Rörpedal, preamp funderingar
Jag har en längre tid (flera år, enda sedan jag köpte mitt Leslie) funderat på att bygga en rörpreamp att kunna använda gitarrerna tillsammans med mitt Leslie 142 och då slår mig en annan tanke att även ha en vanlig teleutgång på preampen så man kan ha den framför en vanlig stärkare som dist overdrivepedal. Det hela kommer att drivas på höga spänningar ca 300V för att fast slow switchningen på lesliet går på höglikspänning.
Just nu är jag lite insnöad på att bygga nåt Dumble elller Mesa aktigt och funderar helt enkelt på om man skulle ta och "kopiera" nån 4-stegares preamp och kaske på nåt smart vis koppla in och ur ett eller två gainsteg och sen ha två mastervolymer beroende på hur det hela är inkopplat, eller att man helt enkelt gör den två kanalig så man har en 2-stegs och en 4-stegspreamp att välja mellan.
Då till frågorna, hur kan man tänka sig att det fungerar att köra en 4-stegspreamp in i en "ren" stärkare av Fender typ? Det jag främst tänker på är ju hur stärkarens försteg och eq påverkar det hela. Ljudmässigt skulle jag vilja kunna få fram ett ljud liknade detta om man pluggade in i en Fenderstärkare av Blonde eller Blackface typ
http://www.youtube.com/watch?v=JSbZBZjIDVI Vet ju att det finns ett par pedaler med rör bla Matchless Hotbox och jag tror att Duncan också har nåt så men är det nåt spelciellt att tänka på?