View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:56

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Korta ner reverbets efterklang 63 Vibroverb RI 
Author Message

Post Korta ner reverbets efterklang 63 Vibroverb RI
Någon som vet hur man gör detta? Skulle även vilja få reverbet brightare, mer åt silverfacehållet..

30 May 2012, 22:26
Profile

Post Re: Korta ner reverbets efterklang 63 Vibroverb RI
Pilen,

Det finns en del "reverb-tankar" att välja på idag med både 2 och 3 fjädrar, och med lite tur så lagerförs dessa också med olika decay/reverb-tid.

Men om man är lite händig, (som du är) så kan man prova ut fjädrar från diverse trasiga reverb-tankar, och kanske hitta en kombination som faller i smak.

Kika in till mig någfon dag, så kan vi snacka om det, och du kan få låna ett gäng med lösa fjädrar och pröva med.

--Bosse

30 May 2012, 22:36
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Korta ner reverbets efterklang 63 Vibroverb RI
En tanke som slår mig är att om du ändå vill ha ett brightare reverb är att testa skära bas innan drivsteget, det kanske eventuellt också kan minska reverb tiden lite. Kondingen C13 och motståndet R25 bildar ett högpassfilter på 318Hz om man minskade kondingen C13 lite till kanske till 330pF så skulle frekvensen ändras till 482Hz och reverbet borde bli lite brightare och med lite minde bas så borde reverbtiden ändras lite. Dock tror jag inte att det blir några större skillnader på tiden.

R25 skulle också kunna bytas mot en pot så man fick en dwellkontroll och kunde justera drivningen av reverbet, det ändrar nog tiden lite mer då man kan välja hur mycket man skall driva på tanken. Karaktären på reverbet kan också ändras en hel del med just hur dwellkontrollen är ställd. Skulle man välja den lösningen och vilja ha ett brightare reverb skulle jag då skära bas i recoverysteget istället genom att minska C16.

Efter mina expriment med reverb har jag kommit fram till att det är bättre att skära bas i recoverysteget då reverbet blir minder känsligt för vibrationer, störningar och självsvängning.

31 May 2012, 08:27
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]