| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Det är i sig inte så avancerat. De har ju en form av aktiv EQ original å det innebär att den drivs av rörtrioder. Att "ta bort" den funktionen e såpass enkelt att man bygger en ny tonstack...åsså flyttar man såväl ingående som utgående signalkabel dit bara. Å vilken typ av EQ du vill ha istället har du ju tydligen koll på så.... Abret i sammanhanget är att tagboardsen i dem original e såpass välfyllda att man isf måste installera EQ;ns komponenter antingen rakt på pottarna eller installera ett extra litet kort för ändamålet. Rakt på pottarna fungerar om man överdimensionerar ngr av komponenterna så de rent fysiskt/strukturellt blir mkt kraftigare å därmed duger att hänga de andra komponenterna i. Gör åxå för en extremt kompakt installation isf.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Nov 2012, 12:09 |
|
 |
|
Racing
|
 Work in progress-som det heter. Dvs att allt e inte placerat där det skall sitta ännu i bild,men det där e iaf den tidigare påtalade "Triumph" tonstacken till leadkanalen. Känns lite som det börjar landa på någe vis. Som synes då med ngr av komponenterna milt sagt överdimensionerade,just för att strukturellt få tillgång till avsevärt kraftigare ben osv.  Å trioderna börjar få kabel de med. Det som e i signalkabel till gain samt volym å master e allt lagt det med... Det kommer sig. Bit för bit. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 01 Nov 2012, 21:27 |
|
 |
|
Korvabengt
|
MOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAHHHHHHHHH!!!
Ser bra ut Jesper! Kanske klar till den tionde, när det vankas amerikansk mopedspelning?
Skulle för övrigt ALDRIG ha släppt den där tomma gamla SoundCity 4x12:an som jag fegade ur på..... Växer ju inte direkt på träd sådana och det hade ju varit så snyggt, så snyggt...... aarrggghh!, T.
|
| 01 Nov 2012, 23:03 |
|
 |
|
Racing
|
Kan mkt väl vara. E mindre kvar än det ser ut. Primärt sen handlar det eg bara om att dubbelkolla allting innan man slår om strömbrytarn. Framför allt med de lindningar som inte ligger över standby. Den ena kontrollampan sen Tomas e ifrån början en 220 lampa...å den byter jag nu ut mot en 6,3a. Poängen e att själva lampan e isärtagbar så...jag byter liksom bara innehållet i den till 6,3V. Mest för att det blir smidigare att ersätta den dan den kajkar ur. Hade handen på hjärtat räknat med att vara klar tidigare,men se...det kom en alldeles fantastisk Fender Twin emellan åxå.. Skall bli intressant att tweaka denna. Brukar ju ändå gå hyggligt fort i mitt fall.
|
| 02 Nov 2012, 00:19 |
|
 |
|
epa
|
: ) Låter ju faktiskt genomförbart ju, då skulle man kunna ha en switch för orginal/ny EQ, ska nog se hur svår HiwattEQn är att bygga... Sen är det ju såklart nån som vart å rotat i den redan och moddat, men ska kolla ifall man hittar EQ-kablarna så kan man ju prova att koppla förbi den å se hur den låter utan EQn, eller göra en loop å testa med EQpedal eller så. Racing wrote: Det är i sig inte så avancerat. De har ju en form av aktiv EQ original å det innebär att den drivs av rörtrioder. Att "ta bort" den funktionen e såpass enkelt att man bygger en ny tonstack...åsså flyttar man såväl ingående som utgående signalkabel dit bara. Å vilken typ av EQ du vill ha istället har du ju tydligen koll på så.... Abret i sammanhanget är att tagboardsen i dem original e såpass välfyllda att man isf måste installera EQ;ns komponenter antingen rakt på pottarna eller installera ett extra litet kort för ändamålet. Rakt på pottarna fungerar om man överdimensionerar ngr av komponenterna så de rent fysiskt/strukturellt blir mkt kraftigare å därmed duger att hänga de andra komponenterna i. Gör åxå för en extremt kompakt installation isf.
|
| 02 Nov 2012, 09:23 |
|
 |
|
Racing
|
Jahapp Tomas...  Houston...we have lift off.... Slog runt brytarna precis innan jag gick hem för dagen å samtliga verkar vara stabila. Har inte provat med slutrör i av den enkla anledning att det sista på biaskretsen behöver dras. Annars e nog allt på plats menar jag. Tom glödlampan i bild e öppnad å fått ny lampa,å numer på 6.3VAC... Blir en intressant dag imorgon. 
|
| 07 Nov 2012, 20:06 |
|
 |
|
Racing
|
Rasslat till eländet ida...å jofan. Den låter. Leadkanalen ung som tänkt...."clean" (som snarast e Marshalleresk) not so much. Eller...jafan. Den låter,men.... Nä. Tebax till arbetsbordet. Så enkelt e re. (Man kan fan inte vinna varje gång!) 
|
| 09 Nov 2012, 21:50 |
|
 |
|
Racing
|
 Så. Nu rullar,fungerar å går eländet iaf. Återstår att få den att låta vettigt. En reflektion e att det i vart fall inte saknades spänning,den landar kring 500 jämnt under last.
|
| 26 Nov 2012, 20:34 |
|
 |
|
Racing
|
Nu skulle jag kunna behöva lite input. Labbat vidare med denna idag,å nu funkar den i alla ändar. Båda kanalerna ger vad man kan förvänta på alla vis,å slutsteget ligger nog inte långt ifrån de 100w som det skall.
Det jag däremot tycker lyser med sin frånvaro e "det". Ni vet,det där som får en att få ståpäls när man lirar själv. Poängen e att "receptet" e för mig välkänt...spänningarna ligger nog hyggligt var de skall...men lika förbannat e "det" inte att finna. Min tanke,fråga,e nu om det KAN bottna i den där Fender UL utgångstrafon. Själv...tycker jag det e "tunt" som resonemang,men jag vetti fan vad annat det skulle kunna va.?
En annan tanke...e att choken e fan inte stor i denna maskin. Skulle det kunna vara vad som lurar mig?
Missförstå mig inte! Som röris sett gör den det den skall nu,men..."vi vore inte vi" om nån av oss lämnar ifrån oss ngt man inte känner att man kan stå bakom. Å detta...e jag inte i hamn med.
|
| 27 Nov 2012, 22:54 |
|
 |
|
bb5000
|
Kan du inte skicka signalen från preampen till ett annat slutsteg för att testa den separat ?
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 28 Nov 2012, 10:42 |
|
 |
|
Racing
|
Good thinkin Bob!! Naturligtvis! *tar mig för pannan*. Tack,tanken hade inte ens föresvävat mig.
|
| 28 Nov 2012, 10:53 |
|
 |
|
Korvabengt
|
Thinking.... thinking... thinking... but not! Perhaps just not my .......? 
|
| 02 Dec 2012, 22:16 |
|
 |
|
Korvabengt
|
Om doktor Rally är beredd att skriva ut patienten efter ronden så kommer jag och hämtar torsdag el. fredag. Tar skåpbilen eftersom det finns andra patienter som behöver läggas in för observation. Ringer.
/T
|
| 25 Dec 2012, 23:38 |
|
 |
|
Racing
|
Blir bra. Har till slut hittat trafo ändkåpor som kan ändras att passa den där västsvenska prylen. Appropå det vi talat om vad avser elsäkerhet. E väl i princip det kvar.
Sen tycker jag vi gör så att du får prova maskin med två olika utgångstrafos å så bestämma dig för vad du tycker själv. E en snabb operation att bara brygga in.
|
| 26 Dec 2012, 16:15 |
|
|