View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:28

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Rörförstärkar try and test, 20 April !!! FUZZ pre-chill :) 
Author Message

Post Re: Rörförstärkar try and test, 20 April !!! FUZZ pre-chill
Jag kan bara tacka för möjligheten att vara med som "icke musiker". Det var omtumlande och en ny erfarenhet
för mig som kommer från den "softa delen" av rörintresset.
Att det finns så mycket att göra med ett fabriksbygge hade jag aldrig anat! Man kan ju undra
varför man inte gör rätt från början ( fast det kanske fanns 20 olika åsikter om vad
skulle vara rätt :-) Men det var imponerande och verkligen varierande ljud på richterskalan.

Ni är på rätt väg! Fortsätt löda, och sprid kunskapen !!

21 Apr 2013, 18:41
Profile WWW

peterh wrote:
Jag kan bara tacka för möjligheten att vara med som "icke musiker". Det var omtumlande och en ny erfarenhet
för mig som kommer från den "softa delen" av rörintresset.
Att det finns så mycket att göra med ett fabriksbygge hade jag aldrig anat! Man kan ju undra
varför man inte gör rätt från början ( fast det kanske fanns 20 olika åsikter om vad
skulle vara rätt :-) Men det var imponerande och verkligen varierande ljud på richterskalan.

Ni är på rätt väg! Fortsätt löda, och sprid kunskapen !!

det var kul & uppskattat att du kom :)
nästa gång vore det kul med någon presentation eller någon visning av något , du har ju mkt att delge 8)

21 Apr 2013, 22:46
Profile

Nåra te som flutit upp då ´rå....

Image

(För er som nu inte begripit det än e alltså Lennart mannen med ordning på rattarna. Fattas fan bara annat.)

Image

(Å...här utfärdas varning för RIKTIGT dålig Göteborgshumor...för där sitter jag å försöker komma i stämning inför träffen! Ha??!! :mrgreen: :mrgreen: .)

21 Apr 2013, 23:00
Profile

Racing wrote:
Nåra te som flutit upp då ´rå....

(För er som nu inte begripit det än e alltså Lennart mannen med ordning på rattarna. Fattas fan bara annat.)

Det är inte så hemskt som det kan verka, när man väl kommit fram till sitt favvoljud så räcker det att trampa på pedalbordet, då behövs inget rattande :D

Däremot är det käckt att radikalt kunna ändra ljudet om man t.ex vill covra något specifikt, eller att ens ljudideal helt enkelt har ändrats. För min del gör det de då och då. :oops:

Själv har jag gått från ett lite "fräsigare" ljud till de nuvarande inställningarna över en period på något drygt halvår. Först kom jag fram till att disten i mixerröret inte tilltalade mig (annars kallad "dirt control", är något assymtriskt satt ) så den rattade jag bort, sedan kom jag fram till att det inte låter snyggt när ett enskilt rör får ta en stor del av distmängden, vilket gjorde att jag sänkte nivån på den vanliga volymen på Vibratokanalen, och drog upp lite på de två rörstegen före. Mindre fräs, och mer "äkta" rördist...

Sedan kommer det säkert den dagen när jag vill ha något annat, eller om någon lånar stärken, då är det bara att ratta om... :-)

Jag har en fundering att göra omkopplingen via Mastervolymswitchen mer assymtrisk, för att få mer "rätt" ljud ifall man skulle känna för det... Nu har jag en avkopplingskonding på ca 1 uF på det stege med ett katodmotstånd på ca 10 kOhm. Då tar jag i så fall helt bort kondingen, och ökar på motståndet uppåt...

23 Apr 2013, 17:48
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3