|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindningar
| Author |
Message |
|
bb5000
|
 Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindningar
Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 01 Mar 2013, 10:35 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindning
Helt normalt på de flesta PP utgångstrafos. Det beror på hur lindningar är sektionerade.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 01 Mar 2013, 10:51 |
|
 |
|
bb5000
|
Tack för svaret !
|
| 01 Mar 2013, 11:01 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
bb5000 wrote: Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra. När jag mätte motståndet över transformatorn på min Bassman '65 på samma sätt som du fick jag liknande värden och skillnad på de olika halvorna (om jag minns rätt). Och den låter också svinbra. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 01 Mar 2013, 15:44 |
|
 |
|
bb5000
|
Renegade wrote: bb5000 wrote: Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra. När jag mätte motståndet över transformatorn på min Bassman '65 på samma sätt som du fick jag liknande värden och skillnad på de olika halvorna (om jag minns rätt). Och den låter också svinbra. /R Jag blev lite fundersam först eftersom mina resistansen i mina tre stärkare är rätt symmetrisk vid uppmätning. Men allt väl alltså ! 
|
| 01 Mar 2013, 16:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|