View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 07:06

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Problem med nån form av överblödning 
Author Message

Post Problem med nån form av överblödning
Jag upptäcket ett fel idag på mitt Vibro Mater bygge som jag inte säkert tänkt på tidigare. Det som händer är att jag fär en ful, sprucken dist på anslaget om jag har volymen över hälften och vrider dwellkontroll på runt 7-8. Nu till det verkligt intressanta, disten kommer även fast jag har kortslutit bort recoverysteget det spela alltså ingen roll att man har av reverbet, fuldisten kommer då man har hög volym och mycket dwell men den påverkas också av styrkan på insignalen. Störningarna som påverkas av dwellens inställning kommer alltså över på den torra signalen.

Att jag upptäcket det hela nu var för att jag hade en gitarr med P90 och annars nästan bara spelar med Strata, Tele. Jag höll på att testade reverbet i stärkaren mot en Boss "Fender reverb" pedal och hade hyfsat med volym och vred dwellen i botten då jag upptäckte detta fenomen men det räcker att man backar volymen lite på gitarren så försvinner missljudet.

Jag blir liksom inte riktigt klok på hur detta hänger ihop, jag har ju 47K splitmotstånd men dom ligger ju ett gainsteg före dwellen och borde väl inte påverka det hela. Vad kan det vara som gör att dwellkontrollen stör den torra signalen, det är ju som mysko att man får in missljudet på den torra signalen. Jag hade problem med rundgång där av där av 6.8K motståndet på dwellpoten och 1000pF till jord från gallret på V4.

Nån som kan lista ut om det kan tänkas vara nåt "elektriskt" fel eller om det är mer troligt att det har nåt med layouten att göra att man får nån överblödning nånstans.

Så här ser schemat på det hela ut.
Image

17 Feb 2013, 23:38
Profile

Post Re: Problem med nån form av överblödning
Du har överskridit max tillåten anodspännig på AT7:an med sådär 50%. 434V är inte ens nära max specade 300V. Varför matar du reverbdrivern från nod B? Ta den från C och ändra 1k dropresistorn så du får anoden ner till rimligare sådär 275V. Det är det första jag skulle göra.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Feb 2013, 23:52
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Du har överskridit max tillåten anodspännig på AT7:an med sådär 50%. 434V är inte ens nära max specade 300V. Varför matar du reverbdrivern från nod B? Ta den från C och ändra 1k dropresistorn så du får anoden ner till rimligare sådär 275V. Det är det första jag skulle göra.

Okej, jag har helt enkelt kopierat Fender som på tex Twin Reverb matar reverbdrivaren från B-noden med 440V men kompleterade med en dropresistor och en extra konding för att ta ner spänningen till Fenders 440V från mina manliga 507V. Detta är kanske inget bra svar men tänkte att det verkar ju ha funkat för Fender även om man kan tänka sig att det kanske är optimalt för livslängden på 12AT7 röret.

Då kommer ju följdfrågorna. Jag kan ju förstå om själva reverbet låter skit på full dwell om det är reverbdrivröret som spökar men hur kommer störningarna över på den torra signalen? Som jag skrivit ovan så spökar det även om reverbet är avslaget så att ingången på recoverysteget är kortsluten om man har dwellen högt ställd över 8 och volymen uppvriden nånstans mellan 5-8 beroende på vilken utsignal gitarren ger.

Har det någon betydelse om jag matar från nod B med större värde på dropresistorn eller tar spänningen från nod C med lägre värde på dropresistorn. Givetvis blir det ju större effekt över resistor från nod B men om motståndet klarar den effekten finns det då någon annan nackdel att ta spännigen från nod B?

18 Feb 2013, 08:53
Profile

Jag var hemma och åt på lunchen och då snabb testade jag lite tog och bytte ut 12AT7 röret till ett annat NOS Philips men det blev inget skillnad. Testade då att dra ur 12AT7 drivröret och då försvann missljudet så frågan är då vad kan det vara som gör att 12AT7 röret lyckas störa den torra signalen?

Passade även på att kolla lite nyare Fenderscheman och Fender driver ju fortfarande 12AT7 rören som används som reverbdrivare till vissa modeller på höga spänningar, bla Prosonic har 445V fram till reverbtrafon och om jag fattade schemat rätt så har Super Sonic Twin 428V fram till reverbtrafon. Men en del nyare modeller som Concert Reverb och Pro Reverb verkar ha 315V fram till reverbtrafon.

Super Sonic Twin http://support.fender.com/schematics/gu ... _Rev-B.pdf verkar ju ha nån specialare från reverbtrafon med två 220pF kondingar från sekundärtrådarna på reverbtrafon till jord de borde ju sitta där för att skära diskant. Kan det vara troligt att man vill åt ev rundgång på de sättet?

18 Feb 2013, 13:35
Profile

Hur ligger anslutningkablar av reverbtrafo till drivröret relativt övrigt signalkablage? Kapacitiv parasitkoppling mellan dessa kan ge upphöv till den typ av överhörning (det är ju inte blod i sladdarna :mrgreen: ).
Jag hade liknande problem (fast utan överhörning men med "bacon i het panna" fräs) i ett pentoddrivet reverb. Sänkning av drivspänning till under 300V, 5k6k resistor i serie med trafoprimär och 3nF parallelt med primärlindningen blev medicinen.
Att fräset försvinner när du tar ut reverbdrivröret tyder på att händer just där (det påverkas inte av att du dödar retursignalen). När du ökar signalen in så ökar svinget på anoden, eftersom trafo ger induktiv lastimpedans på runt 15-25k så kan ändring av anodströmmen(signalström) på +-5mA ge uppåt +-125V sving som lägger sig över de 435V anoden sitter på i vila. 550V i topparna kan få en 12at7 att lida korta knastrande överslag internt. Sådant kan läcka över kablaget hur lätt som helst. Avkopplingelektrolyten efter 1k dropper mäktar inte mot det.
Ovanstående baseras enbart på verbal beskrivning av fenomenet, utan att ha sett eller hört patienten direkt. :wink:

Zagray! - test & review

18 Feb 2013, 14:19
Profile WWW

Okej, jag skall försöka rota i kablaget med en plastpinne. Nu lutar mina misstankar på att det är störst risk att det är kabeln mellan reverbtrafon och anoden på 12AT7 röret som kan vara boven efter som den kabeln är längst och går "tvärs" över stärkaren till röret.

Om man säker späningen från 438V före trafon till ca 300V minskar drivningen av reverbet mycket då?

I övrigt vad kan man säga om Fenders höga drivspänning på 12AT7 rören i reverbdrivningen?

18 Feb 2013, 14:39
Profile

busse wrote:
Om man säker späningen från 438V före trafon till ca 300V minskar drivningen av reverbet mycket då?

Inte nämnvärt
busse wrote:
I övrigt vad kan man säga om Fenders höga drivspänning på 12AT7 rören i reverbdrivningen?
Att den kretsen har kommit till utan inblandning av en ingenjör. :mrgreen:

Zagray! - test & review

18 Feb 2013, 14:47
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
busse wrote:

Inte nämnvärt
busse wrote:
Att den kretsen har kommit till utan inblandning av en ingenjör. :mrgreen:

Tackar för svaren.

Då skall jag också ta och minska spänningen till drivröret och höra vad som händer och hur det låter och om missljuden försvinner, kanske kan man också ta bort kondingarna som sitter runt dwellpoten.

Då blir det en till följdfråga, jag håller ju på med en Twin Reverb som i princip har samma ingenjörsbefriade konstruktion och spänningar till reverbdrivningen som på mitt bygge. Då verkar det ju som läge att även sänka spänningen på reverbdrivningen i den också, eller?

18 Feb 2013, 15:36
Profile

Du har 2 separata mekanismewr igång:
1. drivsteget, det är verifierat genom att symptom försvinner när du tar ut drivröret
2. misstänkt högfrekvent överhörning i kablaget: fixa detta först för det vill man inte ha även om pkt 1 är åtgärdad.
Med detta i bagaget förebygger du problemet i nästa förstärkare.

Zagray! - test & review

18 Feb 2013, 15:56
Profile WWW

Tack för förslaget, då börjar jag först med att rota i kablaget och ser om jag kan hittat nåt misstänkt där.

Kan man få rundgång eller kan det bli känsligare för rundgång pga att man driver 12AT7 röret med för höga spänningar? Eller får man rundgången enbart genom överblödningar i kablaget till ingångssteget?

Vet att kablaget kan vara känsligt, i just denna stärkare hade jag en ful dist då man drog på ordentligt det visade sig vara att kabeln mellan högtalarejacket och motståndet i återkopplingen gick för nära en kabel till fasvändaren. En flytt av kabeln på några mm löste problemet.

18 Feb 2013, 16:22
Profile

Nu är nr 2 någorlunda testa. Tog och drog om kabeln mellan drivrörets anod och reverbtrafon så den fick gå på underisdan och komma upp i ett eget hål genom chassit nära 12AT7 röret, flyttade även kabeln mellan drivrörets galler och dwellpoten då den låg parallelt med kablarna från ingångsjacken. Resultatet som det verkar är att man kan vrida dwell och volym i botten utan att få rundgång, och då har jag rensat bort kondingarna runt dwellpoten skall även testa att ta bort 6.8K motståndet som begränsar dwellkontrollen lite. dock så vill jag testa mer innan jag ropar hej.

Ser att schemat jag postat i tråden inte riktigt stämmde jag har inte tagit ut spänningen till drivröret på nod B utan efter 4.7K motståndet, alltså samma som matar fasvändaren på 441V, skall ta och testa att byta ut 1K dropresistorn till drivröret till ett 47K då skall väl spänningen teoretiskt sjunka ca 140V och effekten vara 0.4W så ett 2W mostånd bör ju klara den uppgiften utan problem.

Nu verkar det även som att problemet med fuldisten då man vrider upp dwell och volymen också försvunnit, dock hade jag kvar fuldist på anslaget speciellt på vissa toner det räcker dock att jag drar ner treble och presence för att den skall minska. Nu spelar det dock som sagt ingen skillnad om man har dwellen på fullt eller helt avdragen och jag testade även att dra ur drivröret men det blev ingen skillnad heller samma fuldist är kvar så som det verkar så är nog reverbproblemet löst.

Dock så skall jag tillägga att jag endast har kört genom en Dr Z Aribrake på max dämpning då ungarna sovit vid mitt testande och jag har haft liknade problem på en Twin Amp då jag kopplade in den. I den minskade problemet genom att sätta 1.5K gridstoppers på slutrören.

19 Feb 2013, 07:26
Profile

Man får tacka herrarna för en både upplysande och välartikulerad diskussion :)

Jag har själv ibland funderat på hur ett 12AT7 egentligen mår i Fenderstärkare med så pass hög drivspänning, men jag har tidigare inte stött på några märkbara problem på den fronten.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

20 Feb 2013, 00:26
Profile

Testade vidare i går kväll och bytte ut 1K dropresistor till en 47K dropresistor, resultatet var att spänningen sjönk 100V till 340V före revertrafon. Resultatet var att jag kunde plocka bort 6.8K motståndet som begränsat dwellen tidigare (detta hade kanske ändå gått) och frågan är om det överhuvudtaget blev någon hörbar skilland på drivningen av reverbet, jag kan inte 100% säga att det inte blev det men mycket svårt att säga utan att kunna ab-testa.

Skall öka på dropmotståndet till 68K då bör jag landa på runt 300V enligt sist beräkningen och då måste ju röret må betydligt bättre än vid 440V.

Tycker fortfarade det är konstigt att Fender verkar hålla kvar den höga spänningen i vissa nyare modeller, i reissues kan man ju för stå det för då skall det ju vara så.

20 Feb 2013, 06:57
Profile

En fråga som är lite utanför ämnet men ändå kanske inte då det diskuterats spänningar. Hur bra mår 12AX7 röret till tremolot som matas från B+ med 414V på anoden? Katodmotståndet är ju ganska högt med 470K men hur är det med spänningen där?

20 Feb 2013, 12:44
Profile

Mät katodspänningen med tremolot avstängt. Den trioden fungerar icke linjärt dvs som en switch som öppnas och stängs av sinusvågen från den vänstra trioden.

Zagray! - test & review

20 Feb 2013, 12:54
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Mät katodspänningen med tremolot avstängt. Den trioden fungerar icke linjärt dvs som en switch som öppnas och stängs av sinusvågen från den vänstra trioden.

Okej, tänker jag rätt då förmodar jag att skillanden mellan anod och katod skall vara mindre än 300V?

20 Feb 2013, 13:32
Profile

Har kollat katodspänningen till tremolot och den är 200V så då borde det väl vara lungt med 413 på anoden?

21 Feb 2013, 14:17
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]