View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 16:13

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Rörpedal, preamp funderingar 
Author Message

Post Rörpedal, preamp funderingar
Jag har en längre tid (flera år, enda sedan jag köpte mitt Leslie) funderat på att bygga en rörpreamp att kunna använda gitarrerna tillsammans med mitt Leslie 142 och då slår mig en annan tanke att även ha en vanlig teleutgång på preampen så man kan ha den framför en vanlig stärkare som dist overdrivepedal. Det hela kommer att drivas på höga spänningar ca 300V för att fast slow switchningen på lesliet går på höglikspänning.

Just nu är jag lite insnöad på att bygga nåt Dumble elller Mesa aktigt och funderar helt enkelt på om man skulle ta och "kopiera" nån 4-stegares preamp och kaske på nåt smart vis koppla in och ur ett eller två gainsteg och sen ha två mastervolymer beroende på hur det hela är inkopplat, eller att man helt enkelt gör den två kanalig så man har en 2-stegs och en 4-stegspreamp att välja mellan.

Då till frågorna, hur kan man tänka sig att det fungerar att köra en 4-stegspreamp in i en "ren" stärkare av Fender typ? Det jag främst tänker på är ju hur stärkarens försteg och eq påverkar det hela. Ljudmässigt skulle jag vilja kunna få fram ett ljud liknade detta om man pluggade in i en Fenderstärkare av Blonde eller Blackface typ http://www.youtube.com/watch?v=JSbZBZjIDVI

Vet ju att det finns ett par pedaler med rör bla Matchless Hotbox och jag tror att Duncan också har nåt så men är det nåt spelciellt att tänka på?

17 Dec 2012, 11:05
Profile

Post Re: Rörpedal, preamp funderingar
Om du ändå tänker Mesa, finns det ju V-Twin, det schemat är ju tillgängligt på nätet. Koch har ju också en rörpedal/preamp. V-Twni har ju olika utgångar för slutsteg, före gitarrförstärkare, och direkt in i mixer. Vet inte hur det är med Koch.

17 Dec 2012, 11:46
Profile WWW

Om du ska köra en komplett preamp kan du ju överväga att köra den rakt i in i fasvändaren så behöver du inte oroa dig för färgning osv. Det går fint att bryta upp signalvägen före fasvändaren och ha en slave-ingång på en Fender-stärkare av de typer du nämner.
Musikding har annars ett par Soldano-preamps som verkar prisvärda.
http://www.musikding.de/Kits/Web-projects/Anvil-Tube-Preamp-Kit::2515.html
//Gunnar

17 Dec 2012, 15:21
Profile

kjelle wrote:
Om du ändå tänker Mesa, finns det ju V-Twin, det schemat är ju tillgängligt på nätet. Koch har ju också en rörpedal/preamp. V-Twni har ju olika utgångar för slutsteg, före gitarrförstärkare, och direkt in i mixer. Vet inte hur det är med Koch.

Har kollat lite snabbt på Mesa V-Twin schemat men jag blir som inte riktigt klok på hur den funkar, det var ju en herrans massa OP:ar och fettar i den. Blir det en 4-stegare eller är det det två kanaler med var sitt rör och OP:ar som sköter resten?

Izzy wrote:
Om du ska köra en komplett preamp kan du ju överväga att köra den rakt i in i fasvändaren så behöver du inte oroa dig för färgning osv. Det går fint att bryta upp signalvägen före fasvändaren och ha en slave-ingång på en Fender-stärkare av de typer du nämner.
Musikding har annars ett par Soldano-preamps som verkar prisvärda.
http://www.musikding.de/Kits/Web-projects/Anvil-Tube-Preamp-Kit::2515.html
//Gunnar

Det var ju ingen dum idé att sätta en ingång direkt till fasvändaren, det är väl bara att ha ett switchat jack som bryter orginal preampen då man pluggar in en ett externt försteg. Dock så funderar jag på om man skulle ha en en switch eller relä styrning så man kunde växla mellan orginalpreamp och en extern preamp om man vill använda riggen live och ha möjlighet att komma åt det rena orginalljudet. I sånt fall måste man ju också ha en direkt utgång för gitarrsignalen från pedalen som kan koppla till stärkaren då orginalpreampen skall användas men det är ju en ganska enkel sak att lösa.

Absolut enklast vore väl att bara ha preampen framför stärkaren som en vanlig pedal då det skulle vara mest praktiskt om man vill använda live preampen live. Funderar på om man skulle ha ett in och urkopplingsbart filter för att kompensera orginal försteget, några tips på ett filter för att kompensera för ett vanligt Fendersteg utan reverb.

17 Dec 2012, 16:39
Profile

busse wrote:
Det var ju ingen dum idé att sätta en ingång direkt till fasvändaren, det är väl bara att ha ett switchat jack som bryter orginal preampen då man pluggar in en ett externt försteg.

Japp. Minns inte men det kanske finns en clean-kanal i den där preampen så slipper du switchning. Men kanske synd slösa bort en fin gammal Fender-stärkare och bara använda slutsteget?
/G

17 Dec 2012, 17:30
Profile

Izzy wrote:
busse wrote:
Det var ju ingen dum idé att sätta en ingång direkt till fasvändaren, det är väl bara att ha ett switchat jack som bryter orginal preampen då man pluggar in en ett externt försteg.

Japp. Minns inte men det kanske finns en clean-kanal i den där preampen så slipper du switchning. Men kanske synd slösa bort en fin gammal Fender-stärkare och bara använda slutsteget?
/G

Nu är det i och för sig inte en gammal Fender men den rena kanalen och revebet som ligger parallelt med normalkanalen den låter ju riktigt bra så lite synd är det ju att offra den. I första läget är skulle man ju kunna testa att köra preampen framför stärkaren och höra hur det låter, en Fender tonkontroll har väl en middip och det är väl den som man kanske måste kompensera på nåt vis.

Jag funderar på hur det skulle bli om man kombinerar ett lågpass och ett högpassfilter efter varandra då borde väl mellanregistret lyftas fram? Om man har en 4-stegare så borde väl inte signalnivån heller vara nåt större problem även om man skulle sätta filter på utgången som snor ganska mycket gain, det borde ju vara bra mycket kraftigare signal efter en 4-stegare än en elgitarr.

18 Dec 2012, 11:22
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]