View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 23:32

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Försteg och Slutsteg med rör till verkstaden 
Author Message

Post Försteg och Slutsteg med rör till verkstaden
Hej hej!

Sitter å kikar lite på ebay om man kan hitta något som man kan bygga som ska spela upp musik från datorn/iPhonen som är helt rör drivet (kan tänka mig diod likriktning). Men jag kommer väl inget vart om man säger så. Finns bara massa Kina kit som jag iof inta kan säga är dåliga men ni förstår säkert.

Ni har möjligen inte lite tips på vart man kan kolla mer om man ska bygga något enkelt som bara ska stå å spela lite musik när ja sitter å meckar? Hade varit kul å lära sig lite om den biten med. Någon kanske har byggt något fint man kan tipsa om?

21 Feb 2013, 13:22
Profile

Post Re: Försteg och Slutsteg med rör till verkstaden
Kucera wrote:
Hej hej!

Sitter å kikar lite på ebay om man kan hitta något som man kan bygga som ska spela upp musik från datorn/iPhonen som är helt rör drivet (kan tänka mig diod likriktning). Men jag kommer väl inget vart om man säger så. Finns bara massa Kina kit som jag iof inta kan säga är dåliga men ni förstår säkert.

Ni har möjligen inte lite tips på vart man kan kolla mer om man ska bygga något enkelt som bara ska stå å spela lite musik när ja sitter å meckar? Hade varit kul å lära sig lite om den biten med. Någon kanske har byggt något fint man kan tipsa om?

Varför vill du spela upp musiken via rör, låter det inte bättre via vanliga försteg/slutsteg, till gitarr / Bas fungerar ju rör bra men jag tror att musik låter bättre med transistor/IC krets baserade slutsteg

21 Feb 2013, 15:56
Profile

:shock: :shock: :shock:
Varför skulle det inte låta bättre med rörförstärkare till musik??? Vad spelar du på dina instrument?

Självklart ska du bygga 2 st monoblock till datorn, som du dessutom kan köra skivspelaren med! Ett välbyggt rörsteg låter enormt mycket bättre än dito kisel. Jag brukar jämföra med min gamla rörradio, 5-7 watt med min "50 watt" stereo... Ujuj vilken skillnad!

21 Feb 2013, 22:26
Profile

Jo den största anledningen till att ja hänger här är för att ja gillar det här med rör å tycker givetvis att man borde ha en liten mini rör stereo i labbet när man håller på å löder. En kul grejj liksom. Sen tvivlar jag inte ett dugg på att det skulle låta dåligt. Kan man då bygga det själv då man ändå har en massa delar till det vore ju toppen. Å de behöver ju givetvis inte vara någon super förstärkare som levererar utav bara fan utan bara något lagom till ett par högtalare. Hade jag velat ha musik från något annat så hade ja nog bara kopplat in högtalarna i datorn å de är ju inte lika kul. Man vill ju vara lite stolt när man slår på förstärkaren å sätter på sin favorit låt :)

21 Feb 2013, 22:54
Profile

Försök få tag i nån gammal rörradio. Ofta kan man bara plugga in via en grammofon eller aux ingång. Jag kör själv lite mono genom en luxor radio. Då låter min CD med Little Walter helrätt. Fast man får ju såklart serva den lite. Min är för tillfället tagen ur drift då 6x5gt rörlikriktaren skall bytas till dioder av ren säkerhetssynpunkt.

21 Feb 2013, 23:22
Profile

Ja ska se vad man kan hitta på blocket å div loppisar eller auktioner. Annars har ja tittat på denna här: http://store.tubedepot.com/diy-k-8ls.html
Men sen undrar jag om man behöver en preamp med? Typ denna: http://store.tubedepot.com/diy-k-pl.html

Eller är det bara att köra ett slutsteg plus Dator alt. iPhone?

22 Feb 2013, 14:23
Profile

Du behöver rent ljud och ingen effekt, alltså kan du t ex använda 2 st ECL82 (som innehåller en trioddel och en pentoddel).

Några få komponenter, lite nätdel (lämpligen från en rörradio, 220-250V B+ samt 6,3V glöd räcker) och 2 små utgångstrafos tillkommer.

Ett sånt rör = minimalt monoblock. 2 rör = Stereo. Du behöver egentligen bara en gemensam balans/volymkontroll.

V > 1: a ECL82 triod (preamp) > 1:a ECL82 (pentod) > V utgångstrafo > V högt

H > 2:a ECL82 triod osv...

Om du vill mecka själv, alltså. Annars finns det rörradioapparater som har stereo i LF-förstärkaren och t o m är förberedda för stereodekoder :-) - men se bara till att den har 4-8 Ohms utgångar så du inte köper en Philips med 800 Ohm på extrahögtalarna.

24 Feb 2013, 11:41
Profile

Ballz wrote:
Du behöver rent ljud och ingen effekt, alltså kan du t ex använda 2 st ECL82 (som innehåller en trioddel och en pentoddel).

Ja har kikat lite nu på dessa rör å de verkar ju då ge 2w ut per kanal om ja ska ha en stereo förstärkare. Å de verkar ju tillräckligt men då kommer ju fråga no2. Vad ska man ha för högtalare till förstärkaren? Bör dom inte ha en väldigt hög effektivitet/verkningsgrad/sensitivity (vet inte vilket ord som passar bäst)? Vad räcker? Kan man ha ett par med 90dB eller ska man upp mer? Det kanske är lite överkurs iof, men ändå.

25 Feb 2013, 00:01
Profile

Om du inte ska ha grejorna till partyanläggning så kommer vilka små söta (eller större) högtalare från vilken loppis som helst att ge dej mycket volym för meckande, det kan jag lova, även om 2 W inte låter mycket på papperet. Köp ett par gamla 2-vägshögtalare med hel gummikon o helt diskantelement så kommer det låta helt ok. Utan tonkontroll. Hur är det..ECL86 har lite mera output i pentoden, väl? I övrigt samma systemkrav som ECL82, om jag inte minns fel.

25 Feb 2013, 20:25
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]