View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 23:25

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vox AZ4 layout fundering 
Author Message

Post Vox AZ4 layout fundering
Jag håller på att starta upp bygget av en Vox AZ4, bygget kommer att bestå av en moddad Vox AC4TVH som kommer att få ett EF86 försteg från DrZ Route 66 och ett slutsteg från en Vox AC4.

Jag har snott layouten på försteget från dom som man hittar på nätet men det jag funderar över är om det skulle vara ide att flytta filterkondingen till försteget så den hamnar närmare dess komnponenter. Dr Z Route 66 verkar ha burkelyter men jag tänker använda mig av vanliga axiella har ritat två layouter skiljer lite i slutsteget mellan de två men försteget är det som jag funderar över vilken skulle ni välja att göra?

För övrigt så undrar jag lite hur man skall se på jordningen av det hela vilka komponeter skall jordas till EF86 rörets elyt och vilka skall gå till slutrörets elyt, var är "brytpunkten" jag misstänker att jag har fel och att även 100K motståndet och 0.0047uF kondingen skall gå till jordpunkt 2 i schemat om man skall följa att jordningen skall ske till efterkommade stegs elyt?

I övrigt är det bara att kommentera det hela om det är nåt som kan tänkas vara tokigt.

Image

Image

Här ett schema på det hela dock med fel namn då det hela var tänkt att baseras på en Champ då det ritades.
Image

31 Aug 2013, 23:39
Profile

Post Re: Vox AZ4 layout fundering
Ja flytta filterkondingen till försteget node 1 tillsammans med input och katode, det som sitter efter katoden ska jordas i node 2 även glöden ska tydigen dit på enpetare.

Övrigt: input 68K direkt på röret med skärmad kabel, och även 5,6k direkt på slutröret.

01 Sep 2013, 00:37
Profile

Hur räknas 0.1uf kondingen som sitter mellan pin 1 och jord på EF86 röret skall den också jordas till jordpunkt 2? På en vanlig triod har jag koll på hur man skall tänka men hur funkar tänket kring en pentod.

Hur är det med glöden, den brukar man väl jorda till slutrörets katod? Resterande komponenter som kommer efter EF86:an skall vl gå direkt till jordpunkt 2, eller har jag fel?

01 Sep 2013, 07:22
Profile

Nu har jag gjort en ny layout, dock så finns det ett fel på den och det är att jag inte kastat om kablarna från 220K motståndet och 1M motståndet då jag bytte plats på motstånden i layouten.

Sen hur ser man det hela jordningsmässigt är det så att det som sitter efter kopplingskondingen mellan de olika stegen skall gå till nästkommande steg?

Ny layout
Image

01 Sep 2013, 09:10
Profile

busse wrote:
Nu har jag gjort en ny layout, dock så finns det ett fel på den och det är att jag inte kastat om kablarna från 220K motståndet och 1M motståndet då jag bytte plats på motstånden i layouten.

Sen hur ser man det hela jordningsmässigt är det så att det som sitter efter kopplingskondingen mellan de olika stegen skall gå till nästkommande steg?

Ny layout
Image

Se så mycket snyggare det blev :)
Om du flyttar fram anodemotståden med så kommer B+ ligga på en rak linje :wink:

01 Sep 2013, 18:40
Profile

Berätta gärna hur det blev, eller ännu hellre, gör en demo när du är klar!
H/
Bosse Ö

02 Sep 2013, 17:33
Profile

Blir du nöjd nu Owe? Rak B+ borde väl ge mindre sneda toner, eller :wink:

Image

Kommer nog att lägga upp en byggtråd då jag drar igång på allvar. Hittills är chassit klar vilket i och för sig bara är en vinklad 1 mm plåt och den ny tryckta panelen är på plats. Dock så är det älgjakt nu och då brukar den mesta tiden gå åt till det med tre älghundar som skall hållas igång. Men detta är ju ett litet enkelt bygge så när man väl startar borde man ju få ihop det på ett par kvällar.

02 Sep 2013, 22:07
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]