View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 00:33

Reply to topic  [ 7 posts ] 
HJÄLP! Oroväckande missljud. 
Author Message

Post HJÄLP! Oroväckande missljud.
Haloj!

Har en dynacord exquisite som är helrenoverad av Racing i somras. Är mycket nöjd med den och den har fungerat klockrent.. tills nu.

Nu hände nått skumt med stärkarn. Hade precis börjat spela på låg volym och allt var frid och fröjd... Helt plötsligt dog ljudet från guran och ersattens av ett sjuhelvetes brum, i själva maskinen alltså, detta läckte inte ut i högtalarlådan. Den nästan vibrerade liksom, vet inte om det kanske kom från trafot? Skruvade ner volym, drog ur gitarrsladden och slog av.. Väntade en stund och slog igång maskineriet igen, utan guran inkopplad och med volym/master på noll. Väntade ett par minuter och brummet återkom. Då stängde jag ner hela skiten och drog även ur nätkabeln. Hörde några mystiska "knäppande" ljud från maskinen... Hm.

Undrar om det var handhavandefel här :P Brukar alltid vänta en god stund innan jag belastar förstärkarn med signal så att den får "värma upp", den här gången kanske jag väntat för kort stund? Tyckte dock inte att jag gjorde nått annorlunda. Är ingen tekniskt lagd person så jag vet inte vad som kan vara fel..
Spelade på väldigt svag volym när felet uppstod.

Vad tror ni det kan röra sig om?

MVH /Olle

16 Dec 2012, 15:57
Profile

Post Re: HJÄLP! Oroväckande missljud.
Det där låter för mig som du har ett slutrör som kastat in handduken. Iofs inte helt orimligt...

Medveten om att du inte direkt e rörmek...e nu den behöver till ngn som kan lite om rörförstärkare. Sk bias motstånd sitter installerat och biasen i sin tur e justerbar via pot.
Men...en kvalificerad gissning e dessvärre att ett av slutrören kroknat Olle.

Om du behöver nya så kika på tubetown.de Själva installationen å justeringen i sin tur...e enkelt nog iom att allt jobb kring att göra det justerbart redan e gjort.

Innan det beställs nya slutrör dock anser iaf jag för en att den behöver till ngn som har vett på att kunna förstå vad det e han tittar på-å i din ände av landet.

16 Dec 2012, 21:21
Profile

Ok, tack för svar jesper!

Får helt enkelt ta å lämna in den. Kanske dags å byta de andra rören då när jag ändå e i farten.. Va är det för skick på likriktarröret plus de övriga? Vet du/minns du? :P
Hoppas inget annat blivit skadat och att det bara är som du tror.

16 Dec 2012, 23:15
Profile

Behöver du nog knappast oroa dig om.
Be ngn med lite koll kika på maskin. Den bits inte... :mrgreen: .

Om allt annat skiter sig e det bara att du skickar ner den igen så skall jag försöka ta den med vändande post. Att reparera maskiner e trots allt bra mkt enklare än att designa dem. :wink:

16 Dec 2012, 23:24
Profile

Hehe ok..

Jo, men jag ska höra med Tomas på dirty amps.. Tror det finns en snubben på den lokala musikanten också.
Håhå jaja, nu när jag är utan dynan ett tag måste jag spela på min peavey rage 158, bara det är ju en upplevelse! :P

16 Dec 2012, 23:49
Profile

:mrgreen: :mrgreen:

En tanke.
Som du säkert läst har jag det sista snöat in på gamla Klemt;ar. Lite av...."systern" till Dyna. Din tidiga -45a skulle nog kunna må bra av att få en presence kontroll installerad av samma typ man hittar just i Klemt Showstar. Poängen e vidare att du har gott om plats att hänga dit en...e inte så många komponenter det handlar om å jag tror övertygat att du hade gillat skillnaden.
Kolla i Klemt tråden. Där ligger de schema du behöver isf.

16 Dec 2012, 23:55
Profile

hmm.. ptjaa. kanske det kanske. Får höra med Tomas om han känner sig manad. Är det ett relativt enkelt ingrepp så varför inte. Ögnade igenom klemttråden igår, ska kika lite mer noggrant :)

17 Dec 2012, 12:20
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]