View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:54



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Frasig diskant Vox AC30 H2 
Author Message

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Frasig diskant Vox AC30 H2
Jag har en AC30 H2 från 2007 som inte gått allt för många timmar, den har lagt sig till med en frasig diskant som gör att det låter "trasigt", inte alls den klara "skimrande" diskant den ska ha. Det är samma symptom på EF86-kanalen som på TB-kanalen så de luktar slutstegsproblem. Jag bytte rör för ett år sen då den började låta lite åt detta håll och jag har nog bara spelat 100-150 timmar på dessa rör. Stärkaren går oftast på mer eller mindre max, dock har jag en VariWatt installerad så det är med lägre HT varför jag tycker att rören inte borde ta så mycket stryk.

En kompis nämnde att han hade haft liknande problem med en stärkare som var under byggnation när han testade den en sväng och då hade förstärkarbyggaren sagt något om filterkondring. Finns det någon son har en teori?

Schema: http://www.mediafire.com/?qxrlzqvzy9j


18 Jun 2012, 09:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Ett ljudklipp vore fint :)
Inte så lätt veta vad "fräsig" innebär för dig.
Du har inte testat köra i en annan låda? Skulle kunna vara ett högtalarfel, även om jag inte tror det. Men det är ofta smart kolla de enkla sakerna först.
/Gunnar


18 Jun 2012, 17:59
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Tackar, bra idé att testa annan högtalare, det borde jag kommit på själv :oops: Återkommer när jag gjort det och fixar ett ljudklipp om det inte löste problemet, förhoppningsvis i morgon.


18 Jun 2012, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Test med annan högtalare avklarad, samma fenomen. Efter lite spelande i annan miljö så inser jag att det inte är diskanten som gör att det låter trasigt, det snarare någon stans i övre mellanregistret, jag ska fixa ljudklipp men det kan ta till efter midsommar.


19 Jun 2012, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Efter ytterligare lite provspelning så är jag övertygad om att det är slutrören, den har tappat en hel del diskant och det brukar vara det första jag hör när slutrör börjar ta slut. Det känns som om denna stärkare "käkar" slutrör, jag bytte som sagt för max 200 speltimmar sedan eller är de normalt för en AC30 som får jobba? Annars är det nog läge för att skicka den till doktorn för en översyn.


21 Jun 2012, 13:19
Profile ICQ YIM WWW
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Det bör vara korrekt, om jag inte minns fel.
Slutrör:150-200 brinntimmar.
Förstegsrör:10.000-15.000 brinntimmar (beroende på modell)


21 Jun 2012, 13:58

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Hmm, är det så illa. Jag har levt med EL34, 6L6 och 5881 de senaste dryga 20 åren och jag tycker att jag får ut minst 500 timmar ur dem. Å andra sidan går dessa inte på max, biaseras ljummet och de är ju betydligt stöddigare konstruktioner än EL84 så det är väl rimligt.

En följdfråga, hur länge håller likriktarröret? Ska man byta det vare slutrörsbyte, varannat eller när det lägger av?


21 Jun 2012, 20:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Freppezon wrote:
Det bör vara korrekt, om jag inte minns fel.
Slutrör:150-200 brinntimmar.
Förstegsrör:10.000-15.000 brinntimmar (beroende på modell)



Mjaa,,
Nu tar du nog i lite ;)
Mig vetligen så är det bara Telefunken som specade sina ECC83 till 10 000 timmar och dagens kvalitet kan nog inte mäta sig med dessa.
Slutrör kan även dom leva länge, det beror helt hur hårt man kör dom, men i en AC 30 så går rören väldigt varmt så där blir livslängden kottare, ryska Mil spec är nog dom som håller längst.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jun 2012, 01:14
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Ok tack för tipset! Det satt EH i när jag köpte stärkaren ny för dryga två år sen och jag fick nya EH av generalagenten när jag klagade på att den brummade i triod-läget. De som åkte i senast var JJ och jag kan inte påstå att jag har märkt någon större skillnad på dessa och EH-rören. Jag är lite nyfiken på dessa http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Premium_Tubes_TAD_Power_Tubes_SELECTED/EL84_STR_TAD_PREMIUM_Matched_2821, deras marknadsföringssnack låter ju lovande, någon som har testat dem?

Jag plågar som sagt denna stärk lite lagom, jag har en VariWatt (budget Power Scaling - funkar svinbra) så att jag kan välja uteffekt, sen har jag en Weber MiniMass med footswitch så att jag kan få solo-höjning.

Jag är fortfarande nyfiken på hur ofta man ska byta likriktar-röret, när det lägger av eller oftare, någon som har en tumregel?


22 Jun 2012, 08:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Amp Healer wrote:
Freppezon wrote:
Det bör vara korrekt, om jag inte minns fel.
Slutrör:150-200 brinntimmar.
Förstegsrör:10.000-15.000 brinntimmar (beroende på modell)



Mjaa,,
Nu tar du nog i lite ;)
Mig vetligen så är det bara Telefunken som specade sina ECC83 till 10 000 timmar och dagens kvalitet kan nog inte mäta sig med dessa.
Slutrör kan även dom leva länge, det beror helt hur hårt man kör dom, men i en AC 30 så går rören väldigt varmt så där blir livslängden kottare, ryska Mil spec är nog dom som håller längst.


Men borde man inte kunna göra något åt detta ändå? 200 timmar känns lite surt. Jag tänker att kanske borde kolla hur hett rören faktiskt går, mäta tomgångsström och överväga justering av katodmotstånden. Alternativ kan man kanske köpa rör med gradering som gör att de inte går lika hett?
/Gunnar


22 Jun 2012, 09:42
Profile
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Det borde man ju kunna.

Jag minns när jag hade min Laney Vh100r som jag använder som en power-scaler.

Den (formidabla) förstärkaren hade en Insert/Bypass loop, som jag använder som en powerscaler med mycket lyckat resultat.
Det borde gå att kopiera den kretskortslösningen och använda den implementera den funktionen i en vanlig förstärkare.

Jag förstår inte att fler tillverkare använder den funktionen, den va helt suverän (även om Laney själva inte hade en aning)
om den dubbla funktionen dvs att loop-ratten även kunde strypa/styra reglera slutrören för att spara brinntiden.

=)


22 Jun 2012, 14:10
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Dessutom hade jag biasen ställd ganska kyligt (för lite hårdare rock/metal).

=)


22 Jun 2012, 14:11

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Det gäller att inte få dem att gå för kallt, då tappar man karaktären. Jag hjälpte en polare att byta elyter i den -65 TB som han fick tag i. Den lokale rörpularen tyckte att han skulle byta katodmotstånd för att vara snäll med rören vilket han gjorde, jag gillade inte hur den stärkaren lät sen men rören höll nog längre.


22 Jun 2012, 19:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Eddie vH kunde väl köra max tio timmar med sina rör när han mörshade skiten ur sin Marshall. Är det viktigt att kunna köra stärkaren så hett att rören inte håller så länge är det bara en kostnadsfråga. Det finns liksom ingen teknisk lösning på det.
/G


22 Jun 2012, 20:03
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Så är det väl, det är bara att acceptera fysikens lagar :-)


22 Jun 2012, 20:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Freppezon wrote:
Det borde man ju kunna.

Jag minns när jag hade min Laney Vh100r som jag använder som en power-scaler.

Den (formidabla) förstärkaren hade en Insert/Bypass loop, som jag använder som en powerscaler med mycket lyckat resultat.
Det borde gå att kopiera den kretskortslösningen och använda den implementera den funktionen i en vanlig förstärkare.

Jag förstår inte att fler tillverkare använder den funktionen, den va helt suverän (även om Laney själva inte hade en aning)
om den dubbla funktionen dvs att loop-ratten även kunde strypa/styra reglera slutrören för att spara brinntiden.

=)

Detta är inte powerscaling. Du använde en sladd från send till return på effektloopen och styrde sedan volymen med effktreturslevelratten?
Då skapade du helt enkelt en global mastervolym som kunde kopplas i och ur från fotswitchen; en smart lösning för att skapa en solohöjare.

Powerscaling innebär rent konceptuellt att man kopplar in en anordning för att styra förstärkarens B+ (likriktade matningsspänning) i tandem med slutrörens gallerförspänning (bias). På så sätt kan man kontrollera slutstegets effekt och arbetspunkt och därmed få slutsteget att börja dista vid lägre insignal och ljudstyrka.
En helt annan femma, således.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


23 Jun 2012, 09:35
Profile
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Nop, använde ingen sladd, kopplade in switchen i "insert ratten"
och styrde/reglerade slutrörsglöden via ratten.
Det var det som var så smidigt.

Image


23 Jun 2012, 19:16
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Jag känner mig plötsligt som att jag inte fattar någonting. Misstänker att någon med mig skämtar aprillo.
Jag letar i vilket fall febrilt efter funktionen där något reglerar glöden till slutrören och därmed powerscalar dem :shock:
Hur går det till? Kan detta pekas ut mer exakt i schemat :?

Image

/Galne Gunnar


24 Jun 2012, 15:22
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Frasig diskant Vox AC30 H2
Nya slutrör på plats och stärkaren låter som den ska :) Det blev de TAD-rör jag nämnde ovan men jag tog dem från Banzai som var billigare, dom skickades som rek-brev, seriöst.

Case closed men jag ska försöka hålla koll på hur många timmar jag får ur dessa rör. Tack för tips och tillrop.


04 Jul 2012, 16:44
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.