View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 15:53



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Hur gör ni om ni skall starta en gammal stärkare där man inte riktigt vet i vilken kondition den är? Den hårda vägen och sticker kontakten i väggen och slår om strömbrytaren och hoppas att det inte säger poff, eller?

Rent spontant så tänker jag på att man först bör resistansmäta så man inte har kortis mellan B+ och jord, sen mäta så man bias och glödspänning utan att ha rören i. Finns det nåt annat man bör göra för att inte råka ut för ett ofrivilligt fyrverkeri?


25 May 2012, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Glödlampslimiter och variac + det du skrev och "smyga" igång den ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 May 2012, 12:34
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
bb5000 wrote:
Glödlampslimiter och variac + det du skrev och "smyga" igång den ?


Utveckla gärna detta med glödlampslimiter och variac, vet att det satt glödlampor i ett par PA-högtalare vi hade en gång.


25 May 2012, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
http://www.mylespaul.com/forums/squawk- ... lders.html

En glödlampa i serie med apparatsladden. Vid kortis så lyser den starkt, utan problem så blinkar den till först och lyser sedan svagt. Lampan begränsar strömuttaget, jag har en 100W lampa:

Image


Variac: En vridtrafo där du kan variera väggspänningen från ex 0-250VAC.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 May 2012, 13:05
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Okej då klarnar det var lampan skall in, ganska logiskt.

Nu har jag ingen variac, det kallas väl vridtransformator på svenska så då är frågan var köper man billigast en sån och hur mycket effekt måste den klara? Normalt så är väl en större stärkare säkrad på max 5A på primären så behövs mer än 5A för att klara stärkare upp till 100W eller klara man sig med mindre?


25 May 2012, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
busse wrote:
Okej då klarnar det var lampan skall in, ganska logiskt.

Nu har jag ingen variac, det kallas väl vridtransformator på svenska så då är frågan var köper man billigast en sån och hur mycket effekt måste den klara? Normalt så är väl en större stärkare säkrad på max 5A på primären så behövs mer än 5A för att klara stärkare upp till 100W eller klara man sig med mindre?


Jag köpte en på Elfa, icke inkapslad och byggde in den en plastlåda + en analog voltmätare , säkringar, uttag och strömbrytare. tror att det landade på 2000 totalt.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18917

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 May 2012, 16:28
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Åh Fasen den var ju inte direkt billig! Klara man sig med klenare? Lite för mycket för min ekonomi just nu.

Nå ja glödlampan får det nog bli, är väl bättre än inget.


25 May 2012, 16:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
busse wrote:
Åh Fasen den var ju inte direkt billig! Klara man sig med klenare? Lite för mycket för min ekonomi just nu.

Nå ja glödlampan får det nog bli, är väl bättre än inget.


Precis, den funkar ju som en slags indikator. Fördelen med vridtrafon är att man kan smyga igång på 20V utan rör och se om allt verkar stämma. Men det behöver ju iofs inte betyda att det funkar på 230V, det kan ju vara ett fel som uppstår vid normalspänning.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 May 2012, 18:06
Profile WWW

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Med lampskarven inkopplad.
Jag skulle starta med standbyen avslagen och kolla bias och andra spänningar.
Finns ingen standby så kolla att skärmgallermotstånden e sjyssta.
Sätt i 2 eller 4 slutrör som är ok/hela att starta med. Vissa stärkare kan dra iväg B+/Anodspänning vansinnigt högt och kan smälla nån Elektrolyt...

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


25 May 2012, 23:36
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Nu har jag startat stärkaren med en 100W lampa i serie med strömmatningen, då jag slog på huvudbrytaren lös lampan till vilket bör varar rätt då två av filterkondingarna sitter före standbyswitchen. Då standbyswitchen slogs på så glöder lampan svagt. Hur är det med den saken, är allt okej då? Borde inte lampan glöda lite efter som det går ström genom lampan då stärkaren är igång och belastas.

Stärkaren är i princip knäpptyst och låter dessutom bra bara det lilla som jag har hunnit testat. Att stärkaren låter bra och är tyst borde ju också vara ett tecken på att den verkar vara i hyfsad kondition? Lite skrap i baspoten men det bör väl inte påverka.

Lite tråkigt att den låter bra då jag tänkte bygga om den så nu är jag lite tveksam till en ombyggnad.


06 Jun 2012, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Jag ställde samma fråga när jag skulle starta upp en gammal transistorförstärkare.

viewtopic.php?f=24&t=35502&hilit=LEM

/R

_________________
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


06 Jun 2012, 13:47
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Renegade wrote:
Jag ställde samma fråga när jag skulle starta upp en gammal transistorförstärkare.

viewtopic.php?f=24&t=35502&hilit=LEM

/R


Okej, men inget svar där hur lampan skall göran med en frisk stärkare eller har jah missat det? Skall lampan överhuvudtaget glöda? Min stärkare verkar ju i övrigt vara okej men 100W lampan glöder lite då jag har igång den.


06 Jun 2012, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
busse wrote:
Renegade wrote:
Jag ställde samma fråga när jag skulle starta upp en gammal transistorförstärkare.

viewtopic.php?f=24&t=35502&hilit=LEM

/R


Okej, men inget svar där hur lampan skall göran med en frisk stärkare eller har jah missat det? Skall lampan överhuvudtaget glöda? Min stärkare verkar ju i övrigt vara okej men 100W lampan glöder lite då jag har igång den.



Japp, om lampan glöder lite grann så är det inte kortis. Lampan brukar lysa starkt i början för att sen lysa svagare när kondingarna laddat upp.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


06 Jun 2012, 18:57
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Starta stärkare i okänd kondition, vad tänka på
Då var det som jag trodde att lampan glöder lite då den belastas.


06 Jun 2012, 20:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.