Vissa blandar ju olika högtalare i förstärkare, olika typer eller olika storlekar. Vad är er erfarenhet, speciellt när det gäller att blanda storlekar fördomsfritt?
Nån som kan säga t.ex hur det vore med 15" + 8", två tolvor och en åtta, eller annan valfri ovanligt kombination?
För egen del slänger jag ofta i två olika typer av element när tillfälle ges. Har t.ex en 2x10" med en keramisk och en alnico Jensen, och en 2x12" med en Celestion G12H och en Eminence Private Jack. Logiken är väl både att testa och att blanda olika världar i ett skåp - varför två likadana när man kan ha två olika, liksom...
I studiosammanhang är det som intressantast. Speciellt när man lärt sig hur högtalarna låter. Vad gäller 2x12:an i studio har Private Jack fått alla jobb hittills, medan g12:an fått stå ouppmicka och sympatilåta.
Nu har jag behov av att installera nya element i en 4x10, och banta antalet högtalare. Två tior eller tolvor skulle väl vara standard, även om skåpet är onödigt stort.
Så det bara slog mig, när jag nu ska göra om baffeln ändå... 15" och 10" kanske? Två 10" och en 8"...?
Tanken är att skåpet ska vara allround och kunna ta nästan vilken förstärkare som helst. Men minimikravet är att min Overtone Special 50W ska funka ihop med skåpet.
Ska tillägga att med i spelet finns också ett Vox basskåp från mitten av 60-talet som egentligen ska ha sk Celestion spiders 15". Ett orinalelement är blåst, det andra försvunnet. Funderar även på hur jag ska utrusta detta skåp, då vintage spec inte är något direkt krav. Snarare skulle jag spela gitarr genom det.
Tacksam för alla resonemang och funderingar kring ämnet!