|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Vad vill man ha för frekvensgång? (såg tråd om hur)
| Author |
Message |
|
tokfan
|
 Vad vill man ha för frekvensgång? (såg tråd om hur)
Tjena! Tänkte fixa med frekvensgången i en hemmatafflad förstärkare. Precis när jag skulle starta tråden här såg jag att det fanns en klockren tråd om hur man fixar frekvensgången (men inte hur man tänker i det stora hela).
Vad är man ute efter? Några standard tips? Självklart är det vad man själv tycker låter bäst men jag vet inte vart jag ska börja. skär man av olika mycket beroende på vilket steg i ordningen det är i förstärkaren? vilka frekvenser brukar man försöka hålla sig inom?
Har ni några bra erfarna knep?
|
| 12 Apr 2013, 15:23 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Vad vill man ha för frekvensgång? (såg tråd om hur)
Gitarrförstärkare med helt rak frekvenskarakteristik inom området 50Hz till 10kHz upplevs som att de boostar mellanregistret. Förklaringen är att elgitarr är ett instrument som lever i mellanregistret. Av någon anledning vill vi få ut diskant ur detta mellanregisterinstrument genom att ansluta förstärkaren till en högtalare för bas-mellanregister. Dessutom har en sådan högtalare oftast en resonanstopp på upp till 10-12dB kring 2-3kHz och så skär den av allt över 5-6kHz med en lutning på runt 15db/oktav. Nu får du fundera hur en förstärkare frekvenskarakteristik bör se ut för förmedla elgitarrens naturliga klang. Sedan får man skapa distortion och voicing utifrån dessa premisser. En ganska korkad idé på gränsen till "Mission Impossible".
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 12 Apr 2013, 17:54 |
|
 |
|
Tubis
|
Det brukar väl ofta vara att ju mer dist ju mer skär man botten och topp. Vi rent ljud släpper man ju ofta på fullt. Botten brukar man skära bort innan dist och topp lite vart man tycker det låter bäst. Trial and error.... jag brukar simulera det hela i multisim och se vart jag är på 100Hz och vid 10kHz. Vid riktigt mycket dist(metalshredd) kan skärningen landa på -22dB vid 100Hz och -10dB till -20dB vid 10kHz. Dett betyder ju att avrullningen -3dB har startat långt tidigare i frekvensen men jag använder dessa två som riktmärke. Det hela har även mycket att göra med vad man pluggar in i förstärkaren i form av gitarr med tillhörande pickupp. Det finns även ett par olika sätt att ta bort botten som man ofta ser. Det ena är så kallade hyllfilter genom avkopplingskoningarna på katoderna. Då finns botten fortfarande kvar och övriga frekvenser bildar en hylla med högre förstärkning. Det andra är att bara rulla bort botten genom kopplingskondingarna mellan stegen. Eller kombinera de två. Avrullning av topp ser man i form av kondingar till jord(direkt eller via B+ elektrolyterna) och stora gallerstoppare som gör att millereffekten drar ned på toppen.
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Apr 2013, 10:45 |
|
 |
|
tokfan
|
Skitbra svar!! Perfekt att utgå ifrån! Nu ska jag bara fixa nån slags biasjustering till slut(trissorna)  sen kan man nog börja bygga. kul!! tack!
|
| 13 Apr 2013, 22:33 |
|
 |
|
David Wikström
|
Nu gissar ju jag bara, men jag tycker det låter ganska uppenbart när man kopplar in gitarren i en Fender att Leo helt klart antagligen tänkte att "skapa" ett sound snarare än någon sorts linjär ljudåtergivning. Att han fyllde ut där (el)gitarren i sin natur inte riktigt hänger med d.v.s. bas och diskant. Jag tycker personligen han gjorde rätt. Har testat en gitarrstärkare som var byggd efter ett mer linjärt, naturligt tänk och jag tycker det bara blev att låta megafon.
_________________ David
|
| 14 Apr 2013, 19:41 |
|
 |
|
Tubis
|
När jag tänker frekvensgång så tänker jag inte EQkontrollerna utan frekvensgången i själva förstärkarstegen och kopplingar emellan.
_________________ Johan Hansson
|
| 16 Apr 2013, 17:18 |
|
 |
|
David Wikström
|
Det gjorde inte jag heller, ifall det var mitt inlägg som du kommenterade..
_________________ David
|
| 16 Apr 2013, 17:35 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|