View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 23:21



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Marshall 6100 30th anniversary. 
Author Message

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 619
Location:
Post Marshall 6100 30th anniversary.
Jag har en Marshall 6100 (blå) som jag är mycket nöjd med.
http://marshallamps.com/heritage/annive ... ersary.asp
Den har tre separata kanaler varav kanal 2 är den jag använder i 99% av fallen.
Saken är den att kanal 2 har tre olika lägen som ska motsvara:
2A Marshall superlead
2B Marshall JMP med mastervolym (tidig JCM 800)
3C Marshall JCM900
(Kanal 1 ska vara en JTM45 och kanal 2 en higainkanal)

Nu skulle jag vilje kunna switcha mellan dessa tre lägen istället för mellan tre kanaler.
Någon som känner till denna förstärkare och vet om och hur detta skulle vara möjligt? :?:


04 Oct 2011, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Som jag ser det så krävs det en omfattande ombyggnad där antingen man bygger om de tre kanalerna att motsvara lägena på kanal 2(känns absolut lättast).
Eller att man sätter in reläer eller optokopplare istället för switchar på kanal 2 som styrs av den befintliga kanalstyrningen. Och kopplar då bort det två andra kanalerna helt och hållet.

_________________
Johan Hansson


04 Oct 2011, 19:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Tubis wrote:
Som jag ser det så krävs det en omfattande ombyggnad där antingen man bygger om de tre kanalerna att motsvara lägena på kanal 2(känns absolut lättast).
Eller att man sätter in reläer eller optokopplare istället för switchar på kanal 2 som styrs av den befintliga kanalstyrningen. Och kopplar då bort det två andra kanalerna helt och hållet.


Två bra idéer men låt 6100:an vara som den är eftersom du är nöjd med den. Dessutom lite unik och samlarvärd. Det kan inte vara omöjligt att hitta en Marshallförstärkare som ger det du behöver. Som något ur efterföljaren; JCM 2000-serien. DSL är nog den som sätter kanal 2 i 6100 bäst, åtminstone de två mer chrunch-baserade ljuden. TSL ger dig även en bra kanal för rent ljud.


04 Oct 2011, 19:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
6100 är ju en fin förstärkare med många förtjänster. Men också ett antal brister och svagheter.

1) Det är ett jäkla pill att modda och kretskorten håller... sådär. Huvudkortet för försteget är okej. Kortet till delar av leadkanalen samt slutstegskortet, ja nys inte för då trillar kopparn bort...
2) Det är så förbannat mkt lull lull, funktioner, switchar och... IC-jox vilket gör moddande mindre kul.
3) Jag tycker det är något som äter ton i stärkaren, lite lite. Om det är i switchningen och att signalen måste passera en massa kisel, eller något annat - jag vet inte! Det är dock min hypotes. Men det gör moddning mindre roligt, man kan ändå inte få ut full utdelning på moddanet. Jag vill inte alls dissa 6100. Men är man superpetig blir en sådan fråga viktig. Och det gör att jag själv skulle tveka att åter modda en 6100 (jag har haft en och rotat djupt i under flera år).
4) Potarna ger upp och börjar trassla. Byt de som ev har tendenser om du ändå lyfter korten.

I övrigt delar jag woodstocks uppfattning att man bör överväga låta den vara orörd.

Men, om man nu ändå vill in och pilla... ser två vägar för att får ut mer ur stärkaren, utifrån dina behov och din använding.

1) Bestäm dig för att endast köra kanal 2. Bypassa hela switchningen, mastervolymkretsen, loopar och löjliga (onödiga) funktioner. Låt kanalen gå rakt in i slutsteget (krävs lite anpassning förstås). Byt det stora effektmotståndet i glättningen till en choke. Sen sjunger den som Pavarotti, tror jag. (Frågan om möjlighet att med footswitch växla mellan läge A, B och C: ja här krävs ngn slags extra relä- eller otpo-lösning, så som Tubis är inne på.)
2) Bygg om kanal 3, lead, till en lite mindre high gain-kanal. Mer som kanal 2 med B och C intryckt. Det borde gå göra kanal 2 så rätt lätt, t.ex genom att bypassa ett av rören och anpassa några värden. På så sätt kan du köra kanal 2 i läge A (typ Super Lead) och kanal 3 som het 2203.

Sedan kan man med fördel vässa clean-kanalen lite. Men ofta dödar man tonen i den genom att mastern står för lågt. Har du testat köra mastern i botten och sedan gasa på clean tills det spricker? Malcolm Young skulle gilla det.

/Gunnar

EDIT: om kanalerna, för korrekthetens skull...
1: Är i princip en basic Fender tvåstegskrets med tonstack mellan steg 1 och 2, inte ngn JTM45-krets.
2A: mest lik en 1959-krets.
2B: typ som en 2203-krets.
2C: samma 2203, fast med boost på andra stegets katod.
3: en massa high gain, har inte sett ngn annan krets som är lik den? Någon annan?


05 Oct 2011, 11:38
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 619
Location:
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Tack för bra svar, jag törs nog inte pilla något. Jag har aldrig moddat någon stärkare och detta verkar inte vara ett nybörjarprojekt.

Eftersom jag nästan uteslutande lirar på kanal 2b så kanske jag skulle köpa en 2203 med mastervolym, då slipper jag ju allt lull-lull som loopar och midi som jag aldrig använder. Dessutom tycker jag att den är snyggare : )

Image


06 Oct 2011, 09:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
jag behöver det inte i nu-läget men
jag har just sneglat på 2 olika blåa 4x12 kabinett ur den här serien på
Blocket.
mycket möjligt jag skaffar ett sånt cab senare.
verkar inte vara överdrivet svåra att hitta.

dom är så snygga och hade matchat min nya gitarr så snyggt!
:D

Image


08 Jun 2012, 02:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
jag har bara en liten fråga ang. 6100. Jag spelade på en nyligen men tyckte verkligen det var för mycket brum på HiGain och den bostade 2203 kanalen. Hur upplever ni de ni har spelat på? Det är riktigt illa när man är i studion å ska spela in. Ägaren säger att han har lirat med en cab på 8ohm med stärkaren ställt på 16 ett gigg. Kan det bidra med något? Och vad kan det vara? OT? Nu är har den visserligen några år på nacken men det ska väl ändå inte behövas byta elyter i den redan?

Ursäkta för trådkap. Om ni behagar svara kanske ni kan PM:a mig istället. Å vad är det för kul saker du har moddat i din du grejjar med Izzy?

_________________
//Kucera


08 Jun 2012, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Tanken med att skaffa en som låter rätt känns väl bättre än att modda ihjäl den du har :wink:

Jag har tröttnat på folk som alltid ska saker som "låter som", varför inte köpa "the real deal"?

Det tog mig tio år men nu står plexin här :mrgreen:


08 Jun 2012, 09:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Kucera wrote:
jag har bara en liten fråga ang. 6100. Jag spelade på en nyligen men tyckte verkligen det var för mycket brum på HiGain och den bostade 2203 kanalen. Hur upplever ni de ni har spelat på? Det är riktigt illa när man är i studion å ska spela in. Ägaren säger att han har lirat med en cab på 8ohm med stärkaren ställt på 16 ett gigg. Kan det bidra med något? Och vad kan det vara? OT? Nu är har den visserligen några år på nacken men det ska väl ändå inte behövas byta elyter i den redan?

Ursäkta för trådkap. Om ni behagar svara kanske ni kan PM:a mig istället. Å vad är det för kul saker du har moddat i din du grejjar med Izzy?



Det ska inte vara något brum i den där. Något i jordningen kan ha släppt. Eller så är ngt eller några rör kass. Möjligen en elektrolyt.

Jag har inte min 6100 kvar.
Men jag prövade runt med alla möjliga 2203-modvarianter i crunchkanalen. Sänkte en del anodvärden från 220k till 100k. Öppnade upp några signalkondingar. Klippte lite diskantavrullande kondingar.
Cleankanalen öppnades upp lite. Sänkte värdet på gridmotståndet. Mastern käkar ton där. Bytte nog till en med större värde. Justerade katoderna med katodkondingar.
Leadkanalen - prövade en massa varianter, både orginal och LE-kretsen. Sänkte värden på anoderna, justerade i tonstacken. Men den kanalen är så komplex att man lätt går bort sig.
Jag körde den ett tag med 4x6V6 och 2.2k skärmgallermotstånd. Kul, men... ja, äh, nä.
Större signalkondingar i slutsteget.

Det jag slutligen och framför allt kom fram till var att det inte gick att få mer välljud ut ur stärkaren utan att modda bort allt kisel. Det var något som färgade tonen. Testade t.ex. vid något tillfälle att bypassa all swtichning, loopar och grejor - crunchkanalen rakt in slutsteget. Och då började det låta mer äkta och naturligt som mina andra Marshalls. Det är något som käkar ton i en sådan best.

Vill man ha en välljudande 2203 - köp en välljudande 2203. Vill man ha en flerkanalig som låter lite åt Marshall här och var - tja, varför inte en 6100.

/Gunnar


08 Jun 2012, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Dannä wrote:
Tack för bra svar, jag törs nog inte pilla något. Jag har aldrig moddat någon stärkare och detta verkar inte vara ett nybörjarprojekt.

Eftersom jag nästan uteslutande lirar på kanal 2b så kanske jag skulle köpa en 2203 med mastervolym, då slipper jag ju allt lull-lull som loopar och midi som jag aldrig använder. Dessutom tycker jag att den är snyggare : )

Image


Rätt tänkt.
Jag kanske har en 1959/2203 över. Den är speciell, en Metro Plexi 2203 (kan levereras som 1959 också). Men jag har inte bestämt mig. Ett kärt bygge. Men ett bra bud kan snabba på saken :)
/Gunnar


08 Jun 2012, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Izzy wrote:

Jag kanske har en 1959/2203 över. Den är speciell, en Metro Plexi 2203 (kan levereras som 1959 också). Men jag har inte bestämt mig. Ett kärt bygge. Men ett bra bud kan snabba på saken :)
/Gunnar


Ooo :shock:
Jag får väl lägga en intresseanmälan om dannä inte e sugen :mrgreen:


09 Jun 2012, 19:38
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 619
Location:
Post Re: Marshall 6100 30th anniversary.
Jag spelar nog vidare på min omoddade 6100 ett tag till. Gillar den : )


10 Jun 2012, 19:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.