View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:46



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Ventilation i kabinett 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Ventilation i kabinett
Jag håller på och skall bygga ett nytt kabinett till min moddade Marshall Class 5 som nu skall få bli en topp istället för en combo med inbyggd maraccas.

Kabinettet kommer att bli nåt liknande Vox AC30, AC50 toppar men mindre och då är frågan hur mycket måste man ventilera detta kaninettet tii denna 5 wattare? Nättrafon sitter inne i chassit så det är väl bara rören ett EL84 och två ECC83 som ger värme. Vill göra toppen så låg som möjligt för att få vettiga propotioner på den men 1 cm spalt under chassit på baksidan att släppa in luft på kan jag tänka mig, tror ni att det räcker med att bara ha fronten öppen men täckt med högtalartyg som på en vox eller tror ni att man måste in med hål på ovansidan av toppen för att det inte skall bli för varmt?


14 May 2012, 19:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Ventilation i kabinett
Högtalartyget släpper nog inte igenom så mycket värme, ett par slitsar på toppen som du sätter aluminiumgaller bakom skulle nog vara både snyggt och bra. Gallret finns att köpa på t.ex Biltema.

_________________
/Lennart


14 May 2012, 20:34
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ventilation i kabinett
Då blir det nog att göra ett hål på ovansidan. Nån som vet om det finns andra galler som monteras på utsida än de som sitter på Vox? Det är ju enklare att få det snyggt då man inte behöver klä vinylen inne ventilationshålen.

Lite utanför ämnet men har Marshall någonsin gjort en topp med panelen på ovansidan? Jag är inne på att göra mitt kabinett i stil med en Bluesbreaker men som topp.


15 May 2012, 08:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ventilation i kabinett
5-10-15W är inte så mycket värme. Jag TROR du klarar dej bara genom att klistra ett stycke styv aluminiumtejp (till ventilationstrummor etc, den riktigt blanka sorten) precis ovanför EL84:an.

Om du tar en bit som är 10 x 10 eller 10 x 20 cm så lär den kunna fördela/avleda 15W värme utan att det blir direkt överhettat nånstans. Du klarar dej med minimal "takhöjd" i toppen på det viset. Gammalt knep från rundradiobyggarnas tid, f ö.

/R


15 May 2012, 11:05
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ventilation i kabinett
Ballz wrote:
5-10-15W är inte så mycket värme. Jag TROR du klarar dej bara genom att klistra ett stycke styv aluminiumtejp (till ventilationstrummor etc, den riktigt blanka sorten) precis ovanför EL84:an.

Om du tar en bit som är 10 x 10 eller 10 x 20 cm så lär den kunna fördela/avleda 15W värme utan att det blir direkt överhettat nånstans. Du klarar dej med minimal "takhöjd" i toppen på det viset. Gammalt knep från rundradiobyggarnas tid, f ö.

/R


Menar du att att man klistrar aluminiumtejpen på chassit och ut så den hamnar ovanför rören, eller räcker det bara att klistra den kabinettets insida högst upp i kainettet? Man borde också kunna ta en tunn aluminiumplåt och fästa i chassit som en eller kabinettet. Stärkaren det rör sig om en ju en Marshall Class 5 så det är ju bara 5W med ett EL84 och två ECC83 rör så den borde ju inte utveckla någon våldsammare värme.

Finns det någon ungefärlig gräns för vilken värme man kan ha i en rörstärkare, tänkte att jag kan ju göra klart kabinettet och testköra stärkaren med en termometer instoppad i lådan innan jag klär den med vinylen för att se hur varmt det blir inne i lådan.


15 May 2012, 13:28
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ventilation i kabinett
På kabinettets insida, uppe i taket. och du får räkna med mer än 5W i värme, en rörhäck har kanske 50% verkningsgrad, så räkna du kallt (!) med 10-15W värme. Och en aluplåt är såklart ännu bättre. Du kan hjälpa den stackars EL84:an lite till genom att låta den använda konvektionsprincipen (borra några 5mm hål runt rörsockeln och lämna en spalt öppen upptill mellan kabinett och dess bakstycke). Då kan den ta kall luft underifrån, och sen stiger den längs med rörets väggar och tas dels upp av aluminiumet och dels vädras det ut via bakstyckets överdel. Annars är ju en liten PC-fläkt (som du matar med likriktad glöd som lär ge den ett ganska lagom varvtal) ett alternativ. På högkant, monterad på chassit.


15 May 2012, 14:58
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ventilation i kabinett
Hur mycket spelar det roll att rören sitter horisontellt? På denna stärkare sitter rören fast så dom liggandes pekar mot fronten.

Jag funderar på hur det skulle bli om man fräste ett brett spårca 5 mm djupt i bakkant mot panenel eller distanserade chassit från kabinettet i övrekant och lämna ca 5 mm springa för varm luft att komma ut och samma sak i undrekanten en 5 mm springa att släppa in kall luft. Sen kunde man kanske kompletera med en aluplåt i taket. Vad tror ni om det?


15 May 2012, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Ventilation i kabinett
Bosse. En enkel tankeövning i sammanhanget e allmänna gaslagen. Logik applicerat på den innebär att du har mer volym ut än in å att du iom det kanske bör dimensionera öppningar därefter.
Betänk att skillnaderna kan vara påtagliga samt att begreppet termik börjar spela in. Det i sin tur innebär att den varma luft som stiger enl naturlagar måste ersättas.
Deflektorer,diffusorer samt allmänt ejektorpåverkande delar(venturis mm) bör du nog fundera över 3ggr å kapa till en. Framför allt diffusorlära kan vara mkt mkt komplicerat.

Om du verkligen vill gräva i det kan ngn dm typ J eller K kabel vara väl spenderade slantar. Dels placerat statiskt å dels dynamiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2012, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Ventilation i kabinett
Custom Sam wrote:
Högtalartyget släpper nog inte igenom så mycket värme, ett par slitsar på toppen som du sätter aluminiumgaller bakom skulle nog vara både snyggt och bra. Gallret finns att köpa på t.ex Biltema.

Kolla annars in XL bygg. Jag och en kompis stod där och var jättefashinerade över hur mycket galler de har. Vi stod och namedroppade alla stora tillverkares olika galler och andra frontpanelsplåtar och dyligt..

_________________
David


17 May 2012, 00:20
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Ventilation i kabinett
Racing wrote:
Bosse. En enkel tankeövning i sammanhanget e allmänna gaslagen. Logik applicerat på den innebär att du har mer volym ut än in å att du iom det kanske bör dimensionera öppningar därefter.
Betänk att skillnaderna kan vara påtagliga samt att begreppet termik börjar spela in. Det i sin tur innebär att den varma luft som stiger enl naturlagar måste ersättas.
Deflektorer,diffusorer samt allmänt ejektorpåverkande delar(venturis mm) bör du nog fundera över 3ggr å kapa till en. Framför allt diffusorlära kan vara mkt mkt komplicerat.

Om du verkligen vill gräva i det kan ngn dm typ J eller K kabel vara väl spenderade slantar. Dels placerat statiskt å dels dynamiskt.


Alltså om jag nu fattat lite av det du skriver kan det kanske sammanfattas så här, man skall ha en större öppning där den varma luften skall ut ur lådan än in. Frågan är ändå den om man skall ta och göra ett hål överst i lådan, varför jag helst skulle vilja slippa ett venthål är då man skall klä vinylen för att få det snyggt.

Det där med J och K-kablar fattat jag inte ett smack om.

Men som sagt hur varmt kan man ha inne i lådan? Jag funderar ju på om man skulle ygga klart lådan och test köra utan hål i taket med en termometer inne i lådan och se hur varmt det blir.


17 May 2012, 08:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.