View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 07:21

Reply to topic  [ 11 posts ] 
orange ad30r 
Author Message

Post orange ad30r
jisses har haft en sådan på bordet nu.. under veckan...

kaputt utgångstrafo .. (verkar vara vanligt) :roll: nu så blev det en Hammond 1750J som var identisk i storlek o i RAA var bara o flytta över originalkåpor från den blåsta trafon.. till Hammond

till förundran .. det ser ut som reverbkretsen är av en udda skapelse.. tror dem har sovit när dem ritade kretsen ..
jag skulle vilja ha ett mixer motstånd på ca 200-300k

som det är nu så låter den som en fender med ratten på 1 av 10
fast potten är på fullt (100K mixer)

+ att jag skulle vilja skära av lite bas in i kretsen nu går det fullt blås in i den..

dessutom så skulle jag vilja ha en gallerläcka från R20 innan rör V2A ner mot jord.....

http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/newamps/orange_ad30.pdf

gjorde precis så som jag trodde skulle bli bra .. o jisses vilket fint reverb det blev ..
hela stärkarn fick ett lyft av den nya Hammond 1750j trafon.. den håller i hop ljudet klart mycket bättre... (kunden har 2 st likadana stärkare o denna spöar skiten ur den omoddade /reparerade)

13 Apr 2013, 15:26
Profile WWW

Post Re: orange ad30r
Har sladdat i ngr sådana där å tycker nog att man kan rycka upp dem rätt rejält genom att man ändrar katodmotståndstopologi och kör upp railspänningarna in mot preampen till runt 300VDC.
Blir en helt annan maskin,vad avser separation å dist.
Originalet tycker jag personligen e sådär som bäst,vilket väl säger en den i ljuset av att de iaf inte e direkt gratis nya.

Sista jag gjorde vid var en TC jag moddade för Filip i the Fume. Den får slita varg lugnt sagt....å ska me nästa vända på europa turnen igen.

13 Apr 2013, 20:43
Profile

zven wrote:
till förundran .. det ser ut som reverbkretsen är av en udda skapelse.. tror dem har sovit när dem ritade kretsen ..
jag skulle vilja ha ett mixer motstånd på ca 200-300k

som det är nu så låter den som en fender med ratten på 1 av 10
fast potten är på fullt (100K mixer

Det är verkligen något riktigt skumt med Orange reverb. Har ingen erfarenhet av AD30, men har varit i kontakt med ca 5-6st Rockerverb, och jag kan säga att reverbratten har fungerat olika på allihopa. Vissa är liksom, pang, och så är det mängder av reverb direkt. Andra får man skruva på rätt högt innan det blir något.
Jag har aldrig varit in och tittat under huven om de skilt sig från varandra eller så, men det är ganska lustig iaktagelse.

26 Apr 2013, 09:12
Profile WWW

Racing wrote:
Har sladdat i ngr sådana där å tycker nog att man kan rycka upp dem rätt rejält genom att man ändrar katodmotståndstopologi och kör upp railspänningarna in mot preampen till runt 300VDC.
Originalet tycker jag personligen e sådär som bäst,vilket väl säger en den i ljuset av att de iaf inte e direkt gratis nya.

Sista jag gjorde vid var en TC jag moddade för Filip i the Fume. Den får slita varg lugnt sagt....å ska me nästa vända på europa turnen igen.

Ska hålla ögonen öppna, och se om den står på scen i morgon, dom är förband till Hives.

26 Apr 2013, 09:48
Profile WWW

respons från ägaren.. :mrgreen:

"hej! hade tänkt och skriva och tacka för allt. men glömde visst...
den funkar as bra! ljudet vart liksom större på nåt vis och fetare på ett bra sätt och alla fuzz-pedaler låter bättre dom öppnar sig mer.

alla effekter låter bättre reverbet vart bättre. Så jag är supernöjd!!!"

så mitt tipps använd Hammond 1750J som ersättare ... när originalet pajjar

26 Apr 2013, 11:20
Profile WWW

Detta för framtida referens:
Du har väl uppmärksammat minst 3 fel i schemat i länken i början av tråden?
Reverbmix skulle fungera mycket bättre om
a) potentiometern kopplades rätt dvs signalen tas ut från löpare,
b) skippa den passiva mixningen, kör reverbreturen till högra trioden i PI via C12. Fasförhållanden är inget att bry sig om, retursignalen är ju tidsfördröjd.
I schemat saknas kopplingkondensator till volympotentiometern.
Slutsteget: katodbiasresistorer och kondenstorer som betjänar var sitt par av slutrör. Tänkt rätt men blev ändå fel.
Det skall vara en gemensam RC uppsättning per push-pull par, inte som här en för vänster och en för höger par. Det bjuder till obalans mellan vänster och höger sida i PP gungan. Även med en matchad kvartet EL84.
Nu skall jag packa ihop mina prylar och dra iväg till Eriksbergshallen...

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

26 Apr 2013, 11:46
Profile WWW

kjelle wrote:
Racing wrote:

Ska hålla ögonen öppna, och se om den står på scen i morgon, dom är förband till Hives.

Jopp. Stämmer bra det. Igår lira de i sin tur i Borlänge... Å att Apelsinen e med hnm på scen kan du nog kallt räkna med :mrgreen:

26 Apr 2013, 11:52
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Detta för framtida referens:
Du har väl uppmärksammat minst 3 fel i schemat i länken i början av tråden?
Reverbmix skulle fungera mycket bättre om
a) potentiometern kopplades rätt dvs signalen tas ut från löpare,
b) skippa den passiva mixningen, kör reverbreturen till högra trioden i PI via C12. Fasförhållanden är inget att bry sig om, retursignalen är ju tidsfördröjd.
I schemat saknas kopplingkondensator till volympotentiometern.
Slutsteget: katodbiasresistorer och kondenstorer som betjänar var sitt par av slutrör. Tänkt rätt men blev ändå fel.
Det skall vara en gemensam RC uppsättning per push-pull par, inte som här en för vänster och en för höger par. Det bjuder till obalans mellan vänster och höger sida i PP gungan. Även med en matchad kvartet EL84.
Nu skall jag packa ihop mina prylar och dra iväg till Eriksbergshallen...

har utfört vissa av dina förslag... :mrgreen: men tänkte själv samma sak... det vart en stoooor skillnad...

26 Apr 2013, 14:35
Profile WWW

Jag slutar mig aldrig imponeras av kunnandet som finns på detta forum. Fan vad grymma ni är :!:

26 Apr 2013, 15:14
Profile WWW

Racing wrote:
kjelle wrote:

Jopp. Stämmer bra det. Igår lira de i sin tur i Borlänge... Å att Apelsinen e med hnm på scen kan du nog kallt räkna med :mrgreen:

Sunkig mobilbild (skyller på rätt mycket dimma på scen) som bevis:

Image

29 Apr 2013, 13:32
Profile WWW

:mrgreen:
Jofan...å nånstans där sitter det en dekal med... :lol:

29 Apr 2013, 21:26
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]