View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 05:11

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Parallell-dämpning a'la Plexiglas? 
Author Message

Post Re: Parallell-dämpning a'la Plexiglas?
Marshall wrote:
Ok, alltså använda HotPlaten som dummy load utan låda i ena jacket, och andra jacket till en låda?
Blir problem med matematiken för mig som ryckt 2 slutrör. Och har en 4 Ohms-låda...

Hmmmm... Du har alltså en 4-ohms HotPlate?

Om du då kopplar in 4-ohmslådan i stärkarens ena högtalarutgång och HotPlate:en i den andra utgången, blir de, typ, en nominell lastimpedans på 2 ohm. Har du då en 100-Watts stärkare med fyra slutrör och har plockat bort två slutrör, ska högtalarlasten vara dubbelt så stor som stärkarn är inställd på (om du vill att lasten som stärkaren är designad för). Med andra ord skulle stärkaren i så fall ställas in för en högalarlast på 1 ohm...

Att ha bara två rör i stärkaren, ha den inställd på 4 ohm och köra med två parallellkopplade 4-ohms högtalare (som det typ blir), är att köra med alldels för låg impedans som last (mot vad stärkaren är designad för).

Jag hävdar att det inte är några större problem att köra med lägre impedans än vad stärkaren "vill ha", men SÅ stor skillnad skulle jag personligen vara tveksam till att köra med...

03 Jun 2012, 17:55
Profile

Nä, jag ser & förstår problemet. Får löda om elementen i låddan till seriekopplade (16 Ohm blir det väl) och använda min 16 Ohms HotPlate. Men vänta nu... då vill väl förstärkaren stå på 4 Ohm och det är väl lika illa? Om jag i det läget sätter i de två felande rören borde lasten bli rätt (8 Ohm)?
:?:

03 Jun 2012, 20:03
Profile

Med en 16-ohmshögtalare och en 16-ohms HotPlate (inställd för max dämpning, att enbart vara last), inkopplad i stärkaren blir de ju parallellkopplade så att simman blir 8 ohm. Då bör stärkaren vara inställd på 4 ohm om du bara kör med två slutrör och, förståss, vara inställd på 8 ohm med alla fyra rören i.

Med två slutrör och en total inkoplad last på 8 ohm, tycker jag att du kan prova vilket ljud du gillar bäst, med stärkaren instäld på 4 eller på 8 ohm.

03 Jun 2012, 22:44
Profile

Tack Sven-Johan, jag tror jag ser ljuset!

03 Jun 2012, 22:52
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2