View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 01:14

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vox AC30 Brian May - bra bygge? 
Author Message

Post Vox AC30 Brian May - bra bygge?
Har börjat spåna lite på en sån. Gillar enkelheten o så men vet inte så mycket mer om den. Kan man säga att det är en AC30 kort o gott om man inte använder boosten på den?

Som sagt, har inte hört något om den alls så om någon har erfarenheter av den så är jag idel öra. :)

25 Jan 2013, 15:41
Profile WWW

Post Re: Vox AC30 Brian May - bra bygge?
Ja det är en förenklad version av en AC30, men den har endast "normalkanalen" /baskanalen och en cutkontroll som är ställd på ett fast värde.

I praktiken så gjord för att ha en treblebooster framför, annas är risken att den kan bli lite basig.

Byggmässigt så av bilderna jag sett så är den helt okej, det är ju som sagt en förenklad version av en AC30 med bara två pre-amp rör så det är ju inte så mycket som kan gå sönder :)

Det finns lite mods till den på webben, vissa kopplar in den rörhalvan som inte används för att få lite mer gain.
Personligen så tycker jag avsaknad av cutkontroll var en stor miss och skulle jag äga en sån här stärkare hade jag defenitivt satt dit en istället för det fasta värde inni stärkan.

Lite läsning : http://www.mikeryde.com/ac30.html

25 Jan 2013, 17:56
Profile

Tack för svar Owe!

Just det är att den blir lite basig är det jag är rädd för. Tänkte ha den som backup till min gamla AC30 att stå i repan bla.

Ska ta med den och testa lite och se hur det funkar.

10 lakan för en ny/demo-ex känns ändå rätt ok tror jag. Men man får annat som är bra för dom pengarna iofs. Vill helst använda min gamla, men att låta den stå i kallt och varmt och samtidigt vara stöldbegärlig känns inte bra. Den får komma fram vid specialla tillfällen.

25 Jan 2013, 20:55
Profile WWW

Varför ska den ha en cut-controll om den redan är för basig?
En dylik kottar ju bara av diskanten.

25 Jan 2013, 20:59
Profile

Om den har som Ove säger en fast "cutkontroll" så tolkar jag det som att den fasta kontrollen skär diskant.

Utan att sett ett schema på stärkaren så bör det väl vara en ganska enkel operation att fixa en cut kontroll i den stärkaren? Den fast cutkontrollen bör ju bara bestå av en konding och ett motstånd, bara byta ut motståndet mot en pot så är man ju hemma. Alternativet består den bara av en konding så är det väl bara in med en pot i serie men kondngen.

Sen kanske man inte vill in och borra och löda i en splitter ny stärkare men det är ju en annan femma.

25 Jan 2013, 21:36
Profile

Var och köpte den idag på öppet köp så att jag kan testa den i repan med bandet på onsdag. Men när jag kom hem så förvarnade jag grannarna att jag skulle testa lite så jag jämförde den med min 63:a på normalkanalen. De låter ganska likt, inte alls långt ifrån men BM var som tidigare nämts lite basigare. Inte mycket, men det ska bli intressant att se hur det ter sig med bandet.

Sen är ju inte högtalarna inspelade heller. Jag vet inte hur det påverkar ljudet då jag i princip aldrig har ägt en ny stärkare. :?

Boosten är ganska cool. Trots sin enkelhet så har den här stärkaren många ljud i sig.

Testade samtidigt i butiken en ny Twin oxå. Den låter ju oxå jävligt fint. Knivskarpt men varmt och det coola tycker jag är att det bara blir högre och högre när man vrider på volymen. Men det är en helt annan stärkare. AC30:n får vara med på elddopet först så får vi se.

26 Jan 2013, 19:01
Profile WWW

[quote="Shoegazers Anonymous" det coola tycker jag är att det bara blir högre och högre när man vrider på volymen. .[/quote]

Ja det är ju ungefär vad en volymkontroll är till för..... :D

Men jag tror att du menar att ljudet inte förändras, distar/crunchar osv :idea:

26 Jan 2013, 20:06
Profile

Shoegazers Anonymous wrote:
Sen är ju inte högtalarna inspelade heller. Jag vet inte hur det påverkar ljudet då jag i princip aldrig har ägt en ny stärkare. :?

Mycket. Väldigt mycket ofta.
För skojs skulle kan du ju någon gång testa att köra BM i gamlingens trattar och vice versa. Sen vet du.
Berätta hur det blev :)
//Gunnar

26 Jan 2013, 20:29
Profile

Har repat med den ett par gånger nu. Jag tyckte att den lät bra, men lite basig/muddig och var inte helt 100% nöjd. Använder den utan boosten som är inbyggd och som en vanlig AC30. Men igår hittade jag sweetspoten och jävlar vad bra det blev! Är helt lyrisk! Har aldrig känt den känslan innan att det är helt perfekt innan.

Vad gjorde det då: Jo, jag satte min MP Ruby Red Booster med master på max och även Treable på max, smög sen upp Boost till unity-level. Helt outstanding! Fick en jättesnygg topp och förstärkaren blev väldigt dynamisk och anslagskänslig. Alla bitar föll på plats.

Har testat detta på en Pro JR tidigare och upplevde samma sak med den så pedalen gör väl sitt till, men jag minns att Sebbe Nylund gav det tipset oxå - att ställa in förstärkaren lite mörkare och sen köra med ovan nämda pedal på det sättet. Verkar vara en vinnande kombo.

Så Brian May-stärken får helt klart stanna. Även om den är enkel så har den rätt många olika möjligheter, både live och i studio. Att de blå högtalarna har "fel" koner skiter jag i då det lät så jävla bra. Man ska inte läsa för mycket på nätet om vissa saker utan bilda sig en egen uppfattning. :D

07 Mar 2013, 11:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]