View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 00:19



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bygget av min IRATUS - studio video 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Lite mer bilder...
Image

Fattas ett kabinett...
Image

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Jun 2012, 10:29
Profile
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Äntligen en snygg förstärkare!

Albion såg ut som en strykbräda från 50-talet men den här,
snygg svart "stealth" som en norrländsk mardröm.

Men jag tänker hur är ljudet uppbyggt ,Marshall+Soldano?

Kan tipsa om :
RACKSYSTEMS Marshall...Marsha specs.

Låter så in i bomben bra,
Det bästa från Marshall och Soldano...well anyway hoppas du lägger upp ljudklipp snart...


04 Jun 2012, 13:07
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Och med det menar jag en otroligt fast och responsiv bas, komprimerat tight mellanregister och en
fast och fin diskant.

Ska bli spännande med ljuklipp...

:P


04 Jun 2012, 14:15
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Freppezon wrote:
Äntligen en snygg förstärkare!
quote]
Kul...tackar :)

Freppezon wrote:
Och med det menar jag en otroligt fast och responsiv bas, komprimerat tight mellanregister och en
fast och fin diskant.
:P


Oj..kan man bygga sånna förstärkare :? :mrgreen:
Även fast man uppfyller dessa kriterier så upplevs allt olika.

Jag har alltid gått min egen väg...en del gillar det...andra inte...helt OK för mig :wink:

Detta är varken Marshall eller Soldano då de inte har något med mina ljudideal att göra.
Kan säga att Marsha:n är inte närheten så tight som denna apparat 8)
Marsha:n har väl inget med SLO att göra heller :roll:

Hoppas kunna få till några klipp...kanske efter sommaren.

Nu är det bara roligt att spela gitarr :D

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Jun 2012, 14:34
Profile
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Fantastiskt...

Från Dumble till Sparkle with one knob?...;)

Tight eller inte, en ny Swedish tight-poweramp är alltid rolig att lyssna på.


04 Jun 2012, 14:49

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Vad gör du med alla stärkare. Det står på din hemsida att du inte säljer dom?

_________________
Johan Hansson


04 Jun 2012, 18:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Vad var det nu igen du beställde korten och vad kostar det? Börjar bli jobbigt nu att göra egna kort när jag ska ned på 0.3mm banor :cry:
Blir ju så proffsigt med med lödmask och allt....

_________________
Johan Hansson


04 Jun 2012, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Tubis wrote:
Vad gör du med alla stärkare. Det står på din hemsida att du inte säljer dom?


Några nära och kära har övertagit dem + att jag har ett gäng skrot i källarn :D

Hade från början tänkt att sälja dem men det är för krångligt med CE tycker jag...och så blir de för dyra att tillverka hemma i Svedala.
CE proceduren kostar ju en slant och de pengarna lär man aldrig få tillbaks.

Denna svarta blir nog den sista på väldigt länge :x
Skall försöka producera lite bra klipp nu istället...och spela lite gitarr...börjar bli kul igen.

Tubis wrote:
Vad var det nu igen du beställde korten och vad kostar det? Börjar bli jobbigt nu att göra egna kort när jag ska ned på 0.3mm banor :cry:
Blir ju så proffsigt med med lödmask och allt....


http://www.pcbcart.com/
Men beställ för högre temp...TG tror jag det kallas.. det har inte jag gjort och när man labbar så släpper paddarna till slut :twisted:

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Jun 2012, 21:33
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Snyggt, gillar verkligen det moderna "köpes" stuket. Jag har ju själv fastnat nånstans på sent 50-tal tidigt 60-tal.


04 Jun 2012, 22:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
farbrortäpp wrote:

http://www.pcbcart.com/
Men beställ för högre temp...TG tror jag det kallas.. det har inte jag gjort och när man labbar så släpper paddarna till slut :twisted:

/Hasse

Men vad blev det för nota? Det får ju bli kostnadseffektivt annars så ordnar jag kortet på brorsans tryckeri. Han suger fast framkallningsfilmen med vacuum på laminatet vid UV exponeringen så då kan vi göra så fina banor så man kanppt ser dom. Det är mina hemmagrejor som inte fixar det...............

_________________
Johan Hansson


05 Jun 2012, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Tubis wrote:
Men vad blev det för nota? Det får ju bli kostnadseffektivt annars så ordnar jag kortet på brorsans tryckeri. Han suger fast framkallningsfilmen med vacuum på laminatet vid UV exponeringen så då kan vi göra så fina banor så man kanppt ser dom. Det är mina hemmagrejor som inte fixar det...............


Det beror väl på hur stort kort...antal hål etc.

Du kan kolla priset online utan att beställa...men det är förtås inte gratis.

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


05 Jun 2012, 22:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
farbrortäpp wrote:
Tubis wrote:
Men vad blev det för nota? Det får ju bli kostnadseffektivt annars så ordnar jag kortet på brorsans tryckeri. Han suger fast framkallningsfilmen med vacuum på laminatet vid UV exponeringen så då kan vi göra så fina banor så man kanppt ser dom. Det är mina hemmagrejor som inte fixar det...............


Det beror väl på hur stort kort...antal hål etc.

Du kan kolla priset online utan att beställa...men det är förtås inte gratis.

/Hasse
Jag hade lite svårt att hitta prisexempel. Måste man skicka in alla gerber filer innan priset poppar upp? Kan du inte bara säga vad ditt kort kostade så jag får ett hum? Tex det stora kortet med alla optosar och dylikt. Vad kostade det?

_________________
Johan Hansson


05 Jun 2012, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Tubis wrote:
Jag hade lite svårt att hitta prisexempel. Måste man skicka in alla gerber filer innan priset poppar upp? Kan du inte bara säga vad ditt kort kostade så jag får ett hum? Tex det stora kortet med alla optosar och dylikt. Vad kostade det?


Nej..man regar ett konto...sen fyller man i kortstorlek...antal hål...antal etc...och man får ett pris...går du vidare kan du också se fraktkostnaden.

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


05 Jun 2012, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
prydligt bygge :!:

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


06 Jun 2012, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
ralvejd wrote:
prydligt bygge :!:


Tackar :D

Liten video där de spelar på denna skapelse
http://www.youtube.com/watch?v=YRBgFojg ... detailpage

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Jul 2012, 16:31
Profile
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Tight, modernt, och lagom blandning av Mesa/Elmwood/Diezel.

En riktig chugga-chugga maskin...


04 Jul 2012, 21:53
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Det där går ju inte av för hackor :D
Kul med toroider :wink: :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


05 Jul 2012, 11:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Nu får du suga i dig Hasse, få beröm av Alek är ju inte alla som får :) :wink:

Själv tycker jag att chugga-chugga ljudet lät sketa bra (Smålänska) !

Men tänker ändå, en stärkare med så många rattar måste väl kunna ge mer en ETT ljud,,,eller hur = fler ljudklipp :P

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Jul 2012, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Bra ljud, bra band dessutom !

_________________
/Lasse

LF Audioservice


05 Jul 2012, 18:40
Profile WWW
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
När kommer den till Thomann da?...


;)


06 Jul 2012, 16:45

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Dina polare måste ge dig väldigt mycket öl som förser dem med sånt där...........

_________________
Johan Hansson


06 Jul 2012, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Freppezon wrote:
Tight, modernt, och lagom blandning av Mesa/Elmwood/Diezel.

En riktig chugga-chugga maskin...


...och riktigt bra häng är det i den och lätspelat som en ukulele :mrgreen:

VacuumVoodoo wrote:
Det där går ju inte av för hackor :D
Kul med toroider :wink: :mrgreen:


Tackar Alex...toroider är askul :wink:

Amp Healer wrote:
Nu får du suga i dig Hasse, få beröm av Alek är ju inte alla som får :) :wink:

Själv tycker jag att chugga-chugga ljudet lät sketa bra (Smålänska) !

Men tänker ändå, en stärkare med så många rattar måste väl kunna ge mer en ETT ljud,,,eller hur = fler ljudklipp :P


Finns allt en del ljud i den...men tänk på att den är 3 kanalig så då blir det många rattar!...ljudklipp kommer efter sommaren !

bb5000 wrote:
Bra ljud, bra band dessutom !


Tackar :D ...ja jag gillar dem skarpt...skall bli riktigt kul att få ha den skivan i bilen :wink:

Freppezon wrote:
När kommer den till Thomann da?...
;)


Thomann ja...nja tveksamt om detta kommer ut på marknaden....CE is shit :cry:

Tubis wrote:
Dina polare måste ge dig väldigt mycket öl som förser dem med sånt där...........


Haha...nej de får bara låna och så får jag lite klipp tillbaks :wink:

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


07 Jul 2012, 10:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
herr farbror täppas vore jag i dina kläder skulle jag försöka sälja kretsen/patentet med 2-5% del av vinsten till typ peavy /marshall/mesa å låta världen få ta del av dina brutala stärkare...

med denna har du visat att du är proffs.. eller varför inte söka jobb som ingenjör/konstruktör hos några av dessa fabrikanter

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Jul 2012, 18:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
zven wrote:
herr farbror täppas vore jag i dina kläder skulle jag försöka sälja kretsen/patentet med 2-5% del av vinsten till typ peavy /marshall/mesa å låta världen få ta del av dina brutala stärkare...

med denna har du visat att du är proffs.. eller varför inte söka jobb som ingenjör/konstruktör hos några av dessa fabrikanter


Väldigt snälla ord Zven....men...
...hade man varit begåvad hade man kanske sparkat liv i detta själv men jag tycket det bara är kul...ibland :?

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


07 Jul 2012, 22:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygget av min IRATUS - studio video
Det var ju oxå en tanke.. har just nu en rejäl dip i stärkarbyggandet... inne på mitt andra år i denna dip så... vill inte besvär hjärna med tankar...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Jul 2012, 01:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.