View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 19:42



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall 6100LM? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post Re: Marshall 6100LM?
Kucera wrote:
För den jag har här nu har 6L6 och det enda jag ser som är gjort är att man bytt (kan jag kalla det "BIAS range resistor) R213 till 11K. Det satt 5881 i från början. Finns det något mer man bör göra?

Skall vi gå in på detaljer, och det gör jag nu eftersom jag grävt lite till, så är det motståndet som är ändrat på din förstärkaren inte ens med vid konvertering mellan EL34 och 5881/6L6. Det är däremot R212. Kanske har någon ändå ändrat för att ha bättre justeringsmarginal vid Bias inställning på just din förstärkare.

Det är fler skillnader mellan EL34 och 5881/6L6 modellen. Det är flera komponenter runt splittern som är ändrade. Ser ut att ge mer gain på 5881/6L6. Kanske bara en anpassning för att få samma gain som med EL34?

Kanske skall man googla lite mer innan man ger sig på att byta/modda/härja. Vad kan man vinna mer än att det är en rolig hobby som kan ta hur mycket tid som helst? :lol:

_________________
mvh// Ove Tegnér
BinaTech, (Best in Analog Technology) = vidsidanomfirma
Ove's Miscellaneous Site, On the web since 1996 = Många hobbys har jag.


15 Jun 2012, 11:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post Re: Marshall 6100LM?
Ja byt du men bara till 6L6 typen. EL34 kräver ombyggnad, se mina andra inlägg.

_________________
mvh// Ove Tegnér
BinaTech, (Best in Analog Technology) = vidsidanomfirma
Ove's Miscellaneous Site, On the web since 1996 = Många hobbys har jag.


15 Jun 2012, 11:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Marshall 6100LM?
Nu har här grejats lite till. Och vipps en tjock Cu bit vinklades till för ett försök att skärma av det som stör.

Satte jag vinkeln mellan rören och OT blev det ingen skillnad i brum. Men om jag satte den mellan OT och PT så minskades brummet drastiskt. Nu var den ju tyvärr lite för tjock så jag ska bocka till en tunnare bit och antagligen montera den där. Kul men brutal lösning :P

Image

_________________
//Kucera


06 Jul 2012, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post Re: Marshall 6100LM?
Intressant
Nätrafon sitter helt klart en aning för nära utgångstrafon. En tunnare kopparplåt kanske inte är lika bra. Men eftersom du hade fri tillgång så är det ju bara att pröva. :)

_________________
mvh// Ove Tegnér
BinaTech, (Best in Analog Technology) = vidsidanomfirma
Ove's Miscellaneous Site, On the web since 1996 = Många hobbys har jag.


06 Jul 2012, 16:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Marshall 6100LM?
Ja det är klart man måste pröva. Sen har jag fått för mig att bly ska vara ännu bättre när det gäller avstörning. Ska pröva med det åxå. Då kanske man inte behöver lika tjockt material. Ska se vad man kan skapa.

_________________
//Kucera


06 Jul 2012, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall 6100LM?
Kucera wrote:
Ja det är klart man måste pröva. Sen har jag fått för mig att bly ska vara ännu bättre när det gäller avstörning. Ska pröva med det åxå. Då kanske man inte behöver lika tjockt material. Ska se vad man kan skapa.


My-metall är det som är bäst, men kostar lite med, fast en så liten bit kan du nog få för en rimlig peng.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Jul 2012, 17:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall 6100LM?
Märkligt sätt att sätta trafon iom att de i massor med modeller innan lärt sig att inte sätta den så för det brummar. Antingen sätter man den på behörigt avstånd eller så vinklar man det rätt

Image

Så brummar det inte ett skit........

_________________
Johan Hansson


06 Jul 2012, 18:57
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 619
Location:
Post Re: Marshall 6100LM?
Quote:
Ibland fungerar därför inte kanalvalsomkopplarna, vare sig knapparna eller via midi/fot omk. Framförallt inte om man bara har 220V i uttaget som jag har där jag bor. Man får bygga om lite i nätdelen och hämta spänning från annat håll så man får en ren 5 volt.


Är det alltså därför kanalväljaren inte alltid funkar! Funkar alltid i repan men inte alltid på gig. Krånglar ofta vid utomhusgig...


12 Jul 2012, 21:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post Re: Marshall 6100LM?
Dannä

Precis så är det.

_________________
mvh// Ove Tegnér
BinaTech, (Best in Analog Technology) = vidsidanomfirma
Ove's Miscellaneous Site, On the web since 1996 = Många hobbys har jag.


12 Jul 2012, 22:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2011, 11:35
Posts: 28
Location:
Post Re: Marshall 6100LM?
Radioman wrote:

ren 5 volt.


Kanske ett litet tips på var man kan hitta denna rena spänning :?: :mrgreen:


13 Jul 2012, 12:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 11:47
Posts: 104
Location: Stora Höga
Post Re: Marshall 6100LM?
duz3B4G wrote:
Radioman wrote:

ren 5 volt.


Kanske ett litet tips på var man kan hitta denna rena spänning :?: :mrgreen:


Min lilla hobbyfödkrok :wink:

Där är ju en nätdel med andra spänningar i. Man "ordnar" så att man får en lagom spänning innan 5 volts stabilisatorn utan att bränna bort för mycket via motstånd eller att lasta de andra spänningarna så att man får problem där. Jag har provat ut ett par bra metoder som jag behåller för mig själv.
Man kan göra på flera sätt. :D

_________________
mvh// Ove Tegnér
BinaTech, (Best in Analog Technology) = vidsidanomfirma
Ove's Miscellaneous Site, On the web since 1996 = Många hobbys har jag.


13 Jul 2012, 16:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.