Och nu har jag tagit mig igenom hela tråden du la upp. Det tog en stund
Ja, av de korta ljudtester jag gjort innan jag börjat riva i den kan jag hålla med om att det inte låter stelt och sterilt om denna stärkare, i varje fall inte pga UL-kopplingen. På fullt blås crunchar den coolt, men voiceningen gör att det geggar lite i botten, det lossnar inte riktigt. Men så är det med alla Bassman, innan man fått pilla lite. Och jag saknar skimret, inte minst i Bass-kanalen. Anodkondingen käkar nog lite där. Lätt åtgärdat få till den kanalen.
Det är antagligen så som du skriver i tråden att preampen i kombination med fasvändaren gör att man kan uppleva stärkaren som lite stel. Fullt patte brukar dock avslöja om det finns något kul att plocka fram. Och det gör det. Jag tror kanske att många inte testar en sådan här stärkare på det sätttet. Och det är vid volym 8-10 det händer lite.
Eftersom jag vill ha dessa stärkare så att både fasvändaren och slutrör knorrar lite har jag varje gång kommit fram till att 12AX7 och lite mer "marshallska" värden kring fasvändaren lockar fram det. Slutsegsdisten håller ihop snyggare. Många Bassman får i originalutförande en spretig tunn fuldist när man pressar upp volymen mot 8-10, sådär så att det crunchar lite. Här sitter enligt mig mer av den fendriska stelheten man ibland kan uppleva.
Att jag ändå tvekar till UL-lösningen handlar nog i mitt fall mer om att jag känner mig mer osäker kring tweandet. Ja ja, vi får var det bär. De bästa med att roa sig med dessa stärkare är att få saker är ireversibla. De är så lätta att jobba i att man faktiskt kan tillåta sig pröva sig fram.
Det jag funderar på hur primärimpedansen ser ut i den OT och om man vid en ev UL-demontering behöver bry sig om matchningen? UL-kopplad har den tappar för 2 och 4 ohm, vad motsvarar det om man använder OT kopplad utan UL?
//Gunnar