|
Hur mycket skrapar ni ihop i månaden på att pula?
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Hur mycket skrapar ni ihop i månaden på att pula?
Tubis wrote: Det jag är mest rolig för är hur mycket man kan dra in per månad för att det ska gå runt så att säga. Startkapital har jag, i massor. Jag behöver i alla fall få en 5000 netto från detta per månad för att gå runt personligen vilket får mig att tro att enbart reparera o modda gitarr o basstärkare inte täcker det. Ska du inte dra in mer än 5.000 netto behöver du kunna ta ut cirka 8.000 före skatt från firman. Sociala avgifter på det och du måste fakturera uppåt 11.000 + moms, dvs 13.750 ink moms. Om vi tänker oss att du är skitbra, vilket du säkert är, kan du ta typ 600 per timme ink moms. Du behöver då kunna fakturera kund 23 timmars jobb per månad. Låter inte omöjligt, eller hur? Ett rörbyte tar 0,5-1 timme. Nya lytar 1-2 timmar. Att modda/optimera ett försteg 3-6 timmar? Bygga ihop en stärkare, typ från kit - 1-2 dgr. Ja, du ser rätt väl hur många jobb du behöver ha per månad. //Gunnar
|
| 06 Sep 2013, 16:32 |
|
 |
|
Freppezon
|
Eller köper man stackade overdrives en digital Vox och en boost-pedal!
Kommer ganska långt utan rör också!...
Den kalkyl du beskriver ovan är en ren och skär dröm! Verkligheten ser betydligt bistrare ut.
Det är ingen slump att Lehnert rear ut sina byggen på gitarrdelar.se och jobbar extra hos LH, (trots att han är otroligt kompetent). Detta gäller givetvis inte bara det kompetenta lödjonet Lehnert ty om man vill vara lödjon måste du även ta med i beräkningen, löd-os, kli i ögat, och alla jävla otrevliga avgaser som blir (avdunstar, emiterar) vid användning, samt villig att gräva och få skitiga händer. Och vad vill jag då antyda med detta?
-Jo om man inte ÄLSKAR och då menar jag älskar sitt arbete ska man förmodligen göra något annat eller göra det i mindre skala, dvs så som jag skrev i tråden ovan att INTE skaffa företag utan fakturera vid sidan om, det går givetvis jättebra det också! Plus att du slipper den jobbiga F-skattebeviset som är omständigt krångligt och INTE gjort för mindre företag dvs 1-3 anställda. Eller omsättning på under 100 K per år.
Således är det inte bara kalkyl utan om det också är realistiskt och om nödvändigt att starta eget! Mitt råd är att låta bli och fakturera vid sidan om. Ty orderingången kan ju som bekant (även för herr Folkesson) rasa på bara ett par månader.
|
| 06 Sep 2013, 21:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Vad är det som är omständligt med F-skattebevis? Tar några timmar att via internet registrera, ett par papper att signera, och några dagars väntan. Föredömlig service från Skatteverket och www.verksamt.se. Funkar rätt enkelt både som AB eller enskild firma. Det som är knuten är att sälja sig själv och sin verksamhet, och få tid till det. Bokföring måste göras, men kan lejas ut. Kan 19-åringar starta egen verkßamhet som frisörer, kan du. Frisörerna och liknande är överrepresenterade på Skatteverkets kurser, därav exemplet.
| 07 Sep 2013, 11:46 |
|
 |
|
Freppezon
|
kjelle wrote: Vad är det som är omständligt med F-skattebevis? Tar några timmar att via internet registrera, ett par papper att signera, och några dagars väntan. Föredömlig service från Skatteverket och http://www.verksamt.se. Funkar rätt enkelt både som AB eller enskild firma. Det som är knuten är att sälja sig själv och sin verksamhet, och få tid till det. Bokföring måste göras, men kan lejas ut. Kan 19-åringar starta egen verkßamhet som frisörer, kan du. Frisörerna och liknande är överrepresenterade på Skatteverkets kurser, därav exemplet. Det är ingen fråga om det är enkelt! Utan om det är realistiskt och att göra en "glädjekalkyl" gagnar ju inte någon. Att du tar upp 19-åriga frisörer som exempel visar väl bara din egen okunnighet! -Men ok registrera ni! -Men innan ni gör det, ring runt och kolla intresset, skicka ut pamfletter, till skivbolag, musikföretag, alla som hyr ut musik, dvs ALLA som kan tänkas ha intresse av ett lödjon. Jag kan garantera att intresset kommer va ringa, inget eller/och i 90% av fallen inget svar alls. Att du tar upp 19-åriga frisörer är ju bara skrattretande! Vad har det för bäring när det handlar om reparation av rörförstärkare? Det är ju inte 1 miljon kärringar som behöver permanentas vi pratar om...
|
| 07 Sep 2013, 11:55 |
|
 |
|
kjelle
|
Freppezon wrote: kjelle wrote: Vad är det som är omständligt med F-skattebevis? Tar några timmar att via internet registrera, ett par papper att signera, och några dagars väntan. Föredömlig service från Skatteverket och http://www.verksamt.se. Funkar rätt enkelt både som AB eller enskild firma. Det som är knuten är att sälja sig själv och sin verksamhet, och få tid till det. Bokföring måste göras, men kan lejas ut. Kan 19-åringar starta egen verkßamhet som frisörer, kan du. Frisörerna och liknande är överrepresenterade på Skatteverkets kurser, därav exemplet. Det är ingen fråga om det är enkelt! Utan om det är realistiskt och att göra en "glädjekalkyl" gagnar ju inte någon. Att du tar upp 19-åriga frisörer som exempel visar väl bara din egen okunnighet! -Men ok registrera ni! -Men innan ni gör det, ring runt och kolla intresset, skicka ut pamfletter, till skivbolag, musikföretag, alla som hyr ut musik, dvs ALLA som kan tänkas ha intresse av ett lödjon. Jag kan garantera att intresset kommer va ringa, inget eller/och i 90% av fallen inget svar alls. Att du tar upp 19-åriga frisörer är ju bara skrattretande! Vad har det för bäring när det handlar om reparation av rörförstärkare? Det är ju inte 1 miljon kärringar som behöver permanentas vi pratar om... Du själv avslöjar din egen okunnighet. Jag bedriver idag AB, och har bedrivit enskild firma. Jag har hjälpt andra att både komma igång med egen verksamhet, och att få igång firman. Att jämföra med frisörer är väldigt relevant, därför att dessa ungdomar inte har en susning om hur man bedriver egen verksamhet, och ingen tidigare erfarenhet, men har inga problem att få igång det med lite vägledning. Jag svarar på ditt påstående om att det skulle vara väldigt krångligt att bedriva egen verksamhet med F-skattebevis, det är det alltså inte. Att frisörverkamhet inte har något med rörpuleri att göra, är ju självklart, och att jag inte menar det, förstår nog alla utom du utan att jag betonar det speciellt. Jag har betonat det verkliga svåra, att sälja sin verksamhet, och det lite tråkiga, att sköta bokföringen. Att starta verksamheten inkl F-skattsedeln är peanuts jämfört med att få affären att löna sig långsiktigt. Problem att ta in det?
| 07 Sep 2013, 12:15 |
|
 |
|
Izzy
|
Jag tror Tubis mycket väl kan bedöma hur mycket jobb han kan dra in per månad. Jag har stor tilltro till folks förmåga, även om erfarenheten (i detta fall av företagande) måhända inte är stor. Och i detta fall förefaller risken bara vara att inte dra in så mycket som var tänkt. Det handlar ju inte om att investera en massa pengar som man riskerar förlora. Varför såga någon som inte riskerar särskilt mycket!? I övrigt håller jag med Kjelle. Skaffa F-skatt och regga firma är en struntsak. Bokföring är trist och tar lite tid lära sig. Sälja sig och bli etablerad - tar mycket tid och kräver tålamod, gärna en enkel men genomtänkt affärsplan och lite systematik. Löda och mecka vet de flesta av oss här hur mycket tid det tar. Tjäna mycket pengar - drömma kan ju, man men här ska man vara realist. Att ha målet att dra in 5.000 netto per månad är dock en fullt realistisk målbild för någon med Tubis uppenbara kompetens. Om sedan förmågan att sälja sig är tillräcklig... Det är ju bara att testa. Go for it, säger jag! Det säger jag utifrån att ha drivit egen enskild verksamhet i 20 år, driver litet AB och har arbetat med företagarrådgvining i många år. //Gunnar
|
| 07 Sep 2013, 18:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Problemet är enbart att jag inte tror jag får tillräckligt med business. Att driva företag är inget problem, jag har en bror som driver enskild firma så jag har all uppbackning som kan behövas.
Trist att man inte kan sälja egna apparater utan att lägga ut stora summor per uppfinning för CE. Inte ens stompboxar. Det hade nog kunnat göra en boost i fickan för jag har massor av ider som inte ens finns på marknaden......
_________________ Johan Hansson
|
| 07 Sep 2013, 21:13 |
|
 |
|
Freppezon
|
En pocketbooster! -Thats a start, thats a start!...=)
|
| 07 Sep 2013, 21:29 |
|
 |
|
Tubis
|
Freppezon wrote: En pocketbooster! -Thats a start, thats a start!...=) Problemet rent storleksmässigt är batteriet.............resten får plats på ett frimärke....
|
| 07 Sep 2013, 21:50 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Tubis wrote: Problemet är enbart att jag inte tror jag får tillräckligt med business. Att driva företag är inget problem, jag har en bror som driver enskild firma så jag har all uppbackning som kan behövas.
Trist att man inte kan sälja egna apparater utan att lägga ut stora summor per uppfinning för CE. Inte ens stompboxar. Det hade nog kunnat göra en boost i fickan för jag har massor av ider som inte ens finns på marknaden...... bygg o sälj iden..... till tilex nån etablerad pedal tillverkare
|
| 07 Sep 2013, 21:57 |
|
 |
|
Obi
|
Tubis wrote: Trist att man inte kan sälja egna apparater utan att lägga ut stora summor per uppfinning för CE. Inte ens stompboxar. ...... I de allra flesta fallen är det tillverkaren själv som svarar för att produkten följer gällande direktiv. Har svårt att tro att analoga stompboxar skulle kräva kostsamt testande av 3:e part. Referens på det tack. http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... age_en.pdf
|
| 07 Sep 2013, 23:48 |
|
 |
|
Tubis
|
Obi wrote: Tubis wrote: Trist att man inte kan sälja egna apparater utan att lägga ut stora summor per uppfinning för CE. Inte ens stompboxar. ...... I de allra flesta fallen är det tillverkaren själv som svarar för att produkten följer gällande direktiv. Har svårt att tro att analoga stompboxar skulle kräva kostsamt testande av 3:e part. Referens på det tack. http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... age_en.pdfDet behöver testas för EMI inte för personlig säkerhet eftersom det drivs på spänning under 50V. Har dock ingen källa så jag är inte helt hundra på lagar. Edit. Du har nog rätt läste igen en text jag fått från elsäkerhetsverket: "Det finns inga krav på certifiering i varken LVD- eller EMC-direktivet."
|
| 08 Sep 2013, 09:11 |
|
 |
|
Freppezon
|
zven wrote: Tubis wrote: Problemet är enbart att jag inte tror jag får tillräckligt med business. Att driva företag är inget problem, jag har en bror som driver enskild firma så jag har all uppbackning som kan behövas.
Trist att man inte kan sälja egna apparater utan att lägga ut stora summor per uppfinning för CE. Inte ens stompboxar. Det hade nog kunnat göra en boost i fickan för jag har massor av ider som inte ens finns på marknaden...... bygg o sälj iden..... till tilex nån etablerad pedal tillverkare -Han kommer inte tjäna några pengar på att sälja sin ide. Det han behöver göra är att sälja många, (jävligt många) tillräckligt fort innan någon kopierar hans kretskorts-lösning. Dvs han har i runda tal 2 år på sig att utöka sin pensionsfond!!! Dvs även utan patent och mönsterskydd kommer han klara sig om han håller klorna inne under 2 år. De stora pedaltillverkarna kommer troligtvis bara skratta och le. -Här pojk, här får du 0,5 SEK för varje tillverkad pedal (om ens det), avrundas nedåt. -Så ser verkligheten ut! Se bara på Kina som ett exempel på hutlös kopiering. I nuläget (som det ser ut i världen idag) gäller det att slå hårt och mycket! -Jag vet inte vilken tidsepok du lever i men det är inte Bengt-på gatan 80-talet där man kunde tralla ner till vilken musikfirma som helst och köpa pedaler. Nu är det nerdragningar, slimningar, åtdragningar, och sidotacklingar. -Det han behöver göra är att testa den hos musikaffärer, återförsäljare, och privatpersoner i butik i minst 20 butiker. -Får han tummen upp där, då vet han att han kan gå vidare och sälja till privatpersoner som vi (dvs oss). Jag menar även om ljudbojenpersoner (i alla ära) menar gott är det såvitt jag kan förstå en viss jävighet i alla goda råd. Dvs företagsentrepenörer som förespråkar F-skatt (totalt jävla onödigt). Rörmakare som förespråkar en bruttoinkomst på 14,000 (in your dreams suckers!). - Kan, om möjligt fungera men då måstet han arbeta som en jubelåsna med kolfiber-fingrar, och eftersom han skrev 50%....hey..?, somebody read between the lines? -Osv.osv. =) Så återigen testa på "Benke" "Kjell" och "Gunnar" först innan du går vidare. Bara ett gott råd för det är dom som köper köpa din boost. Och även jag förstås (för boost kan man aldrig få för mycket av)...=)
|
| 08 Sep 2013, 10:56 |
|
 |
|
Izzy
|
Om Freppezon läser Tubis första post i denna tråd så finns frågan som jag och andra svarat på. Vad du snackar om för business vet jag inte. Kina och mönsterskydd Eftersom det inte finns någon större risk att dra igång en vit rörelse ser jag inte varför man ska avråda. Vad är risken? Vad riskerar Tubis? Att inte dra in så mycket som målet är? Okej. Nä, det blev inte 14 utan 8 eller 12 första månaden. Så är det för alla företagare och inte minst innan man är etablerad och känner sin kundkrets och vet hur mycket jobb man kan få. Jag har inte förespråkat någon siffra. Ingen annan heller. Tubis frågade vad som krävs för att få ut 5.000 netto och fick ett vederhäftigt svar på sin fråga. F-skatt är skitbra. Då får man fler kunder som är etablerade, sådana som inte har något emot schyssta kvitton och moms att kvitta mot de egna momsintäkterna. Och du kan dra av momsen på materialinköp mot momsintäkter på jobb du gör. Vad det skulle finnas för "jävighet" begriper jag inte. Det enda som händer är att det blir ytterligare en aktör som konkurrerar om de jobb som finns. "Jävlighet" snarare, för oss som blir utkonkurrerade. Tubis - ett gott råd, testa ingenting på typ Benke, Kjelle eller Gunnar eller någon annan pulare. Vi är jäkligt usla kunder. Däremot skulle jag inte ha något emot att rekommendera någon att anlita dig. Kontaktnätet på bojen är värt vårda. Det ger kunder. Jag vet.
|
| 10 Sep 2013, 00:22 |
|
|