Re: Parallell-dämpning a'la Plexiglas?
Marshall wrote:
Ok, alltså använda HotPlaten som dummy load utan låda i ena jacket, och andra jacket till en låda?
Blir problem med matematiken för mig som ryckt 2 slutrör. Och har en 4 Ohms-låda...
Hmmmm... Du har alltså en 4-ohms HotPlate?
Om du då kopplar in 4-ohmslådan i stärkarens ena högtalarutgång och HotPlate:en i den andra utgången, blir de, typ, en nominell lastimpedans på 2 ohm. Har du då en 100-Watts stärkare med fyra slutrör och har plockat bort två slutrör, ska högtalarlasten vara dubbelt så stor som stärkarn är inställd på (om du vill att lasten som stärkaren är designad för). Med andra ord skulle stärkaren i så fall ställas in för en högalarlast på 1 ohm...
Att ha bara två rör i stärkaren, ha den inställd på 4 ohm och köra med två parallellkopplade 4-ohms högtalare (som det typ blir), är att köra med alldels för låg impedans som last (mot vad stärkaren är designad för).
Jag hävdar att det inte är några större problem att köra med lägre impedans än vad stärkaren "vill ha", men SÅ stor skillnad skulle jag personligen vara tveksam till att köra med...