View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 15:58

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Göra en bright ingång på nåt smart sätt 
Author Message

Post Göra en bright ingång på nåt smart sätt
Jag har moddat mitt 5F8-A bygge och gjort den enkanalig och tagit bort brightkanalen på så sätt fått ett gainsteg över som kan kopplas in och ur på normalkanalen, har satt brightkondingen på en pull-push pot så egentligen har jag också brightljudet om jag vill. Det hela är även kompleterad med en in och urkopplingsbar mastervolym som är placerad där brightvolymen satt.

Det som nu hänt är att jag har två ingångsjack som inte används till nåt och då är frågan om man på nåt smart sätt kunde göra dom två jacken till en bright ingång utan att påverka det normalaljudet? OM det går kunde man kansek skippa pull-puch poten med treblebleed kondingen och bara ha två olika ingångar. Jag tänker mig ett filter på ingången bestående av ett motstånd och en konding parallellkopplade. Men hur blir det om man kortsluter brightjacken då dom inte används då misstänker jag att kondingen kommer att läcka diskant till jord eller kan man på nåt komma runt det?

Nån som har nåt smart tips på om man kan göra en Bright ingång eller nåt annat kul man kan göra med två ingångar som är över.

31 Aug 2013, 23:08
Profile

Post Re: Göra en bright ingång på nåt smart sätt
busse wrote:

Nån som har nåt smart tips på om man kan göra en Bright ingång eller nåt annat kul man kan göra med två ingångar som är över.
Ingång för footpedal? Loop? Sätta potar i hålen och ratta något kul?

01 Sep 2013, 21:08
Profile

Just nu sitter det en pot i ett av hålen men tycker att det är fult då den inte sitter på mitten och finner inget större värde av den så den skall byta mot fasta motstånd.

Om jag inte minns fel så finns det jack med separata brytare, med ett sånt jack borde man väl kunna låta jacket koppla in och ur brightkondingen på volymen. Fråga är om man bara kan har hög och låg ingångarna eller om man måste parallella samtliga fyra jack fast man kan kanske ändå laborera till det hela på nåt vis så man får hög och låg ingång.

02 Sep 2013, 22:18
Profile

Har inte Peavey Classic 50 en ingång som är kopplad så att den är bright?

/Mats

07 Sep 2013, 22:08
Profile

Det stämmer att peavey har en sån ingång, man har helt enkelt en konding parallellt med motståndet som sitter i mellan ingången och gallret.

Har funderat på om man på nåt smart vis kunde koppla ihop 4 ingångsjack parallellt och ändå få olika nivå på ingången som bla Fender har, två jack med hög och två jack med lågingång. Om det gå skulle man kunna ta och låta ena hög och ena låg jacket koppla in bright kondingen på volymen. Tror jag hittade ett jack med olika switch funktioner från en skrotad Peavey Artist.

07 Sep 2013, 22:25
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]