View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 15:28



Reply to topic  [ 17 posts ] 
vad är en fender champ 12 värd? skräp? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post vad är en fender champ 12 värd? skräp?
kort fråga:
Är 80-tals champ 12 rent skräp man ska behålla eller kan man få nåt för en sån?
(undrar bara).


15 Sep 2012, 16:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
med den rätta modden är det inte alls ngn oäven förstärkare, så skräp är det ju inte.

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


15 Sep 2012, 16:11
Profile WWW
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Skräp!...

Modden ..tja.. du kan inte polera en bajskorv.

Rutten trafo, fizzlig och otight botten (dvs under 12W)
Billig trafo=billigt ljud. 90% av ljudet sitter i rätt maffig trafo.

Skräp och skräp.. allt som är under 5W är skräp...


15 Sep 2012, 18:30
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Näfan,Champ kan man definitivt myssla till te ngt vettigt. Inte mkt mer med det. Champ XD däremot e nog mer eller mindre bortom räddning med sina digitala effekter å annat lort.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Sep 2012, 18:30
Profile

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Freppezon wrote:
Skräp!...

Modden ..tja.. du kan inte polera en bajskorv.

Rutten trafo, fizzlig och otight botten (dvs under 12W)
Billig trafo=billigt ljud. 90% av ljudet sitter i rätt maffig trafo.

Skräp och skräp.. allt som är under 5W är skräp...


Nu vet jag inte säkert vad det är för förstärkare trådskaparen han men min champ tolv är på närmare 20 watt än 5...


15 Sep 2012, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Freppezon wrote:
Skräp!...

Modden ..tja.. du kan inte polera en bajskorv.

Rutten trafo, fizzlig och otight botten (dvs under 12W)
Billig trafo=billigt ljud. 90% av ljudet sitter i rätt maffig trafo.

Skräp och skräp.. allt som är under 5W är skräp...


Det tillverkades flera olika Fender Champs på 1980-talet, ingen under 5 W (6, 12 0ch 18 W).

http://ampwares.com/?brand=fender&line=champ

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


16 Sep 2012, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Wow, vilket snack, under 12 watt ger ruttet ljud osv!?
De bästa inspelningarna gjorda av alla möjliga legender (t.ex Clapton & Richards) vid slutet 60-talet och 70-talet gjordes på Champ och andra låg watt rör förstärkare, så det många strävar efter tonmässigt är gjort på klenare än 12-wattare.
Denna Champ 12 har jag ingen aning om då jag inte spelat på nån, men min Fender Bronco, 6-wattare med tremolo, från 1973 är bland det bästa jag provat över huvud taget :-)
Så, jag tror nog att nån kan bli riktigt nöjd om den är något sånär lik de tidigare champarna!


16 Sep 2012, 09:33
Profile

Joined: 05 Jun 2005, 11:18
Posts: 1501
Location: Knivsta
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Racing wrote:
Näfan,Champ kan man definitivt myssla till te ngt vettigt. Inte mkt mer med det. Champ XD däremot e nog mer eller mindre bortom räddning med sina digitala effekter å annat lort.


Håller inte med om det du säger om Champ XD.
Jag har en med ett Jensen element i. Och första kanalen låter kanonbra.
På andra kanalen finns det ett par ljud som är användbara.
Har använt den på några pubgig nu,(uppmickad) och det fungerar kanon.


16 Sep 2012, 10:04
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Måste erkänna att jag var lite lömsk där så att ingen annan skulle slå till före.
Hittade en sådan plus en "skräpgitarr" för 1600 på blocket (örebro).
Tänkte att man kunde köpa kittet å sälja guran för 500-600 å ha en champ för 1000 spänn
som man kunde pyssla med nån gång i framtiden.
Insåg sedan att den nog är lite för hightech för mig och inte kommer ha tid på nåt år. (behöver nog pyssla med riktiga basic saker som nybörjare).

slå till vettja! (om det nu är ett kap. såg en annan likadan för 2200)

tjoflöjt!


16 Sep 2012, 10:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Men ifall det är en Rivera Champ så är det ett kap!


16 Sep 2012, 16:27
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
designed by rivera hittar jag när jag googlar.
jag skippart ändå


16 Sep 2012, 16:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Örebro champen är ingen Rivera. D e med röda rattar har dåligt rykte...


16 Sep 2012, 17:25
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Ok. varför det dåliga ryktet?


16 Sep 2012, 19:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Med Dan Torres mod, Weber 12A100 alnico högtalare och 5881 slutrör så är jag super nöjd med ljudet. Bättre än -57 tweed champ


16 Sep 2012, 20:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
tokfan wrote:
Ok. varför det dåliga ryktet?


Vet öärligt inte, efter Riveras Fendrar så försökte de själva, blev mer hårt och rent ljud, och det gillades inte (detta är vad jag tror....) Kan ha funnits trissor i bilden också ( :wink: :wink: :wink: :wink: )


16 Sep 2012, 20:41
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
hittade en liten fettrissa vid utgångstrafon på schemat.
tack för lärdomen!!


16 Sep 2012, 21:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: vad är en fender champ 12 värd? skräp?
Freppezon wrote:
Billig trafo=billigt ljud. 90% av ljudet sitter i rätt maffig trafo.

Kan inte hålla med om att det påståendet stämmer. Är dock med på att trafot har väldigt stor betydelse för ljudet, men inte nödvändigtvis att ett maffigare behöver betyda bra/bättre ljud.
Kolla t.ex. på Marshalls 1974X eller 2061X. Små underdimensionerade trafos som ser ut att höra hemma i en 5W kombo eller nåt, men ändå låter de hur bra som helst. Dessutom hade jag en Matamp en gång som jag sålde för den lät så mesig. Den hade överdimensionerade trafon istället.

Det lustiga var att head-to-head så hade den lilla 2061X (2xEL84) mer djup och botten än Matampen med sina 4st EL34or.

_________________
David


19 Sep 2012, 09:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.