View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 22:39

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Bassman 70 make over 
Author Message

Post Bassman 70 make over
Kastade mig över den Bassman 70 jag hittade för en tid sedan. Lät rätt lovande när jag drog igång den, men visade sig behöva en ordentlig genomgång, bland annat då jag hittade läckande originallytar i den. Gör samtidigt en make over för att den ska bli underbar till gitarr.

Bygger bort UL-lösningen. Finns det något som hindrar att koppla bort skärmgallernas anslutning till OT:n, ta bort de båda effektmotstånden (2.7k/10w och 30k/20w), sätta dit en choke, sedan mata skärmgallerna på "vanligt" sätt från egen nod efter choke med konding och zenerdioder (2x27V/5w) för att få ned spänningen? Det är ju rätt höga spänningar i den här, över 520V, så det är nog bra med zenerdioderna tänker jag.

Till fasvändare och försteg kan jag ju sätta en lämplig spänningssänkare efter, typ 4.7-10k, beroende på vad spänningen hamnar på där.

Försteg blir nog en kanal med 6G6-B och en med något Marshallskt.

Image

//Gunnar

07 Jul 2013, 08:17
Profile

Post Re: Bassman 70 make over
Nej,det finns som jag ser det inget som förhindrar det du planerar.

Däremot så hade jag kanske inte varit lika rask som du att avfärda UL konceptet. Har ju varit nere i det vid tillfällen,och som jag lärt mig av Alex har det därför spenderats tid att utforska vad som kan göras lite granna....
Å som jag ser det iaf så har UL ett mkt oförtjänt dåligt rykte i gitarrsammanhang.

Det UL för med sig till mixen e ett slutsteg som inte ljuger. Det viker sig inte,om än att det på normalt vis dock färgar. Mao e lejonparten av insikten den att...UL=skit in=skit ut.

Nu råkar det ju vara så Gunnar att jag sett å hört dig spela gitarr varför jag nog e av uppfattningen att gör man det på din nivå så kan rent av UL som koncept vara till din fördel-om nu tanken e att DU skall använda denna maskinen när den e klar.

Saken i sin natur e att merparten av disten i maskin sätter du ju i preamp å PI iaf...varför det med UL i praktisk effekt för med sig en definition rent spelmässigt som jag gissar att du kunde vara en som sätter värde på.

Jag har ju gjort ngr sådana där 70:or vid det här laget,å för all del 75´or med,å då låtit just UL setupen vara. Tycker inte den e så dum för gitarrbruk,men då med reservationen att den alltså i min mening inte lämpar sig för direkta nybörjare.

Bassman 70´an har ju med sig ytterligare en liten användbar pryl å det e den flaska som original används som mixer dito.
Den biten spolar jag helt...åsså gör jag ena kanalen till en 2 stegare å den andra till en 4 stegare. PPIMV osv på baksidan i sin tur.

Sen.
Det med spänningarna har du helt rätt i. De är relativt sett höga i en 70´a. Var därför noga med att se till att maskin e ansluten på rätt tapp,redan där e mycket vunnet.
Sen,men nu talar vi åsikter å smak,anser jag personligen att spänningarna behöver ner ngt in mot preampen för att mjuka till maskin lite för lite mer krämigt gitarrbruk. Men..det e ju jag då.

Annars e det nog inte så mkt att orda om. Tycker Bassman 70 e en bra plattform att leka ifrån. Vettigt byggd..med rejäla bitar.
Jordningen behöver givetvis göras om...

Sen en grej appropå det med UL som är UL specifikt. Om du upplever att den brummar under uppstart så är detta normalt. UL kopplingen ger att balansen mellan slutrören blir viktigare,å att de två slutrören skulle värma upp exakt lika e osannolikt. Detta gäller som jag ser det ALLA UL kopplade slutsteg.
Ergo sum brummar det till en liten stund innan maskin kommer upp i temp å sätter sig. Rent biasmässigt i sin tur står dessa maskiner i likhet med Fender 75 för nomalt mkt mkt kallt.
Mao är det en bra ide att installera en trimpott för bias mot backen i kretsen. Trimpott för "hum balance" finns där ju redan från fabrik.

07 Jul 2013, 08:59
Profile

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71897&hilit=Bassman+70

Min gamla tråd om den första av dem jag gjort.

07 Jul 2013, 09:06
Profile

Tack Jesper! Jag läser och funderar. Ska väga för och emot lite. Var inne på att powerscala och då blir UL krångligare att utgå från. Men det kanske får räcka med den lösning jag var inne på. Jag gillar annars när slutrören precis hukar lite.
Mixerrörsteget kommer def användas till andra rör i en 3- eller 4-stegare.
Återkommer!
//Gunnar

07 Jul 2013, 22:54
Profile

Och nu har jag tagit mig igenom hela tråden du la upp. Det tog en stund :D

Ja, av de korta ljudtester jag gjort innan jag börjat riva i den kan jag hålla med om att det inte låter stelt och sterilt om denna stärkare, i varje fall inte pga UL-kopplingen. På fullt blås crunchar den coolt, men voiceningen gör att det geggar lite i botten, det lossnar inte riktigt. Men så är det med alla Bassman, innan man fått pilla lite. Och jag saknar skimret, inte minst i Bass-kanalen. Anodkondingen käkar nog lite där. Lätt åtgärdat få till den kanalen.

Det är antagligen så som du skriver i tråden att preampen i kombination med fasvändaren gör att man kan uppleva stärkaren som lite stel. Fullt patte brukar dock avslöja om det finns något kul att plocka fram. Och det gör det. Jag tror kanske att många inte testar en sådan här stärkare på det sätttet. Och det är vid volym 8-10 det händer lite.

Eftersom jag vill ha dessa stärkare så att både fasvändaren och slutrör knorrar lite har jag varje gång kommit fram till att 12AX7 och lite mer "marshallska" värden kring fasvändaren lockar fram det. Slutsegsdisten håller ihop snyggare. Många Bassman får i originalutförande en spretig tunn fuldist när man pressar upp volymen mot 8-10, sådär så att det crunchar lite. Här sitter enligt mig mer av den fendriska stelheten man ibland kan uppleva.

Att jag ändå tvekar till UL-lösningen handlar nog i mitt fall mer om att jag känner mig mer osäker kring tweandet. Ja ja, vi får var det bär. De bästa med att roa sig med dessa stärkare är att få saker är ireversibla. De är så lätta att jobba i att man faktiskt kan tillåta sig pröva sig fram.

Det jag funderar på hur primärimpedansen ser ut i den OT och om man vid en ev UL-demontering behöver bry sig om matchningen? UL-kopplad har den tappar för 2 och 4 ohm, vad motsvarar det om man använder OT kopplad utan UL?

//Gunnar

08 Jul 2013, 07:41
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]