View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 15:28

Reply to topic  [ 4 posts ] 
JCM800 2204 Spänningar i stärkare. 
Author Message

Post JCM800 2204 Spänningar i stärkare.
Hej på er, jag har en undran som jag inte förstår. Jag har just lödit ihop en 800 2204, och jag mäter 464V efter choken, 423V efter 10kOhm motståndet (punkt A)som ligger över kondingen 50+50.
Efter det droppar inte spänningen alls över de andra 10kOhm motstånden i försteget (punkt 5 och 6).
Jag har felsökt och letat men hittar inget fel i det jag gjort.
Jag kan inte tänka mig att detta är normalt, jag har bytt ut till nya 10kOhm motstånd.
Det kan väl inte vara 50+50 kondingarna, dom mäter rätt med instrument.
Image

24 Sep 2012, 19:40
Profile

Post Re: JCM800 2204 Spänningar i stärkare.
Det första du skall göra i min mening e att kontrollera att trioderna i preampen drar.
Mät spänningsfallet över respektive katodmotstånd-givetvis med respektive rör på plats.
E som så att finns där inget som drar ström efter den formen av motstånd sker heller inget spänningsfall eftersom motståndet i sig inte ser ngn last.
Om du har spänning in på pol 3 resp 6 för resp novalsockel....å du kan mäta resistans över katodmotstånden mot jord....å du kan mäta resistans mellan gallren å jord.. Å det inte funkar iaf...
Ställ isf om din multimeter i AC läge å mät fysiskt att där finns ~6,3VAC mellan pol 4/5 å pol 9 på resp sockel.

Men..det imperativa här e att se till att resp triod drar. Dvs att du har ett mindre spänningsfall över resp katodmotstånd.
Kom ihåg att varje preamp rör består av två trioder. Du kan i sin tur mäta på samma sätt för fasvändaren,bara det att spänningsfallet för det första kommer vara större samt att man vid en sk longtailed pair fasvändare har gemensam koppling för båda trioderna för katodanslutningen.

Annars gäller samma grej där. AC? Resistans till jord för katod respektive ömse galler.

24 Sep 2012, 19:53
Profile

Ja, titta på fan. du fick in mig på andra tankebanor, och vips så ligger spänningarna på pricken rätt. :lol:
Det var en bygling under kortet som hade losnat under lödövningar på ovansidan.
för övrigt var ligger bias på i en jcm800, jag får ned den till 50mA.

Tack för det Racing.

24 Sep 2012, 22:29
Profile

My pleasure.

Bias behovet styrs av slutrören kan man kanske säga. Dvs att den faktiska negativa spänningen e underordnad vad som skall till för att inte dina slutrör skall gå för varmt,å detta mäts normalt av oss vanliga dödliga i anodförlust i tomgång.

Om du inte har ngn biasprovare fungerar det på sitt sätt lika bra,om inte bättre,med att installera kalibrerade motstånd om 1 Ohm mellan resp rörsockels anslutning för katod/chassie. Installeras för EL34;or mellan pinne 1/8 å chassie.

Iom Ohms 1a samt 2a lag kan vi snabbt konstatera att iom att motståndet e på specifikt 1 Ohm så kommer spänningsfallet över motståndet att vara direkt översättbart från millivolt till milliampere.

Man mäter sedan B+,dvs DC spänningen in på utgångstrafons centertapp(alt vid första lyt) å multiplicerar det värdet med det uppmätta spänningsfallet över 1 Ohms motståndet.

Allt enl Ohms andra lag som säger att effekten P(i watt)= U(spänning i volt)*I(ström i ampere)
I värdet kommer vi alltså fram till genom att mäta spänningsfallet över 1 Ohms motståndet.

Mao e det med ngr ev 50mA totalt underordnat.

EL34;or anges normalt till maximalt 25watt å man brukar justera bias till nånstans kring 70-80% av det värdet för vettig livslängd på rören.
Skulle dock sagt att detta inte e gospel i nån form utan att det finns lika många idéer om vad som e rätt som det finns folk som justerar bias.

24 Sep 2012, 23:13
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]