| Author |
Message |
|
David Wikström
|
 Fräs i Fender preamp.
Satt och läste i en annan tråd och läste följande: Custom Sam wrote: Det går att få bort fräset i en Fenderpreamp ganska enkelt, bort med några trista kondingar och 3,3Mohm så blir det klart bättre. Med mera. Så jag tänkte att jag startar en ny tråd istället för att kapa. Tyckte detta lät intressant. Jag tycker ju min Deluxe Reverb låter sk!tfint, men det går ju inte att stoppa en overdrive framför utan att det ska låta symaskin. Man blir ju så trött. Så jag lyssnar gärna på tips till att rädda en fräsande Fender. Tack.
_________________ David
|
| 18 Feb 2013, 01:55 |
|
 |
|
rudmark
|
 Re: Fräs i Fender preamp.
Klipp C10 eller sätt ist in en 5pF sitter predis i närheten av volymen.
sk 'bright cap mod. Enklare kan det inte bli....
|
| 18 Feb 2013, 15:30 |
|
 |
|
David Wikström
|
OK. Lät som att det var lite mer än så. Eller snackar Custom Sam om något som gör något annat?
_________________ David
|
| 18 Feb 2013, 17:47 |
|
 |
|
Custom Sam
|
David Wikström wrote: OK. Lät som att det var lite mer än så. Eller snackar Custom Sam om något som gör något annat? Nu vet jag inte vilket schema Rudmark tittar på, har rotat runt och hittat ett par olika. Om det finns Mastervolym på stärkaren så brukar det ligga normalt en 120pF konding över mastervolymen. Löd loss ena sidan av den och testa. Där sitter massor av "fräs". Mycket enkelt och enkelt att återställa om man vill det. Ett annat ställe som påverkar tonen på Vibratokanalen mycket är 3,3MOhm/10 pF-kombon som sitter före mixerröret. Den är till för att ta ner signalen till en mer hanterbar nivå för mixerröret. Där ger 10 pF-kondingen massor av fräs. Samtidigt, det stora motståndet käkar ton å det grövsta. Här är det inte lika enkelt, men att lossa ena sidan av 10 pF är enkelt, dock då kommer det stora motståndet att framstå i alla sin "prakt"... På min stärkare är det gjort en del mer, enligt en modd som "Bluesdad" föreslog en gång i tiden. Ska se om jag minns allt.. Bort med lilla kondingen, byt ut 3,3 MOhm till t.ex 330kOhm. Byt mixerrör till ett ECC 832, http://www.tubedepot.com/jj-ecc832.html där den svagare gaindelen (12DW7)används som mixerdel. Anodmotstånd 50kOhm, Katodmotstånd som "valfritt" (jag har 4,7 kOhm) och avkoppling 25uF som vanligt. Det är väl det om jag inte minns fel... Då har du tagit bort den delen som ger det typiska Vibratokanalsljudet, och fått fram en betydligt mera "naturligt" ljudande förstärkare. Om man gillar det eller inte är en annan sak. Själv har jag som jag skrivit tidigare faktiskt gjort det möjligt att via switch koppla in 3,3/10pF, det låter inte bra i mitt tycke. 
_________________ /Lennart
|
| 18 Feb 2013, 19:11 |
|
 |
|
David Wikström
|
Tack Lennart!
Men eftersom att det blir att köra normalkanalen när man vill använda en pedal så är det just på den som jag har problem med fräs. Vibratokanalen använder jag bara till cleanspel. Någon mastervolym har jag inte. Jag har en helt vanlig Deluxe Reverb '65 Reissue.
_________________ David
|
| 19 Feb 2013, 00:01 |
|
 |
|
rudmark
|
C Sam svarade på allmänt om Fender, jag svarade på DRRI varianten. Finns massor på nätet, men moddarna är oftast begränsade i antal, dvs det rör sig om ung samma saker hela tiden. se gärna http://www.mylespaul.com/forums/squawk- ... ticle.html
|
| 19 Feb 2013, 20:36 |
|
 |
|
David Wikström
|
OK, tack för hjälpen. Testar lite med C10 nästa gång jag får hem den. 
_________________ David
|
| 19 Feb 2013, 21:45 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
rudmark wrote: Klipp C10 eller sätt ist in en 5pF sitter predis i närheten av volymen.
sk 'bright cap mod. Enklare kan det inte bli.... Men C10 sitter väl i Vibratokanalen, det är väl Normalkanalen som du vill ändra på.
|
| 19 Feb 2013, 22:07 |
|
 |
|
busse
|
Om du tycker att normalkanalen är fräsig får man väl ge sig på tonstacken, ladda hem Tonde stack calculator och lek med den.
Utan att ha testat så skulle jag nog först testa att minska R6 till 56K eller 33K, ev skulle jag pröva öka C2 till 470pF, nu får ni mer erfarna rätta mig om jag har fel.
Kan säga att på min moddade Marshall Class 5 har jag bytt motsvarande slope resistor till ett 10K motstånd och en 100K trimpot.
|
| 19 Feb 2013, 22:20 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Dessutom på saker kring Vibratokanalen, Normalkanalen brukar folk tycka är OK att ha en fräsbox före. Inga speciellt diskantlyftande saker där. Busses förslag låter vettiga, kolla det! En tanke är att ha en kanalswitch A/B-box som byter mellan Vibratokanalen för rent ljud och Normalkanalen för distat ljud (fuzzen alltid på). Då kan du ju dra ner tonkontrollerna på Normalkanalen till lämplig nivå, borde väl funka? Eller har du i stort sett alltid Normalkanalen igång?
_________________ /Lennart
|
| 20 Feb 2013, 18:26 |
|
 |
|
David Wikström
|
Men om jag ändrar på EQt så sabbar jag ju tonen. Problemet i det hela är ju att stärkaren inte beter sig i närheten så bra som t.ex. mina Marshalls när man använder en overdrive. Det blir liksom så att ju mer "dist" man rattar fram på pedalen, desto värre blir fräset.
_________________ David
|
| 20 Feb 2013, 19:07 |
|
 |
|
busse
|
David Wikström wrote: Men om jag ändrar på EQt så sabbar jag ju tonen. Problemet i det hela är ju att stärkaren inte beter sig i närheten så bra som t.ex. mina Marshalls när man använder en overdrive. Det blir liksom så att ju mer "dist" man rattar fram på pedalen, desto värre blir fräset. Fattar inte riktigt vad du menar med att sabba tonen. Om stärkaren är fräsig och vass låter ju precis ut som att du just vill ändra på frekvensgången i stärkaren. Att ändra på eq:n ger dig möjlighet att få bort vassheten och fräset genom att minska disknat och lyfta fram mellanregister? Minska motståndet R6 till 33K eller som jag föreslagit ersätta den med ett 10K motstånd och en 100K trimpot och öka C2 till 470pF så blir den ju mer Marshall lik och borde bli mindre fräsig, dock så tror jag fortfarande att mycket Fender karaktär kommer att lysa igenom.
|
| 20 Feb 2013, 20:13 |
|
 |
|
David Wikström
|
Hmm, hur ska jag försklara..? Såhär då. Treble är ju egentligen inte en diskantkontroll. Den påverkar ju högmid. Om du kör in gitarrsignalen i en dator och kollar vad som händer i ett grafiskt EQ så syns det att trebleratten bara påverkar högmidden. Symaskinsfräset ligger däremot uppe i riktiga diskanten och far. Den kommer ju att finnas kvar även om man skruvar i högmidden. På samma sätt som att med ett högpassfilter kan skära bort basfrekvenser som man inte kommer åt med basratten på stärkaren som faktiskt bara kontrollerar lågmid. Grundljudet i Deluxe Reverben har jag inget problem med. Vill inte att den ska låta Marshall. Sådana har jag ju redan flera stycken.  Det är ju när en overdrive introduceras som tokigheterna sätter igång.. Det jag tror att jag är ute efter är något lågpassfilterliknande som kan rulla av den högsta diskanten.
_________________ David
|
| 20 Feb 2013, 20:40 |
|
 |
|
rudmark
|
Quote: Det jag tror att jag är ute efter är något lågpassfilterliknande som kan rulla av den högsta diskanten. Börja med C10....se sedan vad som fattas dig.Finns åtgärder att bestämma svepet på trebkle, men att kapa eller minska C!0 tar bort det högsta. Att höja midden (=relativ sänkning av diskanten) går ganska lätt också, men det är inget jag gillar.
|
| 20 Feb 2013, 21:11 |
|
 |
|
busse
|
Visst är det normalkanalen som diskuteras, eller har jag missufattat det hela? C10 sitter ju på volymkontrollen till Vibratokanalen. Quote: Hmm, hur ska jag försklara..?
Såhär då. Treble är ju egentligen inte en diskantkontroll. Den påverkar ju högmid. Om du kör in gitarrsignalen i en dator och kollar vad som händer i ett grafiskt EQ så syns det att trebleratten bara påverkar högmidden. Symaskinsfräset ligger däremot uppe i riktiga diskanten och far. Den kommer ju att finnas kvar även om man skruvar i högmidden. På samma sätt som att med ett högpassfilter kan skära bort basfrekvenser som man inte kommer åt med basratten på stärkaren som faktiskt bara kontrollerar lågmid.
Grundljudet i Deluxe Reverben har jag inget problem med. Vill inte att den ska låta Marshall. Sådana har jag ju redan flera stycken. Det är ju när en overdrive introduceras som tokigheterna sätter igång..
Det jag tror att jag är ute efter är något lågpassfilterliknande som kan rulla av den högsta diskanten. Oken då är jag med på hur du tänker. Kanske skulle du testa sätta en liten konding mellan gallret på V1B och jord, enklast är är väl att löda in den på direkt på poten R10. Har ingen aning om värde men kanske 100pF eller nåt sånt kan vara ide att börja med, då skall man ju tappa av översta diskanten till jord innan 2:a gainsteget det är väl bara att testa sig fram till ett lämpligt värde på kondingen. Andra alternativet är väl att löda in ett RC-filter direkt på rörsockeln med kanske 1K och 0.022uF vilket skulle ge en brytfrekvens på ca 6000Hz. Samma här får man väl testa sig fram till ett lämpliga värden på motståndet och konding. Edit: Ett till alternativ kunde väl vara att koppla en konding parallelt med anodmotståndet, det ger väl också diskant avskärning. Har för mig att det brukar användas i "distmaskiner" för att ta bort fräs. Finns en kalkylator för det i den klistrade tråden här så det är väl bara kolla i den och sen räkna ut hur man vill ha det.
|
| 20 Feb 2013, 21:39 |
|
 |
|
rudmark
|
Rätt Busse. jag använder ju bara vibkanalen. Höja C7 då?som sitter på tonepotten, alternativt använda Vib kanalen? Eller byta element, cannabis rex tex, (eller som jag har Sidewinder Celestion...)
|
| 20 Feb 2013, 22:30 |
|
 |
|
busse
|
rudmark wrote: Rätt Busse. jag använder ju bara vibkanalen. Höja C7 då?som sitter på tonepotten, alternativt använda Vib kanalen? Eller byta element, cannabis rex tex, (eller som jag har Sidewinder Celestion...) C7 sitter ju också i Vibratokanalen, menar du C2.
|
| 20 Feb 2013, 22:46 |
|
 |
|
David Wikström
|
rudmark wrote: Finns åtgärder att bestämma svepet på trebkle rudmark wrote: Eller byta element, cannabis rex tex Inget av detta är ju av intresse eftersom att jag inte vill ändra på stärkarens helhet. Det låter ju kanonbra när jag gör allt utom använder en overdrive.. Busse. Jag ska absolut kolla in dina förslag när den väl ligger på bänken. Tack. 
_________________ David
|
| 21 Feb 2013, 00:24 |
|
 |
|
Svullo
|
Om du gillar karaktären i övrigt kan du ju alltid testa att lägga en tubescreamer mellan den aktuella overdrivepedalen och fenderstärken, ställ denna tubescreamer med drive max kl 9. Funkar för mig, och man slipper ändra i stärkaren. Ett annat "enkelt" knep är att dra ned drive på aktuell overdrive och sen köra stärkaren väldigt vääldigt högt.. Men det ger kanske andra bekymmer. I andra fall blir det väl som tidigare talare sagt att ge sig in i tonstacken och labba.
|
| 21 Feb 2013, 00:48 |
|
 |
|
David Wikström
|
Svullo wrote: Ett annat "enkelt" knep är att dra ned drive på aktuell overdrive och sen köra stärkaren väldigt vääldigt högt.. Det är precis så vi gör nu, och blir det tillräckligt starkt så behövs inte ens någon overdrive. Den kommer till vid alla de lägen där man inte kan spela så starkt, som t.ex. live.
_________________ David
|
| 21 Feb 2013, 11:44 |
|
 |
|
Amp Healer
|
David Wikström wrote: Hmm, hur ska jag försklara..?
Såhär då. Treble är ju egentligen inte en diskantkontroll. Den påverkar ju högmid. Om du kör in gitarrsignalen i en dator och kollar vad som händer i ett grafiskt EQ så syns det att trebleratten bara påverkar högmidden. Symaskinsfräset ligger däremot uppe i riktiga diskanten och far. Den kommer ju att finnas kvar även om man skruvar i högmidden.
Stämmer inte riktigt. Om du istället laddar hem Tonde stack calculator som du fått rådet att göra, så kommer du se: att med kontrollerna på 50% och höjer värdet på C1 så kommer inte diskanten ändars utan det är midden som höjs och inget annat. Det gör att du kan hålla tillbaka på diskantkontroll som även ger diskant och samtidigt behålla midden. Att sen ändra R1 till 33K som du fått rådet till skulle jag avråda dig från, då det kommer inkränka på finlir när man inte vill ha så mycket bas. Sen är problemet du sliter med "typiskt fender BF/SF" om det inte är fissel så är det att stärkan inte håller ihop i basen när man dra på volynen. Allt detta har med konstruktionen av kretsen att göra = var menat att låta "stor" på låg volym med fenders ej så starka singelcoil mickar. Det går att åtgärda problemet du stiter med, men det är lite med komplext än byt EN konding.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 21 Feb 2013, 13:27 |
|
 |
|
Svullo
|
Owe, det vore trevligt att höra resten om hur man bäst åtgärdar detta problem, om du har lust att berätta mer! 
|
| 01 Mar 2013, 15:47 |
|
|