View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 19:40



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a! 
Author Message

Joined: 29 Jul 2012, 21:32
Posts: 2
Post Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a!
Hej alla! Är ny här på Ljudbojen så man måste ju vara artig och börja sitt första inlägg med att hälsa ;)
Jag har haft problem med min 5150 topp sen tidigare, köpte den begagnad och i rätt kasst skick för 2000 kr så jag förstod att det var tvunget att göra en del med den. Saken hör till den att jag har aldrig ägt en rörstärkare förut så jag hade ingen aning om att det var så svårt att hitta ställen som tar emot rörstärkare för lagning! :? Så jag har insett att ska det bli något fixat får jag göra`t själv!
Har dock en del frågor till någon/några kunniga som orkar ge mig en hjälpande hand! :wink:

Till detaljer:

Det började med att den tappade extremt mycket effekt från en sekund till en annan. Det kunde komma helt plötsligt från ingenstans. Den kunde fungera perfekt i flera rep på rad, men sen så tappade den plötsligt volym igen och gav ifrån sig ett superhögfrekvent ljud som nästan var för högt för en människa att uppfatta. Den blev värre och värre med tiden, och tillslut gick det inte att spela på den alls.
Jag frågade runt i lite olika musikaffärer och dom flesta var ense om att jag skulle byta slutstegsrören? på baksidan av toppen (6L6.orna) så skulle allt vara bra igen...

Jag beställde en ny uppsättning rör och bytte dom här om dagen. Ivrig som bara den samlade jag ihop bandet för ett gött rep och allt flöt på fint. MEN...
Idag när jag kom in i repan och skulle spela så uppstod det ett pipande/skrikande ljud från stärkaren så fort jag hade den iställd på "channel" på fotpedalen.
På "clear" och "crunch" var den tyst och fin. Testade även att koppla ur guran och sänka till 0. Då blev den tyst. Men så fort jag höjde så kom tjutet tillbaka. Det ökar i volym ju mer jag höjer.

Finns det någon som vet vad detta kan vara för något jävelskap som har bosatt sig i min stackars stärkare???
Skulle vara extremt tacksam för hjälp!
///Tobbe


29 Jul 2012, 22:05
Profile

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 294
Location: Karlshamn
Post Re: Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a!
Hej Tobbe!

Välkommen till bojjen (om det nu är upp till mig att kunna franföra dylikt välkomnande :wink: )

Om det uppstår endast på "channel" (om jag fattade rätt), så kan det vara ett av pre-amprören eller någon annan komponent som sitter i signalkedjan på den kanalen. Glapp, mikrofoni, eller något som medför att oscillation uppstår. En förstärkar-"gubbe" borde kika på den.

/Anders

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


29 Jul 2012, 23:52
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a!
Hej Tobbe, kan inget om dessa förstärkare men ev att du skulle testa byta förstegsrör som är unika för "Channel"-kanalen(?). Om problemet endast gällde denna kanal även innan du bytte slutrören så tror jag det kan vara en bra idé, om du nu vill slippa lämna in på rep. Antagligen sitter det samma typ av rör på olika försteg så testa att flytta runt på dessa tills du ringat i problemet. Glöm inte stänga av mellan bytena bara ;)

Hoppas det löser sig :)


30 Jul 2012, 11:45
Profile

Joined: 29 Jul 2012, 21:32
Posts: 2
Post Re: Det "skriker" konstigt ur min Peavey 5150 ll:a!
Ok! Tack så mycket för tipsen! Ska byta förstegsrören och testa om det fungerar, annars så får det bli "Förstärkar gubben" ;)


31 Jul 2012, 23:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.