inkl trafo mm.

13 Sep 2013, 20:01
Profile

Post Re: reverb drive/distkrets samtidigt?
Fast man kommer inte få en slutstegslik dist om du inte menar ett single ended klass A slutsteg vilket ju låter ganska mycket som ett till försteg som distar eller hur?

13 Sep 2013, 20:06
Profile

ett single end slutsteg distar mkt annorlunda jämfört med ett vanligt preampsteg hävdar jag. om du skruvar upp en fender champ eller en univalve på max så låter den annorlunda, även på låg volym om du skulle använda en powersoak tex.
dels finns en trafo involverad i slutsteget eller som i detta fall, reverbdrivern. sen så förstärker en vanlig preamp mest volt, medans slutsteget, single end eller push pull spelar ingen roll, förstärker watt vilket jag tycker känns i fingrarna såväl som hörs. men visst, man kan byta ut sista steget i en preamp mot ett 12au7 så får man lite den effekten, om man tror man kan avvara effekten som trafon har.

så den invändningen bet inte hehe. men kanske finns det andra orsaker att man inte bör låta reverbdrivern jobba dubbelt som distkrets?

13 Sep 2013, 21:14
Profile

Mängden ström(eller som du kallar det watt) tror jag inte spelar någon som helst roll för hur det låter.

Dock. Ofta har man en pentod i slutsteget och visst spelar det roll med trafon men även, och ganska mycket, högtalarens last spelar in på hur det låter. Ett komplett låtsasslutseg ska ha en krets som simulerar högtalaren. En "dummy load"

Problemet med att dista reverbsteget hårt är väl hur hög signal som kommer från trafon sen. kan inte se något annat problem.

13 Sep 2013, 21:41
Profile

om man kollar på valve wizards sida om preampsteget och tittar på den sk loadline, blir det mer 2nd harmonics ju mer ström/mindre spänning steget förstärker. dessutom tycker jag att övergången från rent till dist ter sig annorlunda och att disten blir mindre fladdrig och falsk.

jo som sagt man behöver ju en master MELLAN trafon och reverbtanken, eller powersoak kan man ju säga. och kanske tom en liten högtalare eller en simulator.

14 Sep 2013, 04:04
Profile

diskuterar ni Folkesson lösning eller :wink:

14 Sep 2013, 08:09
Profile WWW

isak wrote:
om man kollar på valve wizards sida om preampsteget och tittar på den sk loadline, blir det mer 2nd harmonics ju mer ström/mindre spänning steget förstärker. dessutom tycker jag att övergången från rent till dist ter sig annorlunda och att disten blir mindre fladdrig och falsk.

jo som sagt man behöver ju en master MELLAN trafon och reverbtanken, eller powersoak kan man ju säga. och kanske tom en liten högtalare eller en simulator.

Jag tror det handlar om hur steget klipper signalen och inte hur mycket ström det förbrukar. Assymetrisk klippning ger mycket 2nd och dessa preampsteg drar oftast väldigt lite ström pga den stora katodresistorn.

14 Sep 2013, 10:10
Profile

zven wrote:
diskuterar ni Folkesson lösning eller :wink:

typ, men integrerad i reverbdrivern som även funkar som effektsend, och ev kopplad till riktig högtalare med den "torra" signalen. kan lägga upp ett schema även om jag inte är så duktig på hur linjesignaler skall tappas efter en trafo etc.

14 Sep 2013, 12:42
Profile

Tubis wrote:
Jag tror det handlar om hur steget klipper signalen och inte hur mycket ström det förbrukar. Assymetrisk klippning ger mycket 2nd och dessa preampsteg drar oftast väldigt lite ström pga den stora katodresistorn.

jo men assymetrisk klippning gör väl också att steget tål lägre input innan det distar. vilket inte är karaktären jag är ute efter.
vad är det som skapar känslan, åtminstone, i ett slutsteg av att det har högre headroom än preampsteget, och att det är mer signalkänsligt så att man kan styra om det ska dista eller inte bara genom attacken på strängen då? om inte ström.

14 Sep 2013, 12:52
Profile

isak wrote:

jo men assymetrisk klippning gör väl också att steget tål lägre input innan det distar.
Skulle men kunna tro men dels så förstärker steget mindre och dels får du högre potentialskillnad mellan galler/katod vilket tillåter högre signal innan gallerklippning. Det hela gör att det distar typ vid samma signal in.
isak wrote:
vad är det som skapar känslan, åtminstone, i ett slutsteg av att det har högre headroom än preampsteget, och att det är mer signalkänsligt så att man kan styra om det ska dista eller inte bara genom attacken på strängen då? om inte ström.
Att slutsteget reagerar som det gör (klassAB)beror på att B+ sviktar när du slår an hårt och därav får en logaritmisk uppgång på disten ju hårdare du slår. Visst det är strömåtgången som gör att det blir så men detta enbart pga att strömförsörjningen inte är stabil. Det är inte strömmen i sig som distar. Ett klass A slutsteg har ingen makaber skillnad i anslagskänsla än ett förstegsrör. Testa. Slår du löst är det rent och slår du hårt så distar det. Fast ofta har du kopplat massa steg efter varandra och det sista brukar bli så känsligt att det distar hur löst du än slår. Den stora skillnaden i anslagsdist mellan en preamp och ett klass A slutsteg skulle jag säga är att preampen har många steg efter varandra.

14 Sep 2013, 19:16
Profile

Tubis wrote:
Att slutsteget reagerar som det gör (klassAB)beror på att B+ sviktar när du slår an hårt och därav får en logaritmisk uppgång på disten ju hårdare du slår. Visst det är strömåtgången som gör att det blir så men detta enbart pga att strömförsörjningen inte är stabil. Det är inte strömmen i sig som distar. Ett klass A slutsteg har ingen makaber skillnad i anslagskänsla än ett förstegsrör. Testa. Slår du löst är det rent och slår du hårt så distar det. Fast ofta har du kopplat massa steg efter varandra och det sista brukar bli så känsligt att det distar hur löst du än slår. Den stora skillnaden i anslagsdist mellan en preamp och ett klass A slutsteg skulle jag säga är att preampen har många steg efter varandra.

en gammal fråga dyker upp, vet du hur man simulerar strömåtgången i ett steg som inte drar nån ström? lampa?

intressant om logaritmiska skalan;är det så att när B+ sjunker blir även slutsteget mer benäget att dista? så det blir en dubbelverkande effekt. tycker fortfarande att single end slutsteg också distar markant annorlunda än preamps samt att det kan räcka att slänga in ett 12au7 sist i preampen för att få lite av samma känsla.

14 Sep 2013, 20:00
Profile

isak wrote:

en gammal fråga dyker upp, vet du hur man simulerar strömåtgången i ett steg som inte drar nån ström? lampa?
Du får ha en reglerbar spänningstabilisator som drivs av en likriktad spänning från din signal. Jag har grunnat på det förr i någon tråd här på bojen men aldrig kommit till skott att labba med det.
isak wrote:
intressant om logaritmiska skalan;är det så att när B+ sjunker blir även slutsteget mer benäget att dista? så det blir en dubbelverkande effekt.
Eftersom B+ sjunker minskar ju headroomet och det distar mer.
isak wrote:
tycker fortfarande att single end slutsteg också distar markant annorlunda än preamps samt att det kan räcka att slänga in ett 12au7 sist i preampen för att få lite av samma känsla.
Det beror väl helt på hur du kopplar 12au7. Mina erfarenheter av 12au7 är att det är så låg förstärkning så man inte får någon vettig klippning ut av det. Vilket ju kan vara lite av grejen i ett sista steg. Den låga disten man får ut gör att det blir en mer dynamisk kedja när det kommer till anslagskänsla.

14 Sep 2013, 21:19
Profile

Tubis wrote:
Du får ha en reglerbar spänningstabilisator som drivs av en likriktad spänning från din signal. Jag har grunnat på det förr i någon tråd här på bojen men aldrig kommit till skott att labba med det.

intressant, länka gärna till den tråden. alex niemand var på väg att säga nåt om att det fanns ett sätt för nåt år sen på MUG, sen blev han distraherad..grunnat på vad det var han skulle sagt..haha.

Tubis wrote:
Eftersom B+ sjunker minskar ju headroomet och det distar mer.

ja det är ju logiskt jag har bara inte tänkt på att det är vad som ev skapar den där ketchupflaskankänslan när man distar slutsteg. som e så skön. har försökt beskriva den som att bryta genom isen för varje anslag.

Tubis wrote:
Det beror väl helt på hur du kopplar 12au7. Mina erfarenheter av 12au7 är att det är så låg förstärkning så man inte får någon vettig klippning ut av det. Vilket ju kan vara lite av grejen i ett sista steg. Den låga disten man får ut gör att det blir en mer dynamisk kedja när det kommer till anslagskänsla.

ja det blir ju mycket mindre dist men oavsett anslagskänslighet tycker jag även att disten som blir i sig är jämnare (mindre fladdrig), fetare och mindre falsk, lite av de positiva egenskaper som slutstegsdisten bla har.

14 Sep 2013, 21:46
Profile

isak wrote:
intressant, länka gärna till den tråden. alex niemand var på väg att säga nåt om att det fanns ett sätt för nåt år sen på MUG, sen blev han distraherad..grunnat på vad det var han skulle sagt..haha.

Du jag har ingen aning om hur jag ska hitta tråden om den ens finns kvar. Jag har för mig att jag ställde en fråga om en spänningstabilisator som jag kunde reglera med en annan spänning. Det hela får ju vara en mosfetransistor i B+ typ som en powerscaling krets. Denna styrs sen av din signal som du måste likrikta till en DC spänning. Typ som man gör i en kompressor.

14 Sep 2013, 21:53
Profile

Tubis wrote:
Du jag har ingen aning om hur jag ska hitta tråden om den ens finns kvar. Jag har för mig att jag ställde en fråga om en spänningstabilisator som jag kunde reglera med en annan spänning. Det hela får ju vara en mosfetransistor i B+ typ som en powerscaling krets. Denna styrs sen av din signal som du måste likrikta till en DC spänning. Typ som man gör i en kompressor.

nä det var svårt, jag försökte också hitta den och då såg jag nåt annat som du skrivit, om sista steget i en elmwoodkrets (vilken?) med låga värden på anod och katod.. det är ett tillvägagångssätt (liksom att inte ha avkoppling på katoden) att få mer slutstegsLIKdist jag grunnat på mycket men inte fått mycket respons för. inte är det så vanligt heller (de låga värdena) och det är väl därför folk inte tror på det.

Last edited by isak on 15 Sep 2013, 15:28, edited 1 time in total.

14 Sep 2013, 22:10
Profile

isak wrote:
te]

om sista steget i en elmwoodkrets (vilken?)
Elmwood killarna moddade stärkare förr och den jag snappade upp det i var en moddad stärkare jag kikat i.

15 Sep 2013, 10:32
Profile

Tubis wrote:
isak wrote:
te]

om sista steget i en elmwoodkrets (vilken?)
Elmwood killarna moddade stärkare förr och den jag snappade upp det i var en moddad stärkare jag kikat i.

hur blir karaktären med låga värden på både anod och katod då skulle du säga? sist jag pratade med en i Elmwood om att ha låga värden, sa han att, jo, man kan ju tro det blir en varmare dist av det men att det är snarare kall bias som ger varm dist. sen förstod jag inte om han med kall bias menade assymetrisk bias åt det kalla hållet eller att göra både anod och katod stora (men fortfarande symmetrisk bias).

hur som helst, tillbaks till det första avvikandet från ämnet hehe:kan man inte bara (istället för den kompressorlika funktionen du nämnde) ha en separat strömförsörjning till sista steget i preampen, en lägre strömförsörjning som ger vika lättare, för att på på så sätt simulera slutstegsdist?

15 Sep 2013, 15:37
Profile

isak wrote:

hur blir karaktären med låga värden på både anod och katod då skulle du säga? sist jag pratade med en i Elmwood om att ha låga värden, sa han att, jo, man kan ju tro det blir en varmare dist av det men att det är snarare kall bias som ger varm dist. sen förstod jag inte om han med kall bias menade assymetrisk bias åt det kalla hållet eller att göra både anod och katod stora (men fortfarande symmetrisk bias).
Det är riktigt svårt att säga vad som låter vad i en lång kedja med diststeg. Jag har aldrig lyssnat in mig på hur just elmwoodsteget låter för sig själv. Jag tyckte bara det funkade jädrigt bra när jag testade det och den låga förstärkningen gör att det blir lägre brus.

Det där med att det låter kallt eller varmt kan jag inte få grepp om. Tycker inte det stämmer som beskrivning på vad mina öron hör när jag lyssnar. Nu har jag inte gjort jättemycket lyssningar men de jag har gjort har gett mig ungefär denna beskrivning. Ett kallt bias steg låter tätare och ett varmt låter mer bräkigt om man lysssnar på de alena. Stor anodresistor låter mer hårt och liten låter lite mjukare. Stor gallerstoppare låter mer tight och liten låter mer spräckligt. Men allt vänds upp och ner när man kombinerar flera steg. Nästa steg förvränger ju det man trodde sig uppnått med tidigare och ger något helt annat.
isak wrote:

hur som helst, tillbaks till det första avvikandet från ämnet hehe:kan man inte bara (istället för den kompressorlika funktionen du nämnde) ha en separat strömförsörjning till sista steget i preampen, en lägre strömförsörjning som ger vika lättare, för att på på så sätt simulera slutstegsdist?
Du måste få steget att gå i klass AB för att det ska svikta vid anslag vilket jag har absolut ingen aning om hur man gör med förstegstrioder.

15 Sep 2013, 17:47
Profile

Last edited by isak on 15 Sep 2013, 18:33, edited 1 time in total.

15 Sep 2013, 18:29
Profile

isak wrote:
Tubis wrote:
Det där med att det låter kallt eller varmt kan jag inte få grepp om. Tycker inte det stämmer som beskrivning på vad mina öron hör när jag lyssnar. Nu har jag inte gjort jättemycket lyssningar men de jag har gjort har gett mig ungefär denna beskrivning. Ett kallt bias steg låter tätare och ett varmt låter mer bräkigt om man lysssnar på de alena. Stor anodresistor låter mer hårt och liten låter lite mjukare. Stor gallerstoppare låter mer tight och liten låter mer spräckligt. Men allt vänds upp och ner när man kombinerar flera steg. Nästa steg förvränger ju det man trodde sig uppnått med tidigare och ger något helt annat..

tack för tålmodig förklaring!

Tubis wrote:
Du måste få steget att gå i klass AB för att det ska svikta vid anslag vilket jag har absolut ingen aning om hur man gör med förstegstrioder.

kanske vi då är tillbaks där det började: vad sägs om en push-pull reverbdriver i en krets jag beskriver början? (även om jag som sagt tycker att även single endsteg i ett slutsteg ger skön kompression)

15 Sep 2013, 18:29
Profile

isak wrote:

kanske vi då är tillbaks där det började: vad sägs om en push-pull reverbdriver i en krets jag beskriver början? (även om jag som sagt tycker att även single endsteg i ett slutsteg ger skön kompression)
Det går väl fortfarande i klass A skulle jag tro. Jag är dålig på slutsteg och vad det är som gör att det klassar A eller AB.
Dock, bara att göra en typ marshall PI med trafo efter för att förena faserna ger ett annorlunda sound mer som ett PP slutsteg.

15 Sep 2013, 18:42
Profile

Tubis wrote:
Det går väl fortfarande i klass A skulle jag tro. Jag är dålig på slutsteg och vad det är som gör att det klassar A eller AB.
Dock, bara att göra en typ marshall PI med trafo efter för att förena faserna ger ett annorlunda sound mer som ett PP slutsteg.

den riktiga PI:n kanske räcker då att använda som sista diststeget, kanske enklare så. skissat på en sån här krets (edit:ser att jag i all hast glömde ändra diverse värden när jag klippte/klistrade motstånd etc)(edit 2:mycket är ofärdigt i Power supply etc, som synes)
:

Attachments:
rsz_senaste_zedna.jpg
rsz_senaste_zedna.jpg [ 138.25 KiB | Viewed 1668 times ]

Last edited by isak on 15 Sep 2013, 22:43, edited 2 times in total.

15 Sep 2013, 21:18
Profile

det ser konstigt ut vid katoderna el84, strömbrytaren är kortsluten. Dessutom ser det ut som om du ansluter C+ till
gallren på el84, antar att det är tänkt att vara en negativ spänning här ?

15 Sep 2013, 21:25
Profile WWW

peterh wrote:
det ser konstigt ut vid katoderna el84, strömbrytaren är kortsluten. Dessutom ser det ut som om du ansluter C+ till
gallren på el84, antar att det är tänkt att vara en negativ spänning här ?

åtgärdade ett par klippa/klistra misstag som blev till i all hast:

Attachments:
rsz_senaste_zedna (1).jpg
rsz_senaste_zedna (1).jpg [ 137.2 KiB | Viewed 1654 times ]
15 Sep 2013, 22:41
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]