| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Biasmodulerande tremolo till fyra 6L6?
Till att börja med heter det biasmodulernade eller vad är den korrekta benämningen på den typ av tremolo som används på nbla Vibroverb 6G16?
Nästa fråga finns det nån möjlighet att göra ett sånt tremolo till en stärkare med fyra 6L6 slutrör? Har googlat men har bara hitta schema med två 6L6, 6V6 eller två EL34.
Jag har blivit tillfrågad att bygga om en Twin Reverb Reissue till PTP med lite små moddningar och funderar då om man kan göra biastremolo på en Twin?
|
| 26 Dec 2012, 13:40 |
|
 |
|
woodstock
|
 Re: Biasmodulerande tremolo till fyra 6L6?
busse wrote: Till att börja med heter det biasmodulernade eller vad är den korrekta benämningen på den typ av tremolo som används på nbla Vibroverb 6G16?
Nästa fråga finns det nån möjlighet att göra ett sånt tremolo till en stärkare med fyra 6L6 slutrör? Har googlat men har bara hitta schema med två 6L6, 6V6 eller två EL34.
Jag har blivit tillfrågad att bygga om en Twin Reverb Reissue till PTP med lite små moddningar och funderar då om man kan göra biastremolo på en Twin? Kolla efter ett schema på Fender Dual Professional. Principen blir annars exakt samma för fyra som för två 6L6:or, samma oscillatorkrets oavsett.
|
| 27 Dec 2012, 22:58 |
|
 |
|
busse
|
Menar du den blonda storebrorn till Vibro King från 90 nånting? Menar du att man kan ta Tremolokretsen från tex Vibroverb 6G16 som har två 6L6 rör och sätta den rakt av i en stärkare med fyra 6L6 och det funkar det samma?
|
| 27 Dec 2012, 23:44 |
|
 |
|
woodstock
|
busse wrote: Menar du den blonda storebrorn till Vibro King från 90 nånting? Menar du att man kan ta Tremolokretsen från tex Vibroverb 6G16 som har två 6L6 rör och sätta den rakt av i en stärkare med fyra 6L6 och det funkar det samma? Rätt uppfattat i båda frågeställningarna.
|
| 28 Dec 2012, 01:31 |
|
 |
|
busse
|
woodstock wrote: busse wrote: Menar du den blonda storebrorn till Vibro King från 90 nånting? Menar du att man kan ta Tremolokretsen från tex Vibroverb 6G16 som har två 6L6 rör och sätta den rakt av i en stärkare med fyra 6L6 och det funkar det samma? Rätt uppfattat i båda frågeställningarna. Tack, då skall nog jag och ägaren av Twinen ta ett tremolo test och lyssna vilken typ av tremolo som låter bäst, jag har mitt bygge som har biastremolo och två 6L6 i slutsteget och orginal Twinen har ju fotocell. Man bör ju höra karaktärsskillnaderna även om stärkarna i detta fall inte låter identiskt lika.
|
| 28 Dec 2012, 09:00 |
|
 |
|
woodstock
|
Du hör skillnaden. Biasmodulation ger mjukare vågform jämfört med optokopplartremolot. Reissue Twin Reverb från en bit in på 2000-talet har ett extra kretskort med komponenter som ersätter den ursprungliga neonlampan plus fotoresistorn. Samma skillnad i vilket fall. Mer fyrkantsvåg och "on/off" i Twin. Mer sinusvåg i 6G16 och mer steglöst reglerad höjning och sänkning av volymen.
|
| 28 Dec 2012, 11:13 |
|
 |
|
busse
|
woodstock wrote: Du hör skillnaden. Biasmodulation ger mjukare vågform jämfört med optokopplartremolot. Reissue Twin Reverb från en bit in på 2000-talet har ett extra kretskort med komponenter som ersätter den ursprungliga neonlampan plus fotoresistorn. Samma skillnad i vilket fall. Mer fyrkantsvåg och "on/off" i Twin. Mer sinusvåg i 6G16 och mer steglöst reglerad höjning och sänkning av volymen. Precis så har jag fatta att det skall vara, dock så har de två stärkare jag har med tremolo biastremolo vilket jag tycker låter ut bra. Nu är det ju inte jag som skall ha denna stärkare så jag tänkte låta ägaren avgöra vilken typ av tremolo han vill ha genom att ställa orginal Twinen och min Vibro Master bredvid varandra och sen lyssna på då två och sen avgöra vilken som låter bäst.
|
| 28 Dec 2012, 12:47 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Jag har byggt om Vibratot till biasmodulerande i min Dual Showman, 4 x 6L6, med hjälp av råd från bl.a Woodstock för några år sedan. (Tack för det Peter!) Det låter utmärkt, mycket mer musikaliskt vibrato, inte så kantigt. Kan varmt rekommenderas!  Här tråden med bl.a Peters skiss på lösning! viewtopic.php?f=24&t=12561&p=90206&hilit=biasmodulerande#p90206
_________________ /Lennart
|
| 29 Dec 2012, 23:55 |
|
 |
|
busse
|
Custom Sam wrote: Jag har byggt om Vibratot till biasmodulerande i min Dual Showman, 4 x 6L6, med hjälp av råd från bl.a Woodstock för några år sedan. (Tack för det Peter!) Det låter utmärkt, mycket mer musikaliskt vibrato, inte så kantigt. Kan varmt rekommenderas!  Här tråden med bl.a Peters skiss på lösning! http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24 ... nde#p90206Tackar, skall ta mig tid och läsa igenom detta. Jag har siktat in mig på 6G16 tremolot för det har jag ju själv erfarenhet av men dock med bara två 6L6.
|
| 30 Dec 2012, 00:33 |
|
 |
|
woodstock
|
Custom Sam wrote: Jag har byggt om Vibratot till biasmodulerande i min Dual Showman, 4 x 6L6, med hjälp av råd från bl.a Woodstock för några år sedan. (Tack för det Peter!) Det låter utmärkt, mycket mer musikaliskt vibrato, inte så kantigt. Kan varmt rekommenderas!  Här tråden med bl.a Peters skiss på lösning! http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24 ... nde#p90206Hej Lennart! Tack för hälsningen och kul att du tog fram den här gamla tråden! Min skiss i den har något kopplingsfel har jag för mig? Tror du upptäckte det när du använde det. Annars är layouten bra med utgångspunkt från AB763 eller motsvarande.
|
| 30 Dec 2012, 22:24 |
|
 |
|
Custom Sam
|
woodstock wrote: Custom Sam wrote: Jag har byggt om Vibratot till biasmodulerande i min Dual Showman, 4 x 6L6, med hjälp av råd från bl.a Woodstock för några år sedan. (Tack för det Peter!) Det låter utmärkt, mycket mer musikaliskt vibrato, inte så kantigt. Kan varmt rekommenderas!  Här tråden med bl.a Peters skiss på lösning! viewtopic.php?f=24&t=12561&p=90206&hilit=biasmodulerande#p90206Hej Lennart! Tack för hälsningen och kul att du tog fram den här gamla tråden! Min skiss i den har något kopplingsfel har jag för mig? Tror du upptäckte det när du använde det. Annars är layouten bra med utgångspunkt från AB763 eller motsvarande. Japp, det var en liten sak där, vilket minne du har! Här är tråden med justeringen; viewtopic.php?f=24&t=14771&hilit=biasmodulerande i mitt första inlägg nämner jag detta att jag gjort en liten ändring. Under tiden jag letade fram tråden jag länkade till ovan fick jag upp en del annat roligt, du föreslog en gång i tiden att jag kunde göra en in/urkopplingsbar konding för att ytterligare sänka hastigheten på vibratot. I helgen tyckte en av sönerna att det borde gå att sätta vibratot långsammare, vilket väckte funderingar kring detta. Dessutom har jag numera en pot med switch "ledig", som jag kan använda till detta, och så ploppade lösningen upp... För att ni ska slippa leta, Peters text; "Ett tips på pot som jag kom att tänka på är en linjär 250k push-pull som bland annat GMF säljer: Den ger möjlighet till lite trix som av/på-funktion även via panelen (mindre nödvändigt kanske) eller valbart två olika tidsområden på speedkontrollen, från medelsnabbt (speed "0") till forte fortissimo ("10") och samtidigt med switchen aktiverad från riktigt riktigt långsamt till långsamt/medelsnabbt... Allt du behöver för dubbla områden på speedkontrollen är egentligen en enpolig switch plus ledningstråd och en kondensator på förslagsvis 0.047 mfd (gärna några olika kondensatorer för att testa lite olika tider, 0.01-0.1 mfd.)"
_________________ /Lennart
|
| 01 Jan 2013, 14:31 |
|
|