View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 09:29



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Vad är detta för kondning? (vintage Sprague) 
Author Message

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Har letat som en galning efter dessa.
Liknar en Axial Orange pacer 192P från Sprague .

Troligen inte en sån då dom inte verkar finnas i kombinationen 5% tolerans och 600 VDC.
Jag hittar ingen med matchande text.
http://www.tedss.com/specs/2020/2020023959.pdf
Här finns 192P i 5% fast enbart 80 VDC

Troligen från 1970-1986

Image


10 Jun 2012, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Varför har de stavat Spraghue ?


10 Jun 2012, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
rudmark wrote:
Varför har de stavat Spraghue ?

Synvilla, titta närmare! :wink:

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


10 Jun 2012, 12:01
Profile WWW

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Ingen som vet?
Var är Owe amphealer och grabbarna när man behöver identifiera prylar? :D


10 Jun 2012, 18:16
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Kanske blir dom konfysa av ditt inlägg?
Är frågan a) vad det är för konding eller b) var man kan hitta exakt såna?

Och nu motfrågor: Behöver du verkligen 600V-varianten? Och behöver dom vara 5% - så himla kritiskt kan det väl inte vara när de flesta andra komponenter i den stärken troligen är på 10%?

(Att du vill ha likadana rent utseendemässigt kan jag kanske ha lite förståelse för om det är en klassiker du fixar till.)


10 Jun 2012, 19:17
Profile

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Ballz wrote:
Kanske blir dom konfysa av ditt inlägg?
Är frågan a) vad det är för konding eller b) var man kan hitta exakt såna?

Och nu motfrågor: Behöver du verkligen 600V-varianten? Och behöver dom vara 5% - så himla kritiskt kan det väl inte vara när de flesta andra komponenter i den stärken troligen är på 10%?

(Att du vill ha likadana rent utseendemässigt kan jag kanske ha lite förståelse för om det är en klassiker du fixar till.)


Jo, Vill hitta en exakt. :D
NOS eller bättre begagnad.
Prylnörderi på hög nivå! :lol:

Men eftersom jag inte vet exakt vad det är för typ så är det klurigt att hitta någon som säljer dessa.
Lik en 192P men matchar inte exakt :(


10 Jun 2012, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Googla..... (tex sprague 0,022 600 DC)
ska du absolut ha axiella???
annars tex
http://www.talonix.com/capsc.htm

De här verkar gå som Bumblebees annars och blir då svarta....


10 Jun 2012, 20:03
Profile

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
rudmark wrote:
Googla..... (tex sprague 0,022 600 DC)
ska du absolut ha axiella???
annars tex
http://www.talonix.com/capsc.htm

De här verkar gå som Bumblebees annars och blir då svarta....


Har googla alla möjliga sökord.
Tex orange pacer, orangedrop, namn, spec etc.
Hittar inga bilder på den version som jag söker.

:(


10 Jun 2012, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
"tubular"


10 Jun 2012, 23:15
Profile

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
rudmark wrote:
"tubular"


Inget där heller.

Börjar undra om det är en väldigt liten serie.


11 Jun 2012, 08:30
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Samma konding finns här med annan färg och lägre spänningstålighet:
http://www.axesrus.com/axeElectronicsCaps.htm

Det jag fått reda på är att det är en "mylar"-konding.
Och ja orange pacer är misstänkt lik.

_________________
http://www.voodooaudio.se


11 Jun 2012, 15:47
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Kanske kan denna tråden hjälpa dig något?
http://www.gearslutz.com/board/geekslut ... hread.html

_________________
http://www.voodooaudio.se


11 Jun 2012, 15:52
Profile

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Hmmm om det är en Mylar så är det nog en 192P.
Och en 192P borde ju vara samma som en 225P (6ps).

Men det är skumt att man inte kan hitta bild på en exakt likadan.

Hade du hittat en med annan färg?


11 Jun 2012, 16:33
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
Ja, och lite lägre spänningstålighet (200v) ligger på andra plats i min första länk.

(Skickade förresten ett PM till dig för ett tag sedan ang. thumbwheels till ABR-1 som du hade ute till försäljning, men fick inget svar)

_________________
http://www.voodooaudio.se


11 Jun 2012, 16:55
Profile

Joined: 15 Oct 2011, 12:56
Posts: 216
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
nilo wrote:
Ja, och lite lägre spänningstålighet (200v) ligger på andra plats i min första länk.

(Skickade förresten ett PM till dig för ett tag sedan ang. thumbwheels till ABR-1 som du hade ute till försäljning, men fick inget svar)



har nog ett set kvar av dom tunna abr hjulen.


11 Jun 2012, 17:16
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad är detta för kondning? (vintage Sprague)
gibsonclassic2001 wrote:
nilo wrote:
Ja, och lite lägre spänningstålighet (200v) ligger på andra plats i min första länk.

(Skickade förresten ett PM till dig för ett tag sedan ang. thumbwheels till ABR-1 som du hade ute till försäljning, men fick inget svar)



har nog ett set kvar av dom tunna abr hjulen.

Nytt PM på väg!

_________________
http://www.voodooaudio.se


11 Jun 2012, 17:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.